MPC XL

Vandaag is het dan zo ver, de aankondiging van een nieuwe MPC XL.
Prijs €2799,- bij Thomann.

mpc xl.png

MPC XL legt de kracht van een volledige studio binnen handbereik.
De meest geavanceerde MPC tot nu toe, deze alles-in-één productiehub is
gemaakt voor meer dan sampling en sequencing alleen.
Het is ontworpen om je volledige creatieve vrijheid te geven over elk geluid,
lus, sample, sequentie of idee voor je volgende beste beat.
Het is je hele workflow - gemaakt om voor jou te werken.

MPC XL heeft alles wat je nodig hebt voor het maken van pro-level muziek.
Het beschikt over ultra-responsieve MPCe-pads, een speciale step sequencer,
aanraakgevoelige Q-Links met OLED-displays, een next-gen 8-core processor,
16 GB RAM, hands-on prestatiebesturingselementen, geavanceerde sequencingtools,
diepe I / O-connectiviteit en nog veel meer.
Dit systeem is geïntegreerd met MPC3 OS en ondersteunt maximaal 32 plug-ininstrumenten,
16 audiotracks en 256 stemmen, waardoor het een werkpaard van studiokwaliteit is.

Het vlaggenschip van alle zelfstandige muziekproductiesystemen,
MPC XL is een alles-in-één studiohub. Produceer uw hele album,
bedien uw externe hardware en beheer uw setup van één krachtig instrument, geen computer nodig.

Aangedreven door een nieuwe Gen 2 8-core processor met 16GB RAM,
levert MPC XL vier keer de prestaties van eerdere MPC's.
Laad meerdere plug-in instrumenten, voer complexe sessies uit en navigeer zonder onderbreking door uw projecten.

MPCe pads met 3D-sensing technologie brengt een nieuw niveau van expressie naar beatmaking en productie.
Elke pad beschikt over vier verschillende kwadranten, waardoor geavanceerde X / Y-regeling, geluidsmorphing,
looping, gelaagdheid en modulatie mogelijk is voor de meest dynamische speelervaring.

Bekijk en heb eenvoudig toegang tot elk element van uw productie met het 10,1" HD multi-aanraak touchscreen van dit systeem met kanteling.
MPC XL heeft 16 Q-Link knoppen, elk met een eigen OLED-display, die duidelijke visuele feedback bieden voor mixen, bewerken en geluidsontwerp.
XL Channel Command biedt directe toegang tot niveaus, verzend-, uitgangen en opnameparameters met een speciale OLED en encoder voor snelle,
intuïtieve navigatie. Een toewijsbare touch-strip voor prestaties voegt tactiele controle toe over FX, notitieherhalingen, faders en meer.

Bouw, bewerk en voer ideeën uit met de geïntegreerde 16-staps RGB-functieknop sequencer.
Of je nu complexe beats maakt, externe synths sequentiseert of clips regelt,
het systeem geeft je volledige controle over je hele workflow.

Professionele I/O-opties zorgen voor handige connectiviteit met externe uitrusting:
dubbele XLR/TRS-combo-ingangen met microfoonvoorversterkers en fantoomvoeding,
speciale instrumentingangen voor gitaren en keyboards, acht individuele lijnuitgangen voor routering en mixen,
en acht stereo 1/8" CV / Gate-uitgangen die 16 totale CV-kanalen bieden.
USB-C levert 24 kanalen van audio I/O, 32 kanalen van MIDI en naadloze bemonstering van slimme apparaten.

Een 256GB interne SSD biedt u veel ruimte voor projecten,
monsters, instrumenten en voorinstellingen.
Met geen computer nodig en directe één-op-één functieknoppen voor elke belangrijke MPC XL-functie,
kunt u gefocust blijven op het maken in plaats van menu duiken.

Spring direct in productie met een uitgebreide bibliotheek met premium plug-ininstrumenten,
effecten en samples. Het meegeleverde softwarepakket van MPC XL biedt een diepe toolbox met inspiratie voor beatmakers,
producenten, fingerdrummers, DAWless-artiesten, synthes sets en songwriters.

Laatst gewijzigd:
Er lijkt geen eind aan te komen, ik heb het idee (klopt wss niks van) dat er om de 6 maanden een nieuwe "mpc" uitkomt bij akai. Ooit de 2000xl gehad maar die nieuwere hebben mij persoonlijk nooit getrokken. Ik vond al dat de eerste NI Machine teveel kon haha

Het voelt alsof deze nieuwe lijn een stuk duurder is dan de vorige toen die uitkwam. Je kan een tweedehands mpc x nu voor 750 op MP krijgen, dus het is sowieso een flinke meerprijs voor de extra rekenkracht en features in het hier en nu.
Persoonlijk vind ik de live mkiii (en i en ii) en de mpc one (+) altijd een stuk mooier om te zien. Ik vind veel oude mpcs net zoals veel mensen prachtig. Maar de X en zeker deze XL hebben voor mij niet echt aansprekende vormgeving. Die 16step sequencer over de hele breedte oogt heel apart iig. Ik vind die gekleurde lichtjes in de pads ook een beetje dubieus qua vormgeving. Niet dat je het voor de looks in huis haalt, natuurlijk. Het is denk ik wel enorm hands on.
Ok genoeg gezeurd, het zal een prachtig apparaat zijn.

Dat zijn appels met peren vergelijken, drie jaar geleden heb ik een MPC X SE uit Duitsland laten komen en koste mij toen €2.222,-
Elders (NL) was de prijs toen €2450,-
Deze XL kost dus maar €349,- meer en in mijn geval is dat €577,- meer.
Vind dat dan ook een acceptabele prijsverhoging voor wat je er voor krijgt.
Net als Andreos vindt ik ook dat er voor dat geld wel een HDMI of beeld over USB-C aansluiting op had mogen zitten.

Laatst gewijzigd:
De MPC X zit tweedehands al zeker 'n paar jaar rond de 1000. Maar nu dumpen ze em massaal, net zoals dat gaat met Elektron kastjes waar ineens een opvolger van uit is gekomen. Wel ultra veel afschrijving idd.

Was de MPC Live 2 niet wat beter qua specs?? Volgens mij kwamen de MPC X en Live OG gelijktijdig uit. De Live 2 had andere specs dacht ik, zoals de latere MPC X se

Laatst gewijzigd:
Ik vond de X al groot.. maar het klopt idd wel. XL dat is toch altijd weer een stukje groter dan X

Er lijken opvallend veel flagships uit te komen de laatste tijd. Op één of andere manier heb ik nooit een MPC gehad en het past nog steeds totaal niet in mijn DAW-based sequencing workflow. Maar ik heb het altijd fascinerende machines gevonden en dat zelfde gevoel krijg ik weer bij het indrukwekkende 'mission control' gehalte van dit beest. Leuk voor in de trein!

Die 16 toewijsbare encoders met kleurcodering en scherm lijken mij heel fijn voor live tweaking. Qua UI, leercurve en vele mode-knopjes ziet het er verder vooral erg complex uit. Een extra scherm-aansluiting zoals @andreos suggereerde lijkt mij ook wel wenselijk voor een goed overzicht (zoals bij die oldskool Roland VS-2480). Maar in het touchscreen-era is dat wellicht wat tricky qua interactie.

Als ik dit apparaat zie dan kan je volgens mij net zo goed achter een laptop en midi controller zitten.

Ja, ik vraag me ook af of dat inderdaad het geval is. Het lijkt dat wat je doet nogal afhankelijk is van wat je op het scherm ziet, ik lees nu zelfs de roep om een tweede scherm te kunnen aansluiten. Wat is dan nog echt het grote voordeel hiervan tov. een laptop en een goede controller?

Die nieuwe mpc's hebben mij altijd koud gelaten.
Niet inspirerende UI en teveel functionaliteit.
Dat moet je dan allemaal ook nog eens op een klein scherm doen.
Het is dan ook niet meer dan een DAW in een box met een mooie controller.

De MPC flow, de oldschool manier zie ik wel zitten en gebruik ik graag.
Beats inspelen op pads, slicen ed.. maar dat gaat prima op mijn beperktere machines.

Ik snap dat er een hele groep dat juist wel ziet zitten maar ik houd het zelf bij beperktere machines als ik niet per DAW werk.

Ik ben juist een liefhebber van de MPC's. Ik heb er drie en de Live III heb ik besteld. Die heeft voor mij een betere prijs/kwaliteitsverhouding dan de XL en ik heb al een X.

Back