Phontaq
+---O---+
Dat doe ik nog ook wel, maar ik zie dat meer als layers binnen één patch dan als pure multitimbraliteit met meerdere patches parallel. Afhankelijk van de synth kun je wat je beschrijft soms al met modulatie op oscillator-niveau bereiken (bv. Iridium). Multitimbral gebruikte ik vroeger meer op de traditionele manier als losse sounds, bv. bass op part 1, pads op part 2, lead op part 3, etc. De Virus TI vond ik daar fantastisch voor, met z'n 16 parts. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon meerdere parts stapelen voor extra gelaagdheid en alle parts aan één MIDI input ipv verschillende koppelen.in tegenstelling tot wat ik bij de meeste hier lees hecht ik juist wel waarde aan multitimbral, niet om mijn keyboard te splitsen of midi trucjes (midi trucjes trouwens ook wel voor "mpe") ofzo maar om diepere geluiden te maken
zo kan ik bv op laag 1 regen, laag 2 druppels, laag 3 wolken gerommel doen of een dikke space pad waar laag 1 lekker droned en de tweede meer spacey filter bewegingen maakt
Iedere synth lost het sowieso weer net iets anders op. Een Nord Lead is bijvoorbeeld vrij plat multitimbraal (geen layers per parts maar gewoon 4 parts parallel), terwijl sommige Rolands geliefd en berucht zijn om hun gelaagdheid (tones, layers, patches, parts, scenes, zones, etc.). Totdat het te complex wordt en je het niet meer gebruikt (of je je patches sloopt omdat je per ongeluk een tone opslaat die in een andere patch ook gebruikt bleek te zijn...).
Individuele outputs per parts vind ik zelf ook wel fijn om de meerdere parts los te kunnen mixen.