Waldorf Protein

Misschien is dit wat vroeg voor een nieuws-topic (maar het is wél nieuws): Waldorf zal komende donderdag 27 november een nieuwe hardware synthesizer aankondigen. Ze hebben inmiddels een Roland-achtige teaser gemaakt en het is nog niet officieel, maar dit is wat er vandaag voorbij kwam op het internet.

WALDORF PROTEIN

The price is expected to be € 329 Euro

Waldorf Music has released the Protein, a new 8-voice polyphonic wavetable synthesizer. The instrument combines the technology of earlier Waldorf instruments with modern features in a compact and portable design.

The Protein utilizes the original ASIC oscillators of the Microwave 1, reproducing its characteristic digital vintage sound at a 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit quantization and aliasing characteristics. Its design and architecture are particularly noteworthy. The Protein boasts a new, portable form factor. Measuring 252 x 170 x 48 mm and weighing just 0.9 kg, it is designed for both studio and mobile use.

The user interface is designed for intuitive operation and direct access. At its core, the Protein offers 8 voices and a flexible 4-layer concept that enables complex sound layering, round-robin modes, and polytimbral operation via MIDI. The Load Layer function allows for quick recombination of existing layers from the library. The device stores over 150 factory presets and up to 250 user presets. Each layer has access to an 8-slot modulation matrix for sound design, complemented by modern support for polyphonic aftertouch. A special feature is the "Flavor" control, which adds organic micro-fluctuations to digital sounds.

Modern features from the Iridium family are also integrated, including an arpeggiator, step sequencer, and various effects. The Protein aims to offer an affordable entry into the world of classic Waldorf wavetable synthesis. The official launch of the Protein will take place on November 27, 2025, at 8 p.m. in Berlin. Following the launch, the artist Zavoloka will perform a 30-minute live set using the Protein.

Screenshot 2025-11-24 at 19.33.17.png

Laatst gewijzigd:
Iemand hier de Protein al geprobeerd/gehad? Beetje GAS voor.
Wellicht dat ik mijn Virus C ga verkopen en dan de Protein koop. Weer eens wat anders proberen.
Mijj eerste reactie was dat deze niets speciaals was, been there, done that. Na wat doorprogrammeren vind ik nu dat er een vette motor onder zit. De filter valt lekker uit elkaar bij teveel distortion; bliepjes en kraakjes langs alle kanten. Ik heb er toch al wat fijne geluiden uitgehaald die heel wat verder gaan dan de doorsnee wavetable scan.

Om te programmeren stoort de UI me niet, maar ik kan me niet inbeelden om hiermee te jammen. Daarvoor zijn er te veel functies/knoppen, die je normaal direct wil draaien, weggestopt in een menuutje. Maar met een controller erbij (bijv om alle envelopes te mappen) is het wel goed te doen. Je zal ook niet alles gemapt krijgen, daarvoor zijn er te veel parameters.

Iemand hier de Protein al geprobeerd/gehad? Beetje GAS voor.
Wellicht dat ik mijn Virus C ga verkopen en dan de Protein koop. Weer eens wat anders proberen.
Jawel, ik heb mijn ervaringen in deze draad beschreven.

Korte samenvatting:
- Prima synthesizer met erg goed geluid
- Het rauwe 8 bit karakter is wel echt goed gelukt
- De UI met shift functies en menudiving zit bij sound design wel wat in de weg (en er is (nog) geen editor)

Ik heb hem uiteindelijk weggedaan vanwege het laatste punt. Als dat geen bezwaar is of je hebt gewoon GAS: doen. Ik zou er inderdaad geen andere synth voor wegdoen.

Leuk ding, zeker qua prijs/mogelijkheden Goed ook voor sounddesign, van lief naar lelijk. Had wmb maatje groter en met een volwassen bediening mogen zijn, begrijp ook sommige Ui-keuzes niet. Wel knop voor 'flavour', niet voor envelopes

Overlapt wmb wel met andere wavetablesynths, dus nog ff twijfel of het een blijvertje wordt (en lijkt me sowieso geen vervanging of alternatief voor een Virus oid), maar qua prijs/kwali een prima

Hier een Protein en ik vind het een heel leuk ding voor erbij (en voor in mijn koffertje), maar ik zou er mijn Virus-C niet voor wegdoen.

ok, bedankt. Ik merk dat ik de laatste jaren alleen nog maar mijn soft synths gebruik en dat de Virus C staat te verstoffen. Mijn gedachte was dat de Protein misschien wat inspiratie zou geven qua nieuwer klanken en dat ik toch een synth erbij wil hebben waar ik wat sneller aan de knoppen ga draaien voor opnames. Met plugins vind ik dat soms wat onhandiger en doe ik dat minder snel.

De Virus zit toch wat meer in de trance hoek (alhoewel hij wel meer kan natuurlijk) en dat soort sounds kan ik ook met de Spire of Dune plugins krijgen (?). Maar wellicht klopt mijn gedachte niet?

Ook heb ik nog een Microfreak wat ook een wavetable synth is, maar die klinkt toch behoorlijk anders dan de Protein denk ik?

ok, bedankt. Ik merk dat ik de laatste jaren alleen nog maar mijn soft synths gebruik en dat de Virus C staat te verstoffen. Mijn gedachte was dat de Protein misschien wat inspiratie zou geven qua nieuwer klanken en dat ik toch een synth erbij wil hebben waar ik wat sneller aan de knoppen ga draaien voor opnames. Met plugins vind ik dat soms wat onhandiger en doe ik dat minder snel.

De Virus zit toch wat meer in de trance hoek (alhoewel hij wel meer kan natuurlijk) en dat soort sounds kan ik ook met de Spire of Dune plugins krijgen (?). Maar wellicht klopt mijn gedachte niet?

Ook heb ik nog een Microfreak wat ook een wavetable synth is, maar die klinkt toch behoorlijk anders dan de Protein denk ik?

Ik zou het 1 en ander voor jezelf opsplitsen.
Als het je om de klanken gaat, probeer dan eens de Waldorf Microwave plugin als 30-dagen trial. Die zal er qua "sfeer" het meeste op lijken. Je snapt dan de architectuur van een Waldorf wavetablesynth ook beter, dan kun je wellicht beter inschatten welke knoppen op een Protein je wel of niet zou missen.
Met de Microfreak kun je prima ontdekken of wavetables wat aan je sound toevoegen, het benadert niet per sé "Waldorf" of de Protein, maar wel wavetables in het algemeen, er is echt wel overlap.
De Virus C kun je met Osirus qua klank praktisch 100% nabootsen. De bediening natuurlijk niet, een hardware Virus is qua bediening wel 1 van de betere synths, dat krijg je niet gauw beter.

Mijn conclusie is niet veel anders dan die van de anderen hier, maar voor "sneller aan de knoppen draaien" klinkt het niet als een match voor jou.

Zie dat de levering van de volgende batch Proteins overal is opgeschoven, bij Thomann naar tenminste half maart, bij Music Store zelfs eind april. Productieproblemen of gevalletje scarcity tactics? Prijs blijft zo te zien wel nog 329.

Star's Music heeft ze gewoon op voorraad Waldorf Protein Synthesizer aan de 'introprijs'.
Ben ms te achterdochtig, maar is dat dan echt zo? Zeker bij Amazon/Bol is mijn ervaring (goed, niet met synths want die koop ik er niet) soms wel anders. Zodra er is afgerekend blijkt het weken verder pas geleverd te worden.

Heb er overigens niet nog eentje nodig. Is meer de verbazing dat je als Waldorf iets nieuws lanceert en alle influencers aanzet, het vervolgens maandenlang niet leverbaar is; beetje Playstation/Nintendo-tactics (maar goed, ik ben ook te achterdochtig)

De tweede batch kan er nog altijd eerder zijn dan die van de TR-1000! }:|

Star's Music is wel gewoon een grote betrouwbare club met meerdere fysieke winkels en grote online voorraad, dus ik verwacht dat hun voorraad-indicatie wel gewoon klopt. In hun winkels in Lille en Lyon is ie ook op voorraad zo te zien.

Ben ms te achterdochtig, maar is dat dan echt zo? Zeker bij Amazon/Bol is mijn ervaring (goed, niet met synths want die koop ik er niet) soms wel anders. Zodra er is afgerekend blijkt het weken verder pas geleverd te worden.
Geen idee. Ik heb 1x iets bij die knakkers besteld en toen had ik het met 2-3 dagen in huis ofzo (verzending vanuit Lille of ergens in Zuid-België meen ik).

Back