Adat connectie werkt niet

Heb je in cubase alles geconfigureerd?

Press F4 en dan daar kies je tab inputs

Hier in configureer je welke inputs je wilt in cubase en in de kolom ernaast selecteer je welke effectieve hardware input van je geluidskaart of adat je er aan linkt

(Ik werk met C13pro)

Ik zie in je openingspost dat je de adat kabel in de in van de ADA hebt gedaan. Heb je de out al geprobeerd? Zo zit het bij mij namelijk. Adat out ADA naar adat in van de RME.

Zoals ik in het begin ook al verkeerd las: hij wilt geen extra inputs via adat, maar extra outputs.

Even bij het begin beginnen. Sommige zaken zijn al eerder genoemd, maar niet verkeerd om het in deze volgorde na te lopen:

- Heb je de kabel al eens kunnen testen of heb je deze eerder al eens gebruikt om zeker te zijn dat die werkt?
- Aan de ingang kant(ADA8200), zie je een rood lampje als je de SSL aan hebt?
- Settings ADA8200: Sync op ADAT IN (bij de BNC Connector op de achterkant)
- Settings SSL:
1765178989677.png

Uitgang 9-16 is dan de eerste ADAT Out
17-24 is dan de tweede ADAT out.
(uitgang 1-8 zijn enkel AES out)

Om zeker te zijn dat beide toestellen de juiste settings pakken kun je ze opnieuw opstarten.

- Controleer de settings in Cubase (Ik ken hier niks van, maar wat ik op internet lees kun je dit via F4 oproepen). Let er op dat je de instellingen hetzelfde hebt als op je interfaces (44,1kHz of 48Khz / 24 bit). Kijk ook naar de driver die je gebruikt (ASIO4ALL of SSL's eigen driver) en je naar de juiste uitgangen verwijst.
Zie je de outs niet in Cubase? Dan moet je driver controleren. Misschien dat de SSL2+ hetzelfde protocol gebruikt en je daarom alleen deze ziet. Dan zou je die eens moeten uittrekken.

Laatst gewijzigd:
Waarom werk je met aggregated devices? Ik zou eerste de 8 gewoon native als interface installeren, dan zie je alle poorten, incl. De ADAT. En je kan dan alles instellen, de 8200 hoeft dan alleen maar fysiek aangesloten te zijn, de 2+ heb je dan ook niet meer nodig. Aggregated devices is altijd gekut met poorten die niet verschijnen etc. Daarnaast is de latency dan ook véél hoger.

Huh, waarom zou je dit willen?
DRIVE OCTO adat out (1-4) —> ADA8200 adat in.
De ada8200 is een converter , geen audio interface
Die ada8200 ga je nooit in je DAW zien.

[edit]Oh ik zie nu wat je wilt. Gewoon even de driver opnieuw installeren, dan zul je de adat outs wel zien neem ik aan? Misschien nog even activeren in je DAW.

Laatst gewijzigd:
Zoals ik in het begin ook al verkeerd las: hij wilt geen extra inputs via adat, maar extra outputs.
Hmm, begrijpend lezen is zo 80ies....

Dat gezegd, als na alle bovenstaande tips het nog niet werkt, zou ik het toch even aansluiten zoals ik aangaf. Het lost je probleem niet op maar je kunt dan wel een aantal parameters uitvlakken. Zoals of de ADA in orde is en of je kabel goed werkt.

maar de ADA is een analoog > ADAT converter, geen ADAT > analoog converter. Je kan alleen de ADA als adat extender op de 8 aansluiten en hierdoor krijg je dan 8 extra analoge inputs op je 8 interface.

Wat een knoeiboel werd dat hier :D

Ik denk dat OP best from scratch begint en stap voor stap naar een werkend signaal toewerkt. Alle nodige info is hier in het topic terug te vinden. En doe dat om te beginnen zonder aggregate device

Even bij het begin beginnen. Sommige zaken zijn al eerder genoemd, maar niet verkeerd om het in deze volgorde na te lopen:

- Heb je de kabel al eens kunnen testen of heb je deze eerder al eens gebruikt om zeker te zijn dat die werkt?
- Aan de ingang kant(ADA8200), zie je een rood lampje als je de SSL aan hebt?
- Settings ADA8200: Sync op ADAT IN (bij de BNC Connector op de achterkant)
- Settings SSL:
Bekijk bijlage 3867935

Uitgang 9-16 is dan de eerste ADAT Out
17-24 is dan de tweede ADAT out.
(uitgang 1-8 zijn enkel AES out)

Om zeker te zijn dat beide toestellen de juiste settings pakken kun je ze opnieuw opstarten.

- Controleer de settings in Cubase (Ik ken hier niks van, maar wat ik op internet lees kun je dit via F4 oproepen). Let er op dat je de instellingen hetzelfde hebt als op je interfaces (44,1kHz of 48Khz / 24 bit). Kijk ook naar de driver die je gebruikt (ASIO4ALL of SSL's eigen driver) en je naar de juiste uitgangen verwijst.
Zie je de outs niet in Cubase? Dan moet je driver controleren. Misschien dat de SSL2+ hetzelfde protocol gebruikt en je daarom alleen deze ziet. Dan zou je die eens moeten uittrekken.

Dank voor je uitgebreide antwoord Mark! Excuses voor de vertraging, ik was de laatste dagen ontzettend druk.

- Beide kanten van de optical kabel lichten rood op, dus ik ga er vanuit dat die kabel goed is;
- 'Aan de ingang kant(ADA8200), zie je een rood lampje als je de SSL aan hebt?' --> Ik ga er even vanuit dat je de ADAT ingang bedoelt: Nee, de ADAT out van de ADA8200 kleurt rood.
- De settings op de ADA8200 staat inderdaad op ADAT IN (slave);
- Ik kan in Cubase alleen de in- en uitgangen kiezen die ik al had van de DRIVE OCTO en de SSL 2+. Cubase staat hetzelfde ingesteld als de DRIVE OCTO (48 kHz, 24 bit)

Even voor mijn beeld: 1 optical kabel moet toch voldoende zijn? Of moet er ook altijd een WC kabel tussen beiden geplaatst worden? En als ik op beiden apparaten 2 optical kabels plaats (kruislings), zou ik dan in theorie 8 ingangen en 8 uitgangen erbij moeten hebben?

Of moet er ook altijd een WC kabel tussen beiden geplaatst worden
Neen niet noodzakelijk,adat kan ook word clock uitsturen.

Via BNC kan het wel stabieler zijn, met minder jitter enz.
Ik kan in Cubase alleen de in- en uitgangen kiezen die ik al had van de DRIVE OCTO en de SSL 2+.
Dus als je via F4 naar tablad outputs gaat, een nieuwe output aanmaakt met het plus teken, zie je dan in de tweede kolom in de pop up menu of je adat outs daar kan selecteren?

Heb je de ssl en behringer wel zichtbaar gekregen los van elkaar? Ik heb geen ervaring met de ADA van Behringer, maar ik heb een UMC1820 gehad en die was gewoon niet in adat te verbinden (ondanks dat die optie er wel op zit). Werkte ook heel slecht in combinatie met Mac Mx processors las ik toen ik oplossingen ging zoeken.

Heb je de ssl en behringer wel zichtbaar gekregen los van elkaar? Ik heb geen ervaring met de ADA van Behringer, maar ik heb een UMC1820 gehad en die was gewoon niet in adat te verbinden (ondanks dat die optie er wel op zit). Werkte ook heel slecht in combinatie met Mac Mx processors las ik toen ik oplossingen ging zoeken.
Ik heb gekeken naar drivers voor de ADA8200 maar die zijn er niet. Ik krijg gewoon geen verbinding.

Ik heb gekeken naar drivers voor de ADA8200 maar die zijn er niet. Ik krijg gewoon geen verbinding.
Waren ook geen drivers voor umc1820. Wat ik toen las was dat umc class compliant zou zijn maar het toch niet goed werkt op Mx Macs. Volgens behringer de schuld van Apple maar heb met interfaces van andere merken nooit last gehad. Maar dat staat nog los van de adat en dat werkte ook niet op de umc. Ik heb umc toen maar verkocht.

Die is er niet want dat is een Adat converter geen geluidskaart.

Zit ook geen poort op om aan te sluiten op een computer 😉.

Ik zal mijn vraag nog eens stellen:
Dus als je via F4 naar tablad outputs gaat, een nieuwe output aanmaakt met het plus teken, zie je dan in de tweede kolom in de pop up menu of je adat outs daar kan selecteren?

Veel audio interface hebben een stukje control software ,kan(moet)je daar eerst niet je adat van de ssl activeren voordat je die ziet in Cubase ?

Ik wil niet pedant overkomen maar mocht ik dit probleem zelf ondervinden, zou ik toch eens proberen om de ADA als input aan te sluiten op de Octo. Gewoon puur om te kijken of alles werkt zoals het zou moeten. Als dat zo is, van daaruit weer proberen om de outs aan te sturen. Nu kun je op meerdere plekken een probleem hebben maar daar kun je er een paar van uitsluiten als je weet dat je Octo, je ADA en je kabel in orde zijn.
Succes!

Die is er niet want dat is een Adat converter geen geluidskaart.

Zit ook geen poort op om aan te sluiten op een computer 😉.

Ik zal mijn vraag nog eens stellen:

Veel audio interface hebben een stukje control software ,kan(moet)je daar eerst niet je adat van de ssl activeren voordat je die ziet in Cubase ?
Daarom had ik eerder ook al aangegeven dat ik alleen de outs van de SSL kan kiezen. En bij F4 —> outputs heb ik geen + tekentje staan.

Back