Alternatieven voor roland 3080/1080/5080

Je hebt ook nog de Integra-7 trouwens, daar zit alles in van de XV-5080 (inclusief alle SRX expansions) en dan heb je ook nog SuperNatural™ Acoustic (uitgebreide emulatie van akoestische instrumenten) en Synth (een vrij goede VA). Is dat niet iets? Daar kun je ook wel rond de 750eu aankomen, al zie ik ze niet vaak te koop.

Je hebt ook nog de Integra-7 trouwens, daar zit alles in van de XV-5080 (inclusief alle SRX expansions) en dan heb je ook nog SuperNatural™ Acoustic (uitgebreide emulatie van akoestische instrumenten) en Synth (een vrij goede VA). Is dat niet iets? Daar kun je ook wel rond de 750eu aankomen, al zie ik ze niet vaak te koop.
Thanx ik ga gelijk kijken of ik iets vind

Dat werkt zeker ook. Heb een emu gehad. Vond t te omslachtig op die manier. Wil vooral scrollen en knoppendraaien en niet steeds inlezen en bestanden zoeken
Welke E-mu heb je gehad?
De komst van de nieuwste ZuluSCSI verandert de situatie grondig. Je kan nu een heleboel (virtuele) CDs rechtstreeks aanspreken. Zo heb je onmiddellijk toegang tot honderden samples.
De ZuluSCSI kan ook aan de XV-5080, uiteraard.

Laatst gewijzigd:
Welke E-mu heb je gehad?
De komst van de nieuwste ZuluSCSI verandert de situatie grondig. Je kan nu een heleboel (virtuele) CDs rechtstreeks aanspreken. Zo heb je onmiddellijk toegang tot honderden samples.
De ZuluSCSI kan ook aan de XV-5080, uiteraard.
Kan die zuluscsi ook aan de 3080? Die heb ik nu op t oog

Als de Integra buiten je bereik ligt, en de Fantom XR te priegelig dan zou ik voor de XV5080 gaan. Vergeet die kaarten, dat is allemaal zo 1998 en alleen voor completionisten (mijn XR zit vol 😜). Weet wel dat al die Rolandbakken altijd wel iets idioots hebben zodat iets wat voor de hand ligt toch weer gezeik oplevert (sample opties, SCSI).

Maareh, wat wil je eigenlijk met die youngtimers doen?

Als de Integra buiten je bereik ligt, en de Fantom XR te priegelig dan zou ik voor de XV5080 gaan. Vergeet die kaarten, dat is allemaal zo 1998 en alleen voor completionisten (mijn XR zit vol 😜). Weet wel dat al die Rolandbakken altijd wel iets idioots hebben zodat iets wat voor de hand ligt toch weer gezeik oplevert (sample opties, SCSI).

Maareh, wat wil je eigenlijk met die youngtimers doen?
Ik heb een set up met een rm1x sequencer/rs7000 daarin maak ik loops. Deze bestaan uit max 16 midi trax. Daarmee wil ik live de sequenses mixen. Steeds pak ik dan een track en zoek in mijn synths naar bruikbare sounds. Die bewerk ik dan. Nu wil ik mijn sounds uitbreiden en ik kan met de 3080 alle 16 trax ergens appart aan toewijzen..alleerst is t dus een geluidenbak. Later ga ik verder het menu in voor bewerking en effects

Tenzij je OTB dawless gaat werken, gewoon de 5080 plugin nemen of zenology. Als je de bak gewoon via je DAW gaat sequencen win je niks. Sound en engine zijn exact gelijk.
Daw uitsluitend voor opname en masteren. Ik wil live dawless kunnen spelen.

Hier ervaring in het hele HW spectrum vanaf JV-880 t/m XV-5080 (daarnaast ook F-XR, maar geen Integra).
Tussendoor mag de JD-990 natuurlijk niet ongenoemd blijven.
In 1987 kwam hier een D-50 te staan en daardoor is voor mij 90's Roland spul nog steeds met de ogen dicht te bedienen.
In alternatieven van Korg & Yamaha spreken vooral bepaalde, maar niet alle, Korg modellen me aan.
MU serie van Yamaha ook, maar bediening van Yamaha drijft me snel naar de waanzin.

Het is allemaal erg persoonlijk, zoals bijna alles, maar elk model heeft wel wat plussen en minnen, zowel qua geluid als bediening.
JV-880 is voor mij qua geluid nog steeds één v/d aantrekkelijkste opties. Bediening blijft omslachtig, maar is voor mij wel logisch.
Vind zelf dat er mbt geluid nog steeds veel in te ontdekken valt, dus dat "gedateerd" zijn van de JV/XV serie ervaar ik zelf niet zo.

Keuze voor een JV-1080/2080 vs. XV-3080/5080 zou ik laten afhangen van wat er voordelig voorbij komt op MP of KA. Let bij aanschaf op de bekende zwakke plekken; de tact-switches en het display; als je handig bent fix je dat zelf wel, anders ben je zo een paar honderd EUR verder, maar dat is op zich geen verkeerde investering bij een mooi exemplaar. Luister ook goed met een koptelefoon naar evt. brakke DA-converters (vooral hoorbaar tijdens de release).

Nieuwsgierig of het geluid je überhaubt aanspreekt ? Wacht tot er een JV-1010 of XV-2020 voorbij komt, scoor wat ROM boardjes en ga gewoon luisteren naar wat anderen ermee gedaan hebben; genoeg sysex banken te vinden in public domain.

Hier op het forum is echt veel aanvullende info te vinden over de JV/XV serie, dus die zal ik hier niet herhalen.

Dank voor je inzichten. Goed om te weten dat je met alle ervaring de keuze voor 1 van deze aparaten nogsteeds aanraad. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Als ik gunstig koop dan kan ik het ook weer zonder veel verlies van de hand doen.

Vind zelf dat er mbt geluid nog steeds veel in te ontdekken valt, dus dat "gedateerd" zijn van de JV/XV serie ervaar ik zelf niet zo.
Eens, dat geldt wat mij betreft voor de instrumenten die realistisch/akoestisch zouden moeten klinken. Daar verbleekt een JV bij moderne alternatieve. Maar voor meer abstracte en sferische synthgeluiden zijn ze nog steeds heel tof.

Eens, dat geldt wat mij betreft voor de instrumenten die realistisch/akoestisch zouden moeten klinken. Daar verbleekt een JV bij moderne alternatieve. Maar voor meer abstracte en sferische synthgeluiden zijn ze nog steeds heel tof.
Zonder te willen slijmen, maar als NAP het zo zegt, of schrijft, valt er verder weinig aan toe te voegen.

Back