JN-80 van Behringer

JN80.jpg

Het repliceren van de klassieke JUNO-workflow en het kleurenpalet,
het gaat verder dan de specificatie van het origineel met een geclaimde 8 stemmen in tegenstelling tot zes.

Volledige MIDI via 5-pin en USB, waardoor de JN-80 volledig kan worden geïntegreerd in moderne studio-opstellingen.
Er wordt wel gezegd dat Behringer het klassieke JUNO-geluid met succes heeft gerepliceerd door gebruik te maken van recreaties van de originele chips.

Dit omvat het legendarische op BBD gebaseerde chorus dat de JUNO echt zal laten zingen.
Er wordt verondersteld die de chorus-knoppen toestaan dat ze beide tegelijkertijd worden geactiveerd
om dat legendarische chorusgeluid te krijgen, samen met de toegevoegde ruis.
Ook de arpeggiator is aanwezig.

De JN-80 wijkt af van de originele door gebruikers 400 patchslots en een handig display te geven, dat noch de 6 of 60 hadden.
Het toetsenbord is vier octaven, en het is leuk om te zien dat de klassieke Bender en LFO triggerknop zijn gerepliceerd.

Last edited by a moderator:
Ik hoor hier en daar wel echte juno karakteristieken maar overall vind ik de sound niet echt mooi klinken. Nu zijn de presets van behringer altijd crap, maar het zegt natuurlijk wel iets over de sound. Voor zover ik het kan beoordelen (obv kijkbuis video’s) lijkt de DeepMind meer als een juno te klinken.

Zoiets ja :D ze mogen van mij het designbudget wel wat verhogen :dubbel:

Gewacht heb ik iig niet, genoeg Juno’s in huis. Het laat wel zien dat ze toch behoorlijk wat moeite hebben met een fatsoenlijke analoge polyfone synth in de markt zetten, wat toch best vreemd is na de oa de DeepMind.

Ik zit in de verkeerde thread, maar mijn juno mogen mijn kids uit mijn dode koude handen proberen te krijgen :D die doe ik nooit weg

Wat ik overigens echt niet snap van Uli, is dat hij niet zelf goede video’s laat maken met een echte sounddesigner en iemand die goed kan spelen, die kan gepost kunnen worden op de dag dat zo’n nieuwe synth voor het eerst bespeeld kan worden (en via diverse personen op YouTube komt). De presets van bovenstaande bank a en b videos zijn slecht, maar zelfs ik kan nog beter spelen en dat is geen compliment voor de videomaker…
Ik snap dat het op NAMM is opgenomen met drukte etc dus niet ideaal om lekker virtuoos door de presets te gaan, maar dat is dus mijn punt. Dit is echt geen goede reclame. Juist eerder het tegenovergestelde.

Meestal hebben ze een gelikte demo op YouTube staan al maanden voor het ding überhaupt uitgeleverd wordt. Misschien was het speelbaar tonen op NAMM wel een last minute beslissing of hebben ze nog maar zo kort een volledig functionerend model dat ze daar nog geen tijd voor hebben gehad.

Nou, als je geen goeie presets of demo hebt dan heb je ook nog geen tijd gehad om de eerste 5000 stuks te produceren. Alsof Beh de NAMM nodig heeft voor publiciteit? Die krijgt hij toch wel, net als die oranje hond.

Beetje uit proportie allemaal, lijkt wel door ai gedesigned. Dat deden ze met de ubxa toch beter.

Ze hadden de originele presets er in kunnen zetten. Had je meteen duidelijk gekregen in hoeverre deze klinkt als het origineel. Wat ik uit dit filmpje kan opmaken is dat het hier en daar wel wat aan een Juno-60 doet denken. We zullen zien...

Ik weet niet wat deze gaat kosten maar heb je niet meer aan een Deepmind 12? Ik zelf heb nooit een echte Juno gehad maar wel een 106 plugout in mijn Roland System 8 en de Jura in mijn Akai MPC X. Goed genoeg voor mij.

Er had net zo goed Fisher-Price op kunnen staan.
😂
Zag hem ook voorbij komen ik ben heel benieuwd. Heb ook de Jura. Erg leuk maar niet helemaal. Deep mind gehad, ook leuk maar weer weg. Grootste spijt dat ik nooit zelf een Juno 60 niet heb gekocht destijds want geen Midi. Dat kan beter in de jaren 90 met een K1😂🤦

tja, ik heb een beetje een "uncanny valley" met dat ontwerp, het lijkt er wel op, maar net niet goed genoeg, wat me dan weer een beetje afkerig maakt. Geluidsgewijs ook nog niet overtuigende demo's gehoord... Nee, "niet echt" wordt "echt niet" zoals ik het nu zie/hoor.

Back