JN-80 van Behringer

JN80.jpg

Het repliceren van de klassieke JUNO-workflow en het kleurenpalet,
het gaat verder dan de specificatie van het origineel met een geclaimde 8 stemmen in tegenstelling tot zes.

Volledige MIDI via 5-pin en USB, waardoor de JN-80 volledig kan worden geïntegreerd in moderne studio-opstellingen.
Er wordt wel gezegd dat Behringer het klassieke JUNO-geluid met succes heeft gerepliceerd door gebruik te maken van recreaties van de originele chips.

Dit omvat het legendarische op BBD gebaseerde chorus dat de JUNO echt zal laten zingen.
Er wordt verondersteld die de chorus-knoppen toestaan dat ze beide tegelijkertijd worden geactiveerd
om dat legendarische chorusgeluid te krijgen, samen met de toegevoegde ruis.
Ook de arpeggiator is aanwezig.

De JN-80 wijkt af van de originele door gebruikers 400 patchslots en een handig display te geven, dat noch de 6 of 60 hadden.
Het toetsenbord is vier octaven, en het is leuk om te zien dat de klassieke Bender en LFO triggerknop zijn gerepliceerd.

Last edited by a moderator:
Koopje, nu al 568 euri’s, met een beetje mazzel is dat over een jaar of 2 zo’n 400.

Koopje, nu al 568 euri’s, met een beetje mazzel is dat over een jaar of 2 zo’n 400.

Leuk, die wil ik toch wel eens gaan proberen naast mijn Juno 6..

Hier heb je een vent die door de droge opnames van de JN-80 gaat, Bartek is wel een heel groot fan van ultra-heldere pulsgolven die wat laag missen. Moet zeggen dat het best wel compleet klinkt als ik luister naar deze presets:

Heb 5 jaar geleden al mijn vintage grut de deur uit gedaan omdat ik geen tijd had/heb voor het onderhoud, kan me voorstellen dat dit een prettig alternatief is voor mensen die net iets meer willen dan een plugin. Een Juno is qua architectuur ook een redelijk simpele synth en ik kan met mijn toch wel professionele oortjes niet een scenario voorstellen waarbij je met een beetje tweaken niet hetzelfde geluid zou kunnen krijgen uit een originele Juno en deze Chinese bak. Gelukkig is deze clone een potje lelijk in zijn hoge profiel Deepmind chassis dus is er ook nog genoeg appeal voor een echte Japanner maar wou toch wel even wat nuance in dit topic scheppen.

Jorb heeft dit ook ooit aangevlogen met zijn Nymphes en Juno vergelijking. De Juno is zo primair in zijn functies dat je eigenlijk iedere hedendaagse analoge polysynth kan laten klinken als een Juno. Ik haal daaruit: de klank is helemaal niet het punt van de Juno 60 of 106 anno 2026, het is de interface de interface, het is gewoon een hele grote sweetspot. Zonder over gecompliceerde functies of gekke menu's gewoon een bak vol met recht voor zijn raap synth geluiden die allemaal heel erg iconisch zijn. Ik kan niet echt mee in het sentiment dat deze kloon en het origineel anders "klinken" maar snap wel heel goed dat ze anders voelen. Even het minieme verschil tussen oscillatoren, filters, omvormers en versterkers daargelaten die vanzelfsprekend aanwezig zijn maar waarvan ik waarschijnlijk niet terughoren welke ik "beter" vind in een blinde test.

Ik heb werkelijk niets met de klank van het origineel, maar ik vind de Juno 60 wel een van de mooiste synths die ik ken. Die Behringer-imitatie heeft mij een veel te hoog Fisher Price-gehalte - en dat geldt voor zowel de looks als voor de klank.

Egghead cringe master strikes again. Moet echt van het scherm wegkijken bij reviews van deze gast of mijn laptop gaat door het raam.

Verder nog een paar voorbeelden met wat meer resonance. De sound blijft in mijn ogen wel overeind staan :)

Egghead cringe master strikes again. Moet echt van het scherm wegkijken bij reviews van deze gast of mijn laptop gaat door het raam.

Verder nog een paar voorbeelden met wat meer resonance. De sound blijft in mijn ogen wel overeind staan :)
Dat heb ik met die doorgesnoven (speculatie) Dr Mix

klinkt best goed.
Ok een Juno 6 vind ik een stuk mooier maar dit ding heeft wat van het Juno dna.
Dus prima voor degene die voor niet al te veel een leuke simpele poly zoeken.

Ik overweeg zelf een Juno 6

Klinkt goed hoor! En voor een mooie faire prijs inclusief aftertouch. Daar moet je voor de Korg Nautilus bijna 400 euro extra voor betalen.

Laatst gewijzigd:
Het is niet de eerste keer dat ik hier riep dat ik iets niet zou kopen maar van gedachte ben veranderd. Na de 3rd Wave hetzelfde verhaal met de JN-80. Na mijn post van 27 januari in deze draad heb ik veel demo's gezien en gehoord en heb ik hem besteld. Ik kreeg gisteren een sms van Thomann dat hij onderweg is.

Back