Alternatieven voor roland 3080/1080/5080

monotone

Ingeburgerd
Een goed eindejaars allen!

Ik sta op het punt om een roland module te kopen inc een aantal kaarten. Een roland 1080/3080 of 5080

Is dit echter nu 25 jaar later nogsteeds een relevante optie om mijn geluiden pallet te wijzigen of zijn er modernere en evt goedkopere, betere opties op de markt?

Inc een aantal kaarten kom ik op 600/700.

Hangt er van af wat je wil bereiken.
Een E-mu Ultra sampler (E5000/E6400/...) zit in de zelfde prijsklasse (en leeftijdsgroep :))
Hang daar een ZuluSCSI aan, en je kan zo veel geluiden downloaden als je maar wil.

Het zijn tijdloze modules die altijd bruikbaar zullen blijven.
Wat mij opvalt is dat deze de laatste tijd weer in waarde stijgen.
Mijn 1080 heb ik een paar jaar geleden voor 160 euro gekocht maar als
ik nu de prijzen op MP zie zijn ze het 3 dubbele.......

Als je realistische instrumenten zoekt is een modern workstation of afgeleide goedkoper model als Fantom of Montage een betere keuze, de oude romplers zijn wel gedateerd. Maar dat geeft ze ook een bepaalde charme en ze zijn een stuk betaalbaarder.

Een goed eindejaars allen!

Ik sta op het punt om een roland module te kopen inc een aantal kaarten. Een roland 1080/3080 of 5080

Is dit echter nu 25 jaar later nogsteeds een relevante optie om mijn geluiden pallet te wijzigen of zijn er modernere en evt goedkopere, betere opties op de markt?

Inc een aantal kaarten kom ik op 600/700.
Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld een JV880 die al een stuk betaalbaarder is.

Een E-mu Ultra sampler (E5000/E6400/...) zit in de zelfde prijsklasse (en leeftijdsgroep :))
Hang daar een ZuluSCSI aan, en je kan zo veel geluiden downloaden als je maar wil.
Dat werkt zeker ook. Heb een emu gehad. Vond t te omslachtig op die manier. Wil vooral scrollen en knoppendraaien en niet steeds inlezen en bestanden zoeken

Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld een JV880 die al een stuk betaalbaarder is.
Oef, die is wel erg archaisch hoor. 64 user patches en als je expansions installeert moet je ze per 64 patches per keer naar het user geheugen kopieren want ze zijn niet direct benaderbaar zoals op de latere JV/XV modellen. Er zijn mensen die het filter in de JV880 mooier vinden dan die van de latere JVs (ik ben het daar persoonlijk niet echt mee eens), maar behalve dat zou ik er met een grote boog omheen lopen.

Maar dit inderdaad. Wat wil je? Realistische instrumenten? Jaren 90 sounds? Specifieke Roland sounds? Je zou bijvoorbeeld ook eens naar een Korg Wavestate kunnen kijken, die heeft een beetje dezelfde vibe als 90s romplers (vooral meer abstracte sounds) maar dan met alle moderne gemakken en in dezelfde prijsklasse als een XV5080 met wat kaartjes.

Maar dit inderdaad. Wat wil je? Realistische instrumenten? Jaren 90 sounds? Specifieke Roland sounds? Je zou bijvoorbeeld ook eens naar een Korg Wavestate kunnen kijken, die heeft een beetje dezelfde vibe als 90s romplers (vooral meer abstracte sounds) maar dan met alle moderne gemakken en in dezelfde prijsklasse als een XV5080 met wat kaartjes.
Korg wavestate rack niet te vinden

Vindt de Roland xx80's echt wel hun eigen charme hebben (heb de 2080 max'd out) zeker als je zelf met de waves aan de slag gaat kan je er heel bruibare en weirde geluiden uitkrijgen.

Maar iid de expansions zijn ridicuul duur geworden, zelfs voor de org capped betaal je vaak al meer dan 200 euro en heb de vintage synth (is wmb wel een must have) al wel eens voor 350 zien langskomen.

5080 geldt wel als het summum van de serie, maar de 2080 bevalt me prima, ook vanwege het 2U schermpje, wel al eens (laten)vervangen, dat is blijkbaar een zwak punt, net als de caps op de expansions.

Back