Optische kabels

deathspell

Ouwe rot
Hoi!

Simpele vraag... zit er verschil in de kwaliteit van optische kabels (ADAT), m.a.w. zijn sommige merken beter dan andere, of zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde?

Alvast bedankt!

In principe geldt: hij doet het of hij doet het niet. Subtiel verschil in geluidskwaliteit bestaat in ieder geval niet.

Ik sluit me aan bij "de goedkoopste die goed blijft zitten". Kwaliteit meet je in hoe vaak je er op kunt gaan staan.
Dan nog is het vaak voordeliger om 5 kabels te kopen waar je maar 1 keer op kunt staan dan 1 kabel waar je 5 keer op kunt staan.

Niet qua geluid (het zijn gewoon nullen en enen die er door gaan). Waarschijnlijk wel qua connector-kwaliteit en breekbaarheid danwel soepelheid van de kabel zelf.

Ik gebruik zelf deze toslink-kabel van Thomann voor al mijn ADAT-verbindingen. Heel goedkoop en nooit problemen mee gehad, het enige nadeel was dat de connector dusdanig dik is dat ie tegen de naastgelegen connector aankomt. Dus als je poorten heel dicht op elkaar zitten, kan dat een probleem geven.

Simpele vraag... zit er verschil in de kwaliteit van optische kabels (ADAT), m.a.w. zijn sommige merken beter dan andere, of zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde?
Net als andere kabels, sommige zijn iets zwaarder uitgevoerd, iets dikkere mantel bijv maar ik heb vrij goedkope en die doen het prima zolang het licht er maar doorheen komt.

Niet qua geluid (het zijn gewoon nullen en enen die er door gaan).
Volgens mij gaat er licht doorheen ipv enen en nullen?

Is zo'n adat kabel gewoon een toslink kabeltje?
Daar heb ik best wel verschillen in bemerkt, in zoverre dat een hele goedkope het gewoon niet deed, terwijl een duurdere ( die ook aanmerkelijk dikker was) het wel deed.
Niet zo gek natuurlijk, niet dat je geluidskwaliteit beter/slechter wordt, maar net als bij audio kabels kan je meer of minder signaal verlies hebben, en zo kan het zomaar gebeuren dat er nét teveel verlies in de kabel zit waardoor de signaal overdracht faalt.

Is zo'n adat kabel gewoon een toslink kabeltje?
Daar heb ik best wel verschillen in bemerkt, in zoverre dat een hele goedkope het gewoon niet deed, terwijl een duurdere ( die ook aanmerkelijk dikker was) het wel deed.
Niet zo gek natuurlijk, niet dat je geluidskwaliteit beter/slechter wordt, maar net als bij audio kabels kan je meer of minder signaal verlies hebben, en zo kan het zomaar gebeuren dat er nét teveel verlies in de kabel zit waardoor de signaal overdracht faalt.
De uiteinden van de kabel (waar het licht in gaat / uit komt) kuisen kan ook helpen.

Back