Synths: Wat kan ie / wat gebruik je echt

in tegenstelling tot wat ik bij de meeste hier lees hecht ik juist wel waarde aan multitimbral, niet om mijn keyboard te splitsen of midi trucjes (midi trucjes trouwens ook wel voor "mpe") ofzo maar om diepere geluiden te maken
zo kan ik bv op laag 1 regen, laag 2 druppels, laag 3 wolken gerommel doen of een dikke space pad waar laag 1 lekker droned en de tweede meer spacey filter bewegingen maakt
Dat doe ik nog ook wel, maar ik zie dat meer als layers binnen één patch dan als pure multitimbraliteit met meerdere patches parallel. Afhankelijk van de synth kun je wat je beschrijft soms al met modulatie op oscillator-niveau bereiken (bv. Iridium). Multitimbral gebruikte ik vroeger meer op de traditionele manier als losse sounds, bv. bass op part 1, pads op part 2, lead op part 3, etc. De Virus TI vond ik daar fantastisch voor, met z'n 16 parts. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon meerdere parts stapelen voor extra gelaagdheid en alle parts aan één MIDI input ipv verschillende koppelen.

Iedere synth lost het sowieso weer net iets anders op. Een Nord Lead is bijvoorbeeld vrij plat multitimbraal (geen layers per parts maar gewoon 4 parts parallel), terwijl sommige Rolands geliefd en berucht zijn om hun gelaagdheid (tones, layers, patches, parts, scenes, zones, etc.). Totdat het te complex wordt en je het niet meer gebruikt (of je je patches sloopt omdat je per ongeluk een tone opslaat die in een andere patch ook gebruikt bleek te zijn...).

Individuele outputs per parts vind ik zelf ook wel fijn om de meerdere parts los te kunnen mixen.

De Juno 106 en Electribe ER-1 die ik in mijn beginjaren als enige hardware had kende ik echt door en door. Jarenlang super intensief gebruikt, ze stonden dan ook voor m’n neus op het bureau. Op deze units kan ik binnen enkele luttele seconden bereiken wat ik voor ogen heb.

Toen ik een paar jaar geleden na een lange break weer opnieuw met muziek begon te pielen, kocht ik een Rytm mk2 en had ik precies hetzelfde. Deze had eerst nog wel een flinke leercurve, maar daarna werd ik een met het apparaat ❤️

Daarna kwamen er meer synths en gear, maar tevens minder tijd en ruimte voor muziek, dus met al die nieuwe spullen heb ik een iets minder diepe connectie. Vooral de analoge bakjes zonder presets gebruik ik relatief weinig. Maar wie weet komt dat nog 😊

Dat doe ik nog ook wel, maar ik zie dat meer als layers binnen één patch dan als pure multitimbraliteit met meerdere patches parallel.

Ja, ik gebruik ook wel regelmatig layers voor sound design. Maar inderdaad de band-in-a-box methode niet (meer).

Ik gebruik bij mijn softsynths wel presets, maar die pas ik dan nog wel aan voordat ik ga opnemen.

Inputs op m’n synths gebruik ik eigenlijk nooit. Analoge outputs van m’n elektrons. Het grootste deel van de machines in de Syntakt. De sample functie en single cyclus waveforms van de digitakt. Beide dingen gaan makkelijker in Ableton. Stems en 99000 andere mogelijkheden die Ableton bied maar ik moest en zou wel die update hebben 😅

Welkom in de club van "mensen die een sampler bezitten waarmee ze nog nooit zelf gesampled hebben". :D

Concreet bij mij de oer-electribe sampler. Ik heb hem gewoon vol drumsamples geduwd en klaar. Met de E-mu heb ik wel zelf gesampled, maar wat een complexiteit zit daar achter. Nodigt ook niet uit. Als ik oit veel zin erin heb, verdiep ik me er weer in. Of de Triton dan misschien.

Welkom in de club van "mensen die een sampler bezitten waarmee ze nog nooit zelf gesampled hebben". :D

Concreet bij mij de oer-electribe sampler. Ik heb hem gewoon vol drumsamples geduwd en klaar. Met de E-mu heb ik wel zelf gesampled, maar wat een complexiteit zit daar achter. Nodigt ook niet uit. Als ik oit veel zin erin heb, verdiep ik me er weer in. Of de Triton dan misschien.
Haha ja de elektribe es-1 en de Esch heb ik allebij gehad en ook nog nooit mee gesampled. Eigenlijk alleen met de mpc 1000 heb ik enorm veel gesampled en dat heeft geduurd tot simpler een slice functie kreeg toen is die mpc de deur uit gegaan.

Alle samples heb ik zelf gemaakt per sampler zijn het er 10 X 12 = 120 op een SD kaartje dan heb ik er tien kaartjes voor gereserveerd dat zouden er dan 1200 zijn waarvan ik ongeveel 80% gebruik. Ik wis het net zo makkelijk uit als of dat ik er iets nieuws op zet. Ze duren van een halve seconde tot een halve minuut ongeveer.
Met twee dezelfde samplers probeer ik nogal eens te kijken of geluiden goed matchen want dan kan ik ook het volume van de twee geluiden op elkaar af stellen.
. . . . . De samples haal ik uit selecties van eerder gemaakte synth muziek met Audacity soms `happy-exidents` of gewoon mooie stukjes die zo lang als mogelijk doorgaan. De 404`s lussen de samples onhoorbaar zonder klik aan elkaar. Dan heb ik nog twee amateurachtige of mindere samplers en
daar is soms wel een klik te horen of het sluit niet mooi rond aan.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik hier de Cobalt moet refereren... Dat ding zit zo propvol OSC algoritmes, filter types, sequencer, etc. Het is eigenlijk een beetje overweldigend (en tegelijkertijd ook heel easy). Eigenlijk gebruik ik m voornamelijk als "gewone VA". Die sequencer laat ik al helemaal met rust.

Back