ASM Leviasynth

De nieuwe synth van de mensen achter hydrasynth. Even kort overzicht, valt veel meer over te zeggen.

* 16 stemmen, 8 oscillatoren per stem
* Per stem 1 digitale filter (18 types waar je ook doorheen kan morphen) 1 analoge lpf filter.
* Beschikbaar als desktop (16 pads met poly AT) of als keyboard versie (61 toetsen PAT en 4 oktaaf ribbon controller)
* Honderden golfvormen per oscillator
* Touch screen met kleur
* Als ik het goed begrijp is het een FM synth met 144 mogelijke algorythmes (presets) waar je doorheen kan scannen zoals je bij een wavetable synth doet met osc golfvormen.
* 5 envelopes per stem
* 5 lfos per stem
* modmatrix
* multi fx
* sequencer met 3 lagen
* Deze prijzen komen van Synth Anatomy

ASM Leviasynth 3299euro
desktop version 2399euro

Attachments

• ASM-Leviasynth-filters-.jpg
    ASM-Leviasynth-filters-.jpg
    148,3 KB · Bekeken: 9.793
  • ASM-Leviasynth-Synthesizer.jpg
    ASM-Leviasynth-Synthesizer.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 1.075
Een bak in het rijtje Quantum en Z1 ? mis wel een organisch randje.
Maar goed dat is dan alleen op die preset demo gebaseerd.
Verder spreekt hij me weinig aan, heeft toch een beetje soundwise hydrasynth vibes en die past ook niet echt in mijn straatje.
Maar ja een ander loopt er mee weg :)

Keys €3299

Desktop €2399

ff verder gekeken en geluisterd. Mooie synth en de UI-filosofie van ASM is top. Als in de thread gesteld kun je er ws net als bij de Hydra alle kanten mee op, iets dat duidelijk niet uit de presets (tot nu tenminste) komt.

Wat betreft prijs zit hij in Iridium/Quantumhoek. Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan de Waldorfs, qua mogelijkheden, sound en UI. Maar goed vgl op basis van een handjevol videos is niet helemaal eerlijk.

Heb Iridium al jaren staan net al de Hydra die ik daar een goeie aanvulling op vind. De Leviathan voegt wmb dan weinig toe, ook niet als vervanging van de Hydra (zie als eerder een Quantum of Hydra Deluxe als vervanging komen).

Maar kudos voor ASM dat ze doorontwikkelen en echt met iets komen dat nu nog iets toeveogt dat er niet is.

ik vind de Quantum ook echt niet moeilijk in gebruik.
Het is veel wat er kan en het is genoeg.
In die zin vind ik deze bak in de catagorie Iridium/Quantum, Z1.
Synths die meerdere synthese methodes combineren met een grote hoeveelheid modulatie en sounddesign mogelijkheden.

Ik houd van zulk soort bakken maar je moet er niet te veel van hebben want dan kom je nooit meer aan muziek maken toe :-) .

ik vind de Quantum ook echt niet moeilijk in gebruik.
Het is veel wat er kan en het is genoeg.
In die zin vind ik deze bak in de catagorie Iridium/Quantum, Z1.
Synths die meerdere synthese methodes combineren met een grote hoeveelheid modulatie en sounddesign mogelijkheden.

Ik houd van zulk soort bakken maar je moet er niet te veel van hebben want dan kom je nooit meer aan muziek maken toe :-) .
Lol, so true!

Mijn geperverteerde synth-brein wil dit ding graag onder handen nemen maar ik vind dat alle sounds (tot nu toe) emotie ontberen. En dat is juist waarom ik mijn Quantum MK2 zó verschrikkelijk goed vind klinken.

Ik kan de naam niet helemaal volgen. Leviat(h)ansynth had ik wel begrepen.
De bediening is dankzij het aanraakscherm nog beter dan die van de Hydrasynth en die was al top. Dat je bijvoorbeeld signaalniveaus in een oogopslag kunt vergelijken en bijstellen, vind ik een slimme innovatie. Ik betwijfel of ik als bezitter van een betrekkelijk weinig gebruikte Hydrasynth, Iridium en Yamaha Montage met de aanschaf hiervan veel waarde toevoeg, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ruimte een belangrijkere factor is in het beslistraject.

De presets die ik in de diverse filmpjes tot dusverre heb gehoord zijn wat aan de saaie kant, als ik eerlijk ben. :gaap:

Op papier heeft ie erg veel mooie sound design features, maar dat vind ik in hardware vorm eerder een risico dan een bonuspunt tegenwoordig. Want bij complexe features hoort een top UI en als ik deze UI zie qua hoeveelheid drukknopjes met mini-tekst en mode-switching dan krijgt mijn cognitieve brein direct de bibbers qua intuïtiviteit. Qua sound mis ik in de demo's die ik tot nu toe hoor nog de pure mojo, maar ik kan mij voorstellen dat een reviewer niet altijd de gelegenheid heeft om het maximale uit een synth te persen, zeker niet als een ding zoveel features heeft.

Wel goed dat ASM haar eigen plek in de synth-markt heeft weten te claimen de afgelopen jaren, tussen grote clubs als Roland, Yamaha, Moog en Sequential. In het prijssegment dat ze nu betreden liggen de verwachtingen wel weer een stuk hoger en gaan ze concurreren met andere flagships of topsynths als de Iridium. Ik hoop dat ze een volgende stap kunnen maken, zodat er lekker veel keuze blijft voor iedereen.

dikke bak, wel jammer van die mono filter
Er is een “binaural mode” waarbij je links en rechts kan spreiden, kost wel 2 voices per noot. Dus dan heb je in feite stereo filters, maar wel slechts 8 voice polyphony..

Er is een “binaural mode” waarbij je links en rechts kan spreiden, kost wel 2 voices per noot. Dus dan heb je in feite stereo filters, maar wel slechts 8 voice polyphony..
zoals ik het uit loopops filmpje begreep wordt binnen een preset de filter over alle voices gedeeld en alleen in serial niet paralel, dus dan kun je met poly-AT niet de filter op slechts 1 noot ff open gooien (wat ik leuk vind om te doen)

zoals ik het uit loopops filmpje begreep wordt binnen een preset de filter over alle voices gedeeld en alleen in serial niet paralel, dus dan kun je met poly-AT niet de filter op slechts 1 noot ff open gooien (wat ik leuk vind om te doen)
Dat heb je verkeerd geïnterpreteerd. Dat impliceert namelijk dat er slechts één analog filter inzit, maar dit zijn er wel degelijk 16. Wat loopop in zijn video zegt is dat de routing tussen het digitale filter en analoge filter fixed (serial) is en dat er geen mogelijkheid is om de twee filter types parallel te routen. Maar de modulatie van polyat op het analoge filter is dus wel degelijk per voice.

Dat heb je verkeerd geïnterpreteerd. Dat impliceert namelijk dat er slechts één analog filter inzit, maar dit zijn er wel degelijk 16. Wat loopop in zijn video zegt is dat de routing tussen het digitale filter en analoge filter fixed (serial) is en dat er geen mogelijkheid is om de twee filter types parallel te routen. Maar de modulatie van polyat op het analoge filter is dus wel degelijk per voice.
Op zich is het normaal dat je bij een polysynth één mono filter per voice hebt. Een stereo filter zou direct 2x zoveel filter-chips betekenen en is alleen zinvol als je al stereo-functionaliteit of panning op oscillator-niveau hebt (dus niet op voice niveau). Zo te lezen heeft de Quantum qua flexibele filter routing wel een streepje voor op deze Leviasynth: Je hebt drie filters per voice (waarvan twee filters ieder mono analoog of stereo digitaal) en die kun je in iedere volgorde zowel serieel als parallel routen, of zelfs aan specifieke oscillators koppelen. Dat geeft extreem veel sound design mogelijkheden.

Als alleen het filter analoog is zou het voor ASM ook wel mogelijk moeten zijn om de filter-routing flexibeler te maken. De DA/AD conversie heb je toch nodig, maar wélke digitale stream je erin stuurt en waar het analoog gefilterde signaal naar toe gaat kun je met software regelen. Wellicht dat het nog in een toekomstige firmware-update toegevoegd wordt.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Op zich is het normaal dat je bij een polysynth één mono filter per voice hebt. Een stereo filter zou direct 2x zoveel filter-chips betekenen en is alleen zinvol als je al stereo-functionaliteit of panning op oscillator-niveau hebt (dus niet op voice niveau). Zo te lezen heeft de Quantum qua flexibele filter routing wel een streepje voor op deze Leviasynth: Je hebt drie filters per voice (waarvan twee filters ieder mono analoog of stereo digitaal) en die kun je in iedere volgorde zowel serieel als parallel routen, of zelfs aan specifieke oscillators koppelen. Dat geeft extreem veel sound design mogelijkheden.

Als alleen het filter analoog is zou het voor ASM ook wel mogelijk moeten zijn om de filter-routing flexibeler te maken. De DA/AD conversie heb je toch nodig, maar wélke digitale stream je erin stuurt en waar het analoog gefilterde signaal naar toe gaat kun je met software regelen. Wellicht dat het nog in een toekomstige firmware-update toegevoegd wordt.
Ja maar daar ging het niet over, SanderSwi deed het voorkomen alsof er na het digitale filter gedeelte, slechts 1 filter zou zijn voor alle voices samen. (Een beetje zoals je bij een parafone synth zou hebben, waarbij je de voices wel individueel kunt tunen, maar uiteindelijk door een enkel filter gaan.) En die 16 voices zijn mono, dus in ‘binaural’ mode, waar je effectief 8 stereo voices hebt, heb je dus ook 8 stereo filters, omdat elke mono voice zijn eigen filter heeft. Mijne is besteld i.i.g., ik koppel nog wel even wat ervaringen terug als ie binnen is.

Back