Hoe groot/bijzonder was Avicii toen hij nog muziek maakte en releaste?

Het is heel gevaarlijk Avicii als je grote voorbeeld te nemen gezien we allemaal weten hoe zijn muzikale reis hem fataal werd.
Hij ging als een raket de lucht in en viel toen zonder parachute naar weer beneden.

De les die we kunnen trekken uit het korte leven van Tim, wat de echte naam van Avicii is, is: Durf 'Nee' te zeggen.
Er is een film gemaakt door iemand die hem met een camera heeft gevolgd en daar zie je al duidelijk dat hij werd geleefd door zijn management.
Dat kan je zijn managemant niet kwalijk nemen want die wilden gewoon tienduizenden euro's verdienen en wie wil dat nou niet?
Het problleem was dat Tim het woord 'Nee' niet durfde te gebruiken ookal had hij helemaal geen zin in weer een optreden voor 20000 man of zelfs omdat hij er al helemaal doorheen zat zei hij toch overal 'Ja' op. Dus: luister altijd naar jezelf. Jij bent de baas over je eigen leven. Heb je ergens geen zin in, doe het gewoon niet ookal vinden anderen dat je het wel moet doen.

Oké, nu naar je vraag: Hoe groot/bijzonder was Avicii toen hij nog muziek maakte en releaste?

Laten we beginnen met de vraag 'Hoe groot'. Ik denk dat het antwoord hier op is: 98.. misschien 99 op een schaal van 1 tot 100.
Hij was GIGANTISCH groot. Dat komt natuurlijk omdat hij knijter hits bakte. Had hij besloten zijn zinnen te zetten op bijvoorbeeld dub techno, zoals sommigen hier op het forum was hij nooit zo gevaarlijk groot geworden en had hij misschien nu nog een gelukkig leven gehad, zoals sommigen op het forum hier.

Nu.. hoe bijzonder was hij? Ik denk dat hij heel erg bijzonder was. Ten eerste gezien het feit dat we het nu nog steeds over hem hebben.
Maar ten tweede, en misschien nog wel belangrijker: Hij was 28 jaar oud toen hij stierf wat hem nét niet in de club van 27 plaatste waar Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain, Amy Winehouse, Robert Johnson en Brian Jones van The Rolling Stones wel in zitten. Dat is best wel bijzonder toch?

Laatst gewijzigd:
Hij was serieus goed, maar er zit ook een hoop mythevorming bij. Zo heeft hij ook veel matige nummers gemaakt. Ik vind zijn melodieën vaak geweldig en de crossover met pop deed hij heel goed. Toen hij overleed werd hij steeds groter en groter gemaakt. Met enorme tribute concerten, documentaires, een foundation en museum in Stockholm etc.

Het is denk ik de combinatie die hem nu tot een icoon maken. Goede nummers op het juiste moment, jonge fans die hem blijven eren via social media en zijn compleet onverwachte overlijden. Een dood die zich ook wel een beetje aankondigde, want hij was gewoon doodongelukkig met het continu toeren en de druk die daarbij kwam.

Heb je zijn bio gelezen? Zo niet, doen, hij staat vast in de bieb. Ik vond het verhelderend en als muzikant ook boeiend.
Ik heb zijn bio laatst ontvangen, ben er nog niet in begonnen maar ben dat van plan zsm te doen.

Hij wist hoe hij catchy popliedjes kon maken met heel voorspelbare akkoordenprogressies, leuk misschien voor de massa maar dit soort muziek zet ik af als ik de radio aan zou zetten, ik vindt het helemaal niets.
Ik vindt het leuk als ik lees hoe enthousiast je er over bent en dat je er van leert maar het bijzondere wat jij er in hoort dat gaat aan mij voorbij op de een of andere manier.
Maar gelukkig hebben we allemaal een andere smaak wat dat betreft, de kans is groot dat wat ik goed of bijzonder vindt jij waarschijnlijk helemaal niets vindt, da's prima natuurlijk.
Idd, smaken verschillen en dat is goed ook!

Het is heel gevaarlijk Avicii als je grote voorbeeld te nemen gezien we allemaal weten hoe zijn muzikale reis hem fataal werd.
Hij ging als een raket de lucht in en viel toen zonder parachute naar weer beneden.

De les die we kunnen trekken uit het korte leven van Tim, wat de echte naam van Avicii is, is: Durf 'Nee' te zeggen.
Er is een film gemaakt door iemand die hem met een camera heeft gevolgd en daar zie je al duidelijk dat hij werd geleefd door zijn management.
Dat kan je zijn managemant niet kwalijk nemen want die wilden gewoon tienduizenden euro's verdienen en wie wil dat nou niet?
Het problleem was dat Tim het woord 'Nee' niet durfde te gebruiken ookal had hij helemaal geen zin in weer een optreden voor 20000 man of zelfs omdat hij er al helemaal doorheen zat zei hij toch overal 'Ja' op. Dus: luister altijd naar jezelf. Jij bent de baas over je eigen leven. Heb je ergens geen zin in, doe het gewoon niet ookal vinden anderen dat je het wel moet doen.
Heel gevaarlijk? Moet wel even lachen hierom hoor. Het lijkt me handig om de muziek (productie technisch) die iemand heeft gemaakt en het leven wat iemand heeft geleid een beetje los van elkaar te zien, want anders zijn er nog veel meer van die heel gevaarlijke voorbeelden op te noemen van artiesten die te vroeg zijn gestorven.

Mijn stelling is niet uit de lucht gegrepen hoor. In die documentaire uit 2017, in combinatie met latere uitspraken van familieleden, wekte het bij het publiek en de media de indruk dat het toenmalige management schuldig is aan de dood van Tim. Er komt zelfs binnenkort een rechtzaak over:

Ik vind het wel grappig dat Tim in die video van Future Music zelf aangeeft helemaal niet technisch te zijn, dat het hem heel veel tijd kost om bijv een compressor plugin echt te begrijpen, nu zal ie dat wel een beetje overdrijven maar ik snap wat ie zegt.

Wat ie absoluut goed kan is horen hoe iets moet klinken en het kunnen maken van een track. Dat is zijn talent, iets waar die waarschijnlijk weinig voor hoeft te doen om dat te kunnen. Ik denk ook dat dat is waar muzikanten zich in onderscheiden. De echt goede kunnen het gewoon, het lijkt makkelijk maar dat is het niet, waar wij jaren op moeten oefenen kunnen zij in een keer.

Een heel bescheiden jongen was het, wel zeggen dat je niet technisch bent maar niet zeggen dat je wel muzikaal bent.

Mijn stelling was niet uit de lucht gegrepen hoor. In die documentaire uit 2017, in combinatie met latere uitspraken van familieleden, wekte het bij het publiek en de media de indruk dat het toenmalige management schuldig was aan de dood van Tim.
Ik vind dat soort dingen altijd wel gevaarlijk, want de manier waarop zo'n documentaire wordt gescript, opgenomen en ge-edit kan ook heel veel suggereren dat er misschien helemaal niet was. Het is zelden een objectieve aaneenschakeling van feiten, maar een serie zorgvuldig gekozen fragmenten (met dito emotie-oproepende beelden, montage en muziek) om het verhaal dat de documentairemaker wil vertellen te ondersteunen. Zeker als het gaat om de "schuldvraag", in hoeverre kun je die in iemand anders schoenen schuiven als het slachtoffer zelf een volwassen kerel was en dankbaar gebruik maakte van alle geneugten die het sterrendom hem verschafte? Ook uitspraken van familie zijn moeilijk objectief te noemen, zij rouwen, willen het begrijpen en dan is het ook fijn als je naar iets externs kunt wijzen. Daarnaast willen ze misschien ook gewoon geld zien nu de kip met de gouden eieren er niet meer is. Ik ben in elk geval blij dat ik daar niet als rechter een uitspraak over hoef te doen.

Laten we voorop stellen dat het voor ons als mensen die hem niet persoonlijk kenden en geen experts op het vakgebied van mentale gezondheid zijn, niet meer is dan pure speculatie.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Ik vind dat soort dingen altijd wel gevaarlijk, want de manier waarop zo'n documentaire wordt gescript, opgenomen en ge-edit kan ook heel veel suggereren dat er misschien helemaal niet was. Het is zelden een objectieve aaneenschakeling van feiten, maar een serie zorgvuldig gekozen fragmenten (met dito emotie-oproepende beelden, montage en muziek) om het verhaal dat de documentairemaker wil vertellen te ondersteunen. Zeker als het gaat om de "schuldvraag", in hoeverre kun je die in iemand anders schoenen schuiven als het slachtoffer zelf een volwassen kerel was en dankbaar gebruik maakte van alle geneugten die het sterrendom hem verschafte. Ik ben in elk geval blij dat ik daar niet als rechter een uitspraak over hoef te doen.

Laten we voorop stellen dat het voor ons als mensen die hem niet persoonlijk kenden en geen experts op het vakgebied van mentale gezondheid zijn, niet meer is dan pure speculatie.

Dit is ook weer speculatie. Laat de rechter en maar over beslissen.

En toch @demian effe zonder gein; Ik heb een paar jaar geleden wel 'ns een track van je gehoord op ik dacht een Pools radiostation die geheel met de VCS3 was gemaakt en als ik dan de clip bekijk van Avici hoe het meeste allemaal keurig netjes op de grid in Fruity Loops wordt gezet dan vond ik jouw track toch muzikaler/creatiever dan de four on the floor die hij in de clip in elkaar zet.
Het zal ongetwijfeld ook met mijn smaak te maken hebben maar die track van jou was echt niet zo verkeerd.

Laatst gewijzigd:
De track die je van mij bedoelt is volledig off the grid ja, in 1 take opgenomen en afgespeeld door de AKS Sequencer. Wel heel wat anders dan Avicii idd. :)

Back