JN-80 van Behringer

JN80.jpg

Het repliceren van de klassieke JUNO-workflow en het kleurenpalet,
het gaat verder dan de specificatie van het origineel met een geclaimde 8 stemmen in tegenstelling tot zes.

Volledige MIDI via 5-pin en USB, waardoor de JN-80 volledig kan worden geïntegreerd in moderne studio-opstellingen.
Er wordt wel gezegd dat Behringer het klassieke JUNO-geluid met succes heeft gerepliceerd door gebruik te maken van recreaties van de originele chips.

Dit omvat het legendarische op BBD gebaseerde chorus dat de JUNO echt zal laten zingen.
Er wordt verondersteld die de chorus-knoppen toestaan dat ze beide tegelijkertijd worden geactiveerd
om dat legendarische chorusgeluid te krijgen, samen met de toegevoegde ruis.
Ook de arpeggiator is aanwezig.

De JN-80 wijkt af van de originele door gebruikers 400 patchslots en een handig display te geven, dat noch de 6 of 60 hadden.
Het toetsenbord is vier octaven, en het is leuk om te zien dat de klassieke Bender en LFO triggerknop zijn gerepliceerd.

Last edited by a moderator:
Ook weer funny hoe ver ze gaan met het kopiëren, maar dan wel een Korg MS style draaiknop kiezen voor master volume. Die zitten ook op mijn Behringer Syncussion voor de oscillator mode switches ;)
En mn RD-78 heeft dan weer Sequential/Pro-One stijl knoppen, met oranje streepje weliswaar...

Er had net zo goed Fisher-Price op kunnen staan.
Ik dacht direct aan lego inderdaad. Iemand die ik ken droomt al n poos van een rack juno 60. Wie weet kan je t verzagen als ze m zelf niet uitbrengen.

Zo werkt het toch ook bij de echte Juno, met dat chorus chippie:D
Mijn contesttrack heeft Juno 60 met chorus uit!

In dat Beh filmpje lijkt er trouwens wel erg veel gruizigheid in de presets te zitten, alsof de sound designer absoluut in elke patch de noise source moest gebruiken om het vuig en vintage te laten klinken? Doe ik bijna nooit met de mijne, klinkt clean ook heerlijk levend en vol.

Ik ben toch erg benieuwd naar een 1 op 1 vergelijking met een echte juno 60 of 6. Zelf vind ik de juno 60 erg beperkt omdat hij maar 1 dco per voice heeft en slechts 1 envelope. Ik had ergens gehoopt dat Behringer en een envelope aan toe zou voegen zodat je verschillende envelopes kunt gebruiken voor het filter en de vca. Maar... het Juno 60 geluid is wel echt prachtig en vet ondanks de beperkte moglijkheden. Ik hoorde dat hij ergens in de 700 euro prijsrange komt en dat vind ik dan weer relatief duur t.o.v. de veel uitgebreidere ub-xa.
Ik hou van de Juno 60 en gebruik hem vaak in mijn System 8. Daar hebben ze wel een extra envelope toegevoegd overigens. De Juno 60 plugout in de System 8 is ACB en wat mij betreft spot on. Dus ik denk niet dat de JN-80 voor mij iets toe zou voegen. Zelfs het klavier is helaas net als de System 8 maar 4 octaven.

Voordeel van de JN-80 is wel dat je meer patches kunt opslaan. Daar is de System 8 nogal beperkt in. Aftertouch is ook gaaf, maar ik ben benieuwd hoe dat werkt op de JN-80. Waar en hoe kan ik de aftertouch toewijzen aan een modulatie source?

De Juno-60 heeft geen sweetspot - het IS een sweetspot. Jaaa oké beetje overdreven maar toch. Naast mijn KS-5, modular en verdere spul natuurlijk heel beperkt, maar toch blijven de klanken prachtig, ook zonder de chorus trouwens. Ik hoor dit niet (helemaal) terug in de demofilmpjes. Waarbij in die eerste inderdaad irritant vaak de noise erbij wordt gesleept.
Als ik geen Juno-60 had zou ik - voor zover ik het nu kan beoordelen - niet voor de JN-80 gaan.

Het is met Berhinger al een paar keer eerder voorgekomen, 1 of enkele filmpjes en dan een mwhaaaa gevoel nadat je gekeken hebt, en dan komt de officiele trailer uit en wil iedereen gelijk bestellen. Ik ga er van uit dat deze Juno clone soundwise wel goed gaat worden.

Laatst gewijzigd:
Hier hebben ze wel echt hun tijd voor genomen. Denk dat die intern ook wel enorm zal verschillen van de Deepmind. Ze hebben in de tussentijd de BA662 OTA en IR3109 filter chips gecloond, de envelopes zijn wellicht ook analoog zoal het origineel.

Het is met Berhinger al een paar keer eerder voorgekomen, 1 of enkele filmpjes en dan een mwhaaaa gevoel nadat je gekeken hebt, en dan komt de officiele trailer uit en wil iedereen gelijk bestellen.
En dan blijkt ie na uitpakken en aansluiten toch te klinken als in de eerste filmpjes en is de hype weer net zo snel weg als ie kwam (nou ja, eigenlijk veel sneller aangezien het bij B vaak jaren duurt tussen aankondiging en release). Nu is het wachten op Starsky Carr die in een clickbait vergelijkingsvideo gaat beweren dat ze exáct hetzelfde klinken omdat 'ie de ongefilterde zaagtanden gaat vergelijken op een scope, ook al komt er over een jaar een Mk2 die (deels) fixt wat er met deze versie mis is waardoor hij NÓG MEER exáct hetzelfde klinkt.

Cynisch? Ik? Nee joh :D

Back