Hoe groot/bijzonder was Avicii toen hij nog muziek maakte en releaste?

milobravemusic

Ingeburgerd
Ik ben afgelopen herfst begonnen met producen en ontdekte al vrij snel hoe bijzonder ik Avicii zijn muziek vond, ik denk dat je zijn muziek nog meer gaar waarderen wanneer je zelf ook bezig bent met producen.

Inmiddels ben ik enorm geïnspireerd door hem, helaas dat hij niet meer bij ons is en dat we niet meer kunnen genieten van zijn muziek, ik zou heel benieuwd zijn naar hoe zijn muziek nu zou klinken.
In ieder geval, terug naar de vraag, waren de tracks die hij maakte zo bijzonder toen ze uitkwamen, of is een groot stuk ook nostalgie die het dat magische gevoel geeft.

Groetjes,
Milo

Hij had zijn fans. Ik werd er niet zo warm van. Het waren hits. Maar als het jou inspireert is dat het enige dat telt: mijn helden zullen vast ook nooit die van jouw worden. Ik heb de mijne een 12tal uur geleden gesproken en zijn plaat laten signeren. Terwijl hij me vertelde over zijn gezondheid en revalidatie… omdat hij ziek is en ver 70… ik hoop er nog maanden motivatie uit te putten. En wens al wie dit leest t zelfde

Avicii was vooral een meester in het combineren van catchy liedjes met club beats waarbij beiden niet alleen overeind bleven maar elkaar versterkten. Dat maakte zijn muziek zowel geschikt voor de radio als de dansvloer. Ik denk in elk geval dat dat de sleutel was van zijn succes. Persoonlijk heb ik er niet zoveel mee, maar het is zeker knap wat hij deed.

Hij was serieus goed, maar er zit ook een hoop mythevorming bij. Zo heeft hij ook veel matige nummers gemaakt. Ik vind zijn melodieën vaak geweldig en de crossover met pop deed hij heel goed. Toen hij overleed werd hij steeds groter en groter gemaakt. Met enorme tribute concerten, documentaires, een foundation en museum in Stockholm etc.

Het is denk ik de combinatie die hem nu tot een icoon maken. Goede nummers op het juiste moment, jonge fans die hem blijven eren via social media en zijn compleet onverwachte overlijden. Een dood die zich ook wel een beetje aankondigde, want hij was gewoon doodongelukkig met het continu toeren en de druk die daarbij kwam.

Heb je zijn bio gelezen? Zo niet, doen, hij staat vast in de bieb. Ik vond het verhelderend en als muzikant ook boeiend.

Hij wist hoe hij catchy popliedjes kon maken met heel voorspelbare akkoordenprogressies, leuk misschien voor de massa maar dit soort muziek zet ik af als ik de radio aan zou zetten, ik vindt het helemaal niets.
Ik vindt het leuk als ik lees hoe enthousiast je er over bent en dat je er van leert maar het bijzondere wat jij er in hoort dat gaat aan mij voorbij op de een of andere manier.
Maar gelukkig hebben we allemaal een andere smaak wat dat betreft, de kans is groot dat wat ik goed of bijzonder vindt jij waarschijnlijk helemaal niets vindt, da's prima natuurlijk.

....met heel voorspelbare akkoordenprogressies

En dat is dus pertinent onjuist. Ik speel op het gehoor bijna alle pop mee, maar bij Avicii moet je soms echt puzzelen. Zowel de akkoordprogressies als de melodieën zijn vaak net niet logisch, en daardoor viel hij op.

Ik ben overigens geen Avicii-fan, maar ik kan wel aardig horen en beoordelen of iets knap in elkaar zit (vind ik zelf dan 😉). Bij Avicii is dat zo, zeker als je het vergelijkt met 90% van de grote namen in de EDM.

En dat is dus pertinent onjuist. Ik speel op het gehoor bijna alle pop mee, maar bij Avicii moet je soms echt puzzelen. Zowel de akkoordprogressies als de melodieën zijn vaak net niet logisch, en daardoor viel hij op.
Vindt je?
Ik kon 'm niet echt dus ik heb pas geleden 'ns een paar van die hits van 'm beluisterd en ik vond 't niet verrassend moet ik zeggen, het ligt allemaal makkelijk in het gehoor.
Misschien beetje dom vergelijken in dit geval maar bijv Steely Dan klinkt vaak ook lekker in het gehoor maar dat zit heel subtiel in elkaar, dat vind ik het knappe.
Maar nu komen we in een soort van meningsverschil in dit topic en ik weet niet of dit wel gewaardeerd wordt door de ts.
Misschien is het beter als je hier op door wil gaan dat je me even een pb stuurt en laat dan een paar voorbeelden horen van Avici, misschien heb ik net de verkeerde tracks beluisterd?

Avicii is toch wel het summum van middle of the road songwriting hoor, recht in de sweet spot van de grootste gemene deler. Zit geen haakje of iets moeilijks in voor de luisteraar. Handjes in de lucht en meeblèren. Beetje McDonalds muziek. Daarom is het ook zo populair. Laten we niet doen alsof het een moderne Bach is ofzo.

De hits van Avicii zitten qua arrangement erg goed in elkaar, de muziek kan je smaak niet zijn, maar van zijn hits zou je ook Beatles versies kunnen maken, en dan zou het ineens wel goed zijn.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Avicii is toch wel het summum van middle of the road songwriting hoor, recht in de sweet spot van de grootste gemene deler.

Blabla. Is muziek alleen goed als je ingewikkelde akkoorden aanslaat en quasi-artistiek kijkt? Wat mij betreft heb je in elk genre goed, matig en heel veel slecht. In zijn genre vind ik Avicii top.

Laatst gewijzigd:
Ik zeg niet dat het niet goed is. Ik zeg dat het middle of the road muziek is voor massaconsumptie. Oppervlakkig en bijna cynisch commercieel, maar luistert lekker weg als het je ding is. Ontken het maar eens :D

Jong,rijk,beroemd......Stemt tot nadenken.Dan ben ik liever oud, onbekend,gezond,content.

Avicii is toch wel het summum van middle of the road songwriting hoor, recht in de sweet spot van de grootste gemene deler. Zit geen haakje of iets moeilijks in voor de luisteraar. Handjes in de lucht en meeblèren. Beetje McDonalds muziek. Daarom is het ook zo populair. Laten we niet doen alsof het een moderne Bach is ofzo.
Ik heb nog een paar tracks beluisterd maar ik ben het met je eens, af en toe een leuke bridge of een afwisseling dat de melodie leuk is maar daarna gaat het al gauw over in de four on the floor waarop iedereen kan inhaken.
Op zich catchy en daarom misschien juist wel goed.
Dit vind ik dus serieus lui denken. Is muziek alleen goed als je ingewikkelde akkoorden aanslaat en quasi-artistiek kijkt? Wat mij betreft heb je in elk genre goed, matig en heel veel slecht. In zijn genre vind ik Avicii top.
Wat mij betreft gaat het niet om ingewikkelde akkoorden maar maak iets verrassend ipv tracks waarop iedereen na één keer kan meezingen, er zit weinig avontuur in vind ik?
Als je techno neemt dan kan dat qua akkoorden heel eenvoudig zijn maar door subtiele veranderingen in de sounds of dat er links of rechts af en toe interessante geluiden in- en uitfaden of andere leuke dingen.
EDM is ook niet bedoeld voor het avontuur natuurlijk en hij zal binnen dat genre goed zijn.

Oppervlakkig en bijna cynisch commercieel...

Kijk een filmpje op YouTube hoe hij zijn nummers maakte, daar zit niks cynisch of commercieels bij. Dat is zijn kunst op dat moment. Of je het mooi vindt is een tweede.

In de EDM heb je heel veel producers die hun muziek wel zo benaderen. Door maximaal in te spelen op algoritmes en precies te maken wat mensen willen horen. Ook legitiem als je het puur als werk beschouwt. Maar dat deed hij dus totaal niet.

Ik probeer overigens niemand te overtuigen hoor. Maar ik heb wel een natuurlijke afkeer van 'dominees' die vertellen hoe iets zit en wat wel en niet goed is. Van die muziekjournalisten van de Volkskrant die elke natte scheet uit Engeland de hemel in prijzen en standaard afgeven op populaire acts. Waarbij ik overigens niet wil zeggen dat je een dominee bent, hoor 😉 Of misschien wel? 🙏

Laatst gewijzigd:
In het genre was ie geloof ik best goed en in elk geval geliefd. Ik heb het altijd kermismuziek gevonden, maar smaken verschillen nu eenmaal. Ik hou niet van die hele aanwezige zaagtandklanken en zo.

Ik heb 'm ooit een keer een kort stukje zien draaien in Servië. 2011, dacht ik. Je zag dat fans echt helemaal lijp van 'm waren. De vrouw waarmee ik even ging kijken was ook idolaat van 'm. Dat ie iets deed wat veel mensen leuk vonden is duidelijk. Hij was populair.

Edit: Hij had toch ook al dat hitje als Tim Berg? Ging vrij snel allemaal met 'm, geloof ik.

Laatst gewijzigd:
Back