Het wordt niet helemaal goed uitgelegd. Ik werk zowel in een Analog Audio Workstation (drums, gitaar, piano, microfoon), áls met een digital audio workstation én generative audio workstation. (en FL Studio, en andere DAWS, zullen ook wel de kant van GAW's opgaan om het op te boksen tegen Bandlab en Suno Studio, zie:
ElevenLabs and FL Studio partner to advance AI-powered workflows for music producers )
Maar het voorbeeld van de vocalen dan: zat ik, weet ik veel, een aantal jaar geleden nog te klooien om tig lijntjes opgenomen vocalen recht te trekken met Melodyne - en daarmee soms het genoegen nemen om na 5 uur in een microfoon je stem aan gort te bleren, weet ik veel hoeveel uur aan opgenomen vocalen de 'best gezongen woorden' bij elkaar te knippen, om tot slot 2 of 4 wave tracks over te houden die ik lettergreep voor lettergreep voor de zekerheid met Melodyne 'recht' trok - en harmonics mee maakte.
Tja, nu heb ik een persona vanuit een aantal goede opnames van een aantal jaar terug. Dus ik zing iets in 5 á 10 minuten in, gooi m'n persona eroverheen (of vorig jaar met Audime voor vrouwelijke stemmen bijvoorbeeld).
Iedereen die een beetje zingt en opnames met vocalen doet, kent de kutdagen: net verkouden geweest, op de zaak veel presentaties gehad, ect. Als je wachten moet op de dag dat je stem helemaal in orde is voor een langdurige opnamesessie, dan kan het wel weken/maanden duren. Dus mijn persona, en dus mijn eigen stem, is een uitkomst. Nu heb ik in 2013 een hele strakke opname gehad met een vriendin. Met haar toestemming is haar stem nu ook een persona die ik in m'n workflow gebruiken kan.
Ik heb ook mensen over de vloer gehad, die live perfect zongen. Maar zodra zo iemand dan hier in de booth staan, koptelefoon op en de recordbutton aan ging sloeg hij of zij dicht. Dan ben je naast het produceren ook nog eens iemand aan het coachen... En ik ben geen coach. Vorige maand ontving ik een kutopname, singer/songwriter met een akoestische gitaar. Ja prima zangstem, maar opgenomen met een telefoon én (omdat ze niet Engels is) een lyric vol met taalfouten. Ja, dat fixen we wel. Ze mag thuisblijven en ontvangt een gecorrigeerde track terug, met een bandje op de achtergrond én alsnog met haar stem. But I digress...
Gitaar, piano, drums dat geloof ik allemaal wel. Dus een stuk gitaar opnemen gaat vlekkeloos: dat Suno Studio daar een baslijntje bij maakt: ja chill.
Hoe dan ook, of ik nou analoge of generatieve tracks heb: alle stems wil ik in m'n DAW hebben om er verder mee te werken. Zo heb ik in 2006 in de RentaRock studio een hele lading analoge drumsamples opgenomen, die ik nog steeds gebruiken wil.
Analoog, DAW, GAW. Oftewel: een hybride workflow, wat het wat mij betreft altijd al is geweest.
En nogmaals: de meeste DAW's zullen (of zijn al) richting de GAW's aan het bewegen. Not to mention de AI- plugins die er ook al een tijdje zijn.