Waldorf Protein

Misschien is dit wat vroeg voor een nieuws-topic (maar het is wél nieuws): Waldorf zal komende donderdag 27 november een nieuwe hardware synthesizer aankondigen. Ze hebben inmiddels een Roland-achtige teaser gemaakt en het is nog niet officieel, maar dit is wat er vandaag voorbij kwam op het internet.

WALDORF PROTEIN

The price is expected to be € 329 Euro

Waldorf Music has released the Protein, a new 8-voice polyphonic wavetable synthesizer. The instrument combines the technology of earlier Waldorf instruments with modern features in a compact and portable design.

The Protein utilizes the original ASIC oscillators of the Microwave 1, reproducing its characteristic digital vintage sound at a 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit quantization and aliasing characteristics. Its design and architecture are particularly noteworthy. The Protein boasts a new, portable form factor. Measuring 252 x 170 x 48 mm and weighing just 0.9 kg, it is designed for both studio and mobile use.

The user interface is designed for intuitive operation and direct access. At its core, the Protein offers 8 voices and a flexible 4-layer concept that enables complex sound layering, round-robin modes, and polytimbral operation via MIDI. The Load Layer function allows for quick recombination of existing layers from the library. The device stores over 150 factory presets and up to 250 user presets. Each layer has access to an 8-slot modulation matrix for sound design, complemented by modern support for polyphonic aftertouch. A special feature is the "Flavor" control, which adds organic micro-fluctuations to digital sounds.

Modern features from the Iridium family are also integrated, including an arpeggiator, step sequencer, and various effects. The Protein aims to offer an affordable entry into the world of classic Waldorf wavetable synthesis. The official launch of the Protein will take place on November 27, 2025, at 8 p.m. in Berlin. Following the launch, the artist Zavoloka will perform a 30-minute live set using the Protein.

Screenshot 2025-11-24 at 19.33.17.png

Laatst gewijzigd:
@Phontaq als waldorf expert mag ik toch wel zeggen, wat weet jij over converteren van waldorf files tussen hard en software?

Heb je iets concretere context? Nu is het een wat generieke vraag. 😅
Nou de wavetables van alles klassiekers ook bijvoorbeeld en de Nw1 module. Maar ook de softsynths ppg, Largo.. hebben allemaal hun eigen formaat. Van de quantum irridium weet ik niks.. maar zoals convert with moss app zou het interessant zijn om meer uit te kunnen wisselen.

Dit nieuwe model is 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit. Maar het is mogelijk met andere gear tegenwoordig dat als je ergens een sample instopt, het apparaat dit converteert. Dus die Protein zou met zn editor of sample converter misschien iets kunnnen??

Geen idee, want de Protein is er nog niet. Maar je hebt gelijk dat er veel verschillende formaten in omloop zijn. Als je dat al kan converteren, dan is het op basis van zelfgebouwde community-tools denk ik. Maar ik weet niet hoe makkelijk dat is aangezien die custom formaten nogal eens beschermd of slecht gedocumenteerd zijn.

Er zijn wel een aantal converters voor wavetables maar die zijn met .wav Waldorf doet .Largo of .NW1 zoiets.. Das jammer vind ik zelf.. Als dit met de Protein wat makkelijker is komt ie er zeker.. Als het een .protein file wordt zou ik dat wel onhandig vinden..

EDIT NW1 is .wtrs

Hier in Brabant/Den Bosch schijnt het traditie te zijn dat kinderen met Driekoningen langs de deuren gaan om liedjes te zingen en snoep op te halen (zoals met St. Maarten in het noorden), maar ik heb daar zelf in de bijna 25 jaar dat ik hier woon nooit iets van gezien.

Vroeger struinden wij het halve dorp (Rosmalen) af. Snoep aten we de weken erna op en het geld ging via de kerk naar goede doelen. St Maarten deden we trouwens ook maar dan met de hele school in de vorm van een wandeltocht rond Den Dungen.

Vroeger struinden wij het halve dorp (Rosmalen) af. Snoep aten we de weken erna op en het geld ging via de kerk naar goede doelen. St Maarten deden we trouwens ook maar dan met de hele school in de vorm van een wandeltocht rond Den Dungen.
Ik heb dus 15 jaar in Den Bosch gewoond (op 2 adressen) en nu 10 jaar in Rosmalen en nooit 1 kind aan de deur gehad. Vraag me af of het uitstervend is of misschien alleen in bepaalde wijken ofzo?

En nee, ik sta niet in het Borsato-register.

Ik heb dus 15 jaar in Den Bosch gewoond (op 2 adressen) en nu 10 jaar in Rosmalen en nooit 1 kind aan de deur gehad. Vraag me af of het uitstervend is of misschien alleen in bepaalde wijken ofzo?

En nee, ik sta niet in het Borsato-register.

Het sterft uit, zeker in de vorm van vroeger.

Secularisering, vergrijzing en virtualisering (binnen zitten) zijn factoren. Ik ben achter de molen opgegroeid en dat was vanaf jaren '70 een zeer kinderrijke buurt. Op de Laurentiusschool (nu Troubadour) kwam de pastoor nog lesgegeven. We waren meer buiten dan binnen: speelden eindeloos op de nu volgebouwde veldjes, weilandjes en bosjes.

Ah, even nagevraagd. Mijn zus in Rosmalen loopt nog met groepje kinderen in de eigen buurt (Mazairaclaan).

Meer on-topic: ik heb zussen die een heel stuk jonger zijn. Daarom nog lang meegelopen met Driekoningen. Ik had een draagbaar muzieksetje inclusief Casio-synthje om de boel op te vrolijken en de snoepopbrengst te vergroten.

Het sterft uit, zeker in de vorm van vroeger.

Secularisering, vergrijzing en virtualisering (binnen zitten) zijn factoren. Ik ben achter de molen opgegroeid en dat was vanaf jaren '70 een zeer kinderrijke buurt. Op de Laurentiusschool (nu Troubadour) kwam de pastoor nog lesgegeven. We waren meer buiten dan binnen: speelden eindeloos op de nu volgebouwde veldjes, weilandjes en bosjes.

Ah, even nagevraagd. Mijn zus in Rosmalen loopt nog met groepje kinderen in de eigen buurt (Mazairaclaan).

Meer on-topic: ik heb zussen die een heel stuk jonger zijn. Daarom nog lang meegelopen met Driekoningen. Ik had een draagbaar muzieksetje inclusief Casio-synthje om de boel op te vrolijken en de snoepopbrengst te vergroten.
OK, ik woon nu redelijk in die buurt (Molenhoek) dus het zal inderdaad uitstervend zijn.

Enfin.

Terug naar de Waldorf. De onthullingen zouden vandaag toch zijn?

Waar?

Ik hoop wel dat er nog een editor voor komt, want van scratch sounds bouwen op het ding zelf lijkt me niet echt een lolletje.

Manual is online ook Manual

Ik hoop wel dat er nog een editor voor komt, want van scratch sounds bouwen op het ding zelf lijkt me niet echt een lolletje.
"Thanks to MIDI CC across all parameters, parameters can be easily recorded in the DAW, or an editor can even be built. An official editor is not currently planned, but it may be in the future, according to Rolf."

Ja, ik had het gelezen. Fijn dat alles MIDI CC controllable is, dan zal er ongetwijfeld wel een officiele of 3rd party editor komen als het ding succesvol is. En gezien de prijs en wat ik zo op het eerste gezicht zie en hoor gaat dat wel lukken denk ik.

Back