Waldorf Protein

Misschien is dit wat vroeg voor een nieuws-topic (maar het is wél nieuws): Waldorf zal komende donderdag 27 november een nieuwe hardware synthesizer aankondigen. Ze hebben inmiddels een Roland-achtige teaser gemaakt en het is nog niet officieel, maar dit is wat er vandaag voorbij kwam op het internet.

WALDORF PROTEIN

The price is expected to be € 329 Euro

Waldorf Music has released the Protein, a new 8-voice polyphonic wavetable synthesizer. The instrument combines the technology of earlier Waldorf instruments with modern features in a compact and portable design.

The Protein utilizes the original ASIC oscillators of the Microwave 1, reproducing its characteristic digital vintage sound at a 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit quantization and aliasing characteristics. Its design and architecture are particularly noteworthy. The Protein boasts a new, portable form factor. Measuring 252 x 170 x 48 mm and weighing just 0.9 kg, it is designed for both studio and mobile use.

The user interface is designed for intuitive operation and direct access. At its core, the Protein offers 8 voices and a flexible 4-layer concept that enables complex sound layering, round-robin modes, and polytimbral operation via MIDI. The Load Layer function allows for quick recombination of existing layers from the library. The device stores over 150 factory presets and up to 250 user presets. Each layer has access to an 8-slot modulation matrix for sound design, complemented by modern support for polyphonic aftertouch. A special feature is the "Flavor" control, which adds organic micro-fluctuations to digital sounds.

Modern features from the Iridium family are also integrated, including an arpeggiator, step sequencer, and various effects. The Protein aims to offer an affordable entry into the world of classic Waldorf wavetable synthesis. The official launch of the Protein will take place on November 27, 2025, at 8 p.m. in Berlin. Following the launch, the artist Zavoloka will perform a 30-minute live set using the Protein.

Screenshot 2025-11-24 at 19.33.17.png

Laatst gewijzigd:
Een Iridium is absoluut veel krachtiger en veelzijdiger inderdaad, maar alleen de Iridium Core is al 4-5x zo duur dan de Protein, en de Desktop of Keyboard versie nog meer. De Protein is helemaal geoptimaliseerd voor de klassieke wavetable-sound, maar heeft nog verrassend veel diepgang vind ik.
Ik denk dat Protein beetje Iridium Core is van de M

Een Iridium is absoluut veel krachtiger en veelzijdiger inderdaad, maar alleen de Iridium Core is al 4-5x zo duur dan de Protein, en de Desktop of Keyboard versie nog meer. De Protein is helemaal geoptimaliseerd voor de klassieke wavetable-sound, maar heeft nog verrassend veel diepgang vind ik.
Het grootste verschil voor mij is dat ik bij de Iridium direct verrukt was van de klank, UI en mogelijkheden zodra ik hem in gebruik nam, terwijl ik bij de Protein de nodige twijfels heb na de eerste avond spelen. Maar we gaan het nog wat tijd geven.

Ik heb dit al eens eerder geopperd maar ook wavetables zijn converteerbaar. Ik hoop dat dit binnen waldorf kan met een mooi tooltje

Ik heb dit al eens eerder geopperd maar ook wavetables zijn converteerbaar. Ik hoop dat dit binnen waldorf kan met een mooi tooltje
De echte sound wordt niet puur door de wavetable gevormd, maar ook door de techniek erachter. In dit geval leest een Protein-oscillator de gekozen wavetable uit met 250.000x per seconde (zoals in de originele Waldorf Microwave ASIC chip). Dit signaal gaat vervolgens door de DAC-emulatie, waardoor er aliasing in het audio-signaal komt. En dat gaan dan vervolgens door het filter en richting de output. Dit betekent een paar dingen:
  1. Met het filter kun je niet de aliasing-artefacts wegfilteren. Die zitten namelijk door het hele spectrum en worden namelijk door de DAC-emulatie voor het filter in het signaal 'gebakken'. Dit is natuurlijk ook wel dé karakteristieke sound van o.a. de Microwave (en op de PPG was het nog veel erger).
  2. Als je deze wavetables al in een andere synth zou kunnen krijgen, verwacht ik dat de uiteindelijke sound waarschijnlijk alsnog anders is omdat de signaal-chain niet hetzelfde is.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
De wavetables zijn toch hetzelfde als die in de Microwave? Neem aan dat die allang ergens te vinden zijn.

Ja de wavetables zelf zijn exact hetzelfde inderdaad, maar de typische “Microwave-sound” is meer dan de bitjes uit die wavetables.

1. Met het filter kun je niet de aliasing-artefacts wegfilteren. Die zitten namelijk door het hele spectrum en worden namelijk door de DAC-emulatie voor het filter in het signaal 'gebakken'. Dit is natuurlijk ook wel dé karakteristieke sound van o.a. de Microwave (en op de PPG was het nog veel erger).

Ja, interessante video. De PPG heeft ook nog z'n eigen imaging-artifacts, naast de aliasing. Misschien is dat wat @Nap mist in de Protein qua lo-fi sound? Als ik mij goed herinner deed de PPG ook aan geen enkele anti-aliasing, terwijl de Microwave dit wel (beperkt) doet.

Het grootste verschil voor mij is dat ik bij de Iridium direct verrukt was van de klank, UI en mogelijkheden zodra ik hem in gebruik nam, terwijl ik bij de Protein de nodige twijfels heb na de eerste avond spelen. Maar we gaan het nog wat tijd geven.

Ja dat idee kreeg ik van de demo's. Die aliasing en zo ... Klinkt in de verre verste niet als de microwave.
En dat lofi lijkt dan toch meer een emulatie ... Mwa...
Kan me niet voorstellen dat hij wat toevoegt als je een quantum hebt anders dan voor je compacte setup.
Dan ben ik weer zo een snob dat ik analoge filters wil .... :)

Maar goed je kan pas een volwaardige mening vormen als je hem een tijd gebruikt.

Oh, en een ander mini-ergernisje is dat er geen prev / next knoppen opzitten, dus je moet door de presets lopen met de encoder. En als je niet in preset-mode zit eerst de preset knop indrukken. Dus [preset] / draai draai / klik.

Kan me niet voorstellen dat hij wat toevoegt als je een quantum hebt anders dan voor je compacte setup.
Dan ben ik weer zo een snob dat ik analoge filters wil .... :)
Ik vind de Protein qua sound tot nu toe vooral anders dan de Iridium/Quantum. Niet slechter of beter, gewoon anders. Het klinkt allemaal minder modern/hifi, vermoedelijk qua concept meer in lijn met de M (maar die ken ik niet goed). Met wavetable synthese kun je een klank heel snel lelijk krijgen als je aan de verkeerde knop draait (sneller dan met subtractieve synthese vind ik), maar juist met subtiele settings en modulatie kun je mooie resultaten krijgen.

Op de Quantum/Iridium kun je de wavetable mode wel aanpassen, maar ik heb die modes nog niet uitgebreid verkend. Standaard staat ie op 'Normal' (moderne wavetable synthese met anti-aliasing). De 'Harsh' of 'Dirty' mode zou dichter op de Protein sound moeten zitten, dus ik zal daar eens mee spelen binnenkort.

Qua filters vind ik de analoge filters op de Quantum juist een beetje een gimmick die ik zelden gebruik. De digitale filters klinken heel goed en die zijn in tegenstelling tot het analoge filter wél stereo en je hebt dan 16 voices ipv 8.

Ik vind de analoge filters er goed op de quantum en icm met mooie multisamples van analoge bakken klinkt het heerlijk. Absoluut geen gimmick voor mij.
Digitale filters zijn ook goed en stereo is soms belangrijk.

Op de Quantum kun je de wavetables ook vies maken.

Maar goed veel plezier ermee.

Ben benieuwd of het een blijvertje is de of niet.

De echte sound wordt niet puur door de wavetable gevormd, maar ook door de techniek erachter. In dit geval leest een Protein-oscillator de gekozen wavetable uit met 250.000x per seconde (zoals in de originele Waldorf Microwave ASIC chip). Dit signaal gaat vervolgens door de DAC-emulatie, waardoor er aliasing in het audio-signaal komt. En dat gaan dan vervolgens door het filter en richting de output. Dit betekent een paar dingen:
  2. Als je deze wavetables al in een andere synth zou kunnen krijgen, verwacht ik dat de uiteindelijke sound waarschijnlijk alsnog anders is omdat de signaal-chain niet hetzelfde is.
Jeejtje.. en bij plugins van €12 klaagt men over aliasing maar als Waldorf het doet is het: “Hier heb je mijn €330 .. take it!!”

😂

Het zal me niks verbazen als er een plug-in van komt. Wat betreft headroom dit zou echt nog wel beter moeten kunnen met een update tenzij dit al maxed out is. Bij de Korg drumlogue moest dit notabene door een non Korg developer komen om hem juist wel veel extremer te kunnen krijgen.

Laatst gewijzigd:
Heb net de bestelling bij Thomam via de live chat. geannuleerd reden de lange levertijd 4 tot 5 weken. Prima service binnen 5 min. geregeld.:okdan:

In de eerder gedeelde video van Martin Stürtzer vergelijkt hij de wavetable-sound van de Protein met de verschillende wavetable modes op de Iridium (vanaf 5:40), dan hoor je wel wat verschillen:

Ja maar dat is toch het leuke elke stuk gear heeft z’n eigen processing. Wellicht klinkt een largo of NW1 wavetable wel heel nice door de Protein.

Voor mij zou het wel interessant zijn om gewoon met de NW1 sample functie en voor de Quantum gebruikers de Protein wellicht te samplen.

Ik ben nu gewoon gestart met een INIT patch en daarvandaan gaan exploren en nu begin ik er in te komen :D De headroom issues zijn inderdaad makkelijk op te lossen door de oscillators minder hard het filter in te sturen, en de ingebouwde compressor kan ook helpen om de boel in het gareel te houden (kost je dan wel een fx slot uiteraard). Ik moet zeggen dat het een prettig ding is om mee te werken, ondanks de geringe controls is het allemaal goed te doen. Ben ook wel aangenaam verrast hoeveel er nog onder de motorkap zit, zo is ook de modulatie sectie behoorlijk uitgebreid. Soms is het wel even zoeken welke knop nu precies wat doet (en of je shift moet gebruiken of niet) als je in de menu's bezig bent.

Je kunt die compressor echt hard pushen trouwens, daarmee trek je ook de ranzigheid wel goed naar boven.

Back