Information overload en GAS met mijn dawless setup

Ik wil jullie allemaal ontzettend erg bedanken voor jullie berichten. Het is fijn om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee struggeld.

Ik merk inderdaad dat ik het proces wil versnellen, terwijl het in de werkelijker veel meer tijd kan kosten om gear te beheersen en er uiteindelijk live sets mee te doen. Ik eis en verwacht veel van mezelf. Ik produceer zo’n 11 jaar muziek “in the box.” Het is pas sinds 2024 dat mijn muziek beter en professioneler is gaan klinken. Dawless is inderdaad een apart vakgebied, maar ik wil niet opgeven want ondanks mijn frustraties vind ik het heel leuk en ook veel leuker werken dan in een DAW.

Om wat meer duidelijkheid te creëren rondom mijn setup. De Torso T1 is de master tempo van de gehele setup en sequencet de Erebus v3. De Allen & Heath ZEDi-10 is mijn mixer. Met mijn dawless setup wil ik vooral live jammen en improviseren, niet zozeer tracks produceren.

Misschien moet ik mezelf wat meer tijd gunnen om mijn huidige gear te beheersen. Het is alsnog heel verleidelijk om de Blackbox te verkopen en de Hades of SH-01a ervan te kopen. Maar voordat ik dat doe zal ik mezelf meer tijd moeten geven om met mijn huidige mengelmoes van een setup een workflow te vinden. In de toekomst zou ik eventuele problemen beter kunnen identificeren.
Misschien leuk om eens wat jam materiaal te delen. Het geeft mij altijd wel een ‘soort van doel’ om daar naartoe te werken. Iets wat leuk genoeg klinkt om even te delen 😊

Misschien leuk om eens wat jam materiaal te delen. Het geeft mij altijd wel een ‘soort van doel’ om daar naartoe te werken. Iets wat leuk genoeg klinkt om even te delen 😊
Tot nu toe heb ik nog niks opgenomen. In alle eerlijkheid ben ik best bang voor de rode knop hahah

Tot nu toe heb ik nog niks opgenomen. In alle eerlijkheid ben ik best bang voor de rode knop hahah
Kijk daar begint het mee. Want als je niks opneemt hoe weet je dat hoe het klinkt? Ik neem alles op. Beslis later of het wat is of niet.

Kijk daar begint het mee. Want als je niks opneemt hoe weet je dat hoe het klinkt? Ik neem alles op. Beslis later of het wat is of niet.

Ik zie dit niet zo stellig als heilige graal voor live DAWless. Ik kom zelf uit een periode waarin ik alles op probeerde te slaan met de gedachte om het later wel uit te werken. Gevolg: tientallen opgeslagen dingetjes die ik later toch niet goed genoeg vond, en vooral: de drempel om iets nieuws te beginnen werd hoog, door het gevoel dat ik eerst "iets af moest maken". Wat voor mij juist bevrijdend werkte, was om na een toffe sessie de boel uit te zetten en weg te lopen zonder iets op te slaan. Behoorlijk eng om te doen, kan ik je zeggen. Ik durf er nu op te vertrouwen dat het me een volgende keer ook van nul lukt om iets tofs te maken. Juist voor live DAWless bouw je daarmee zelfvertrouwen op, het gaat immers om je vermogen om je setup als een instrument te bespelen en te kunnen improviseren.

Als je uiteindelijk een volledige set wilt maken ontkom je er natuurlijk niet aan om je themaatjes vantevoren klaar te hebben staan, maar dat bestaat dan m.i. uit midi sequences en presets. Bouwstenen.

Hoe het klinkt, hoor ik onder het spelen ook wel. Altijd een goed idee om af en toe wel wat terug te luisteren, maar als vast onderdeel van je proces zie ik het eerder als een valkuil. Het mixgedeelte voor een DAWless lijkt meer op hoe je traditioneel een live band zou mixen dan op productie: grotendeels vooraf ingeregeld en vooral dingen in- en uitschuiven. Zo heb je de meeste kans op een consistente sound voor je hele set.

Misschien moet ik mezelf wat meer tijd gunnen om mijn huidige gear te beheersen. Het is alsnog heel verleidelijk om de Blackbox te verkopen en de Hades of SH-01a ervan te kopen.

Misschien tegen de draad in, maar ik denk dat je drang naar een extra synth in dit geval best terecht kan zijn. Backing vanuit een sampler zoals de Blackbox zou voor mij iig wel een workflowkiller zijn. Als dan je Perkons opgaat aan drums, heb je maar 1 synth voor de rest van het werk. Om terug te komen op mijn eerdere verhaal, voelt het wel aan als een gevalletje "onder het minimum" zitten, als je de Blackbox wegdenkt. Nog ééntje, en dan... I know, maar soms is dit waar. Het verschil met GAS is dat je er een lege plek in je setup mee vult, niet een lege plek in je hart :')

Ik herken trouwens ook volledig je situatie wat betreft drummachines. Op het eerste gezicht lijkt het alsof er enorme keus is, maar de meeste machines slaan toch op dramatische wijze de plank mis, case in point inderdaad de Hexdrums. Zonder de modulatieopties blijf je achter met het gevoel: voor wie/wat is die machine nu eigenlijk? De Perkons is 1 van de weinige machines die niet hard de plank misslaat, maar is door z'n sonische kaders niet voor iedereen geschikt. Elektron "ticks many of the boxes" maar zoals jij ook in je vorige topic benoemde, de mentale inspanning van een Analog Rytm werkt voor mij in een live situatie voor geen meter.
Ik snap wel dat mensen naar modular "vluchten" om zo om de compromissen heen te werken. Ik begin er eerst nog niet aan, de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.

Ik heb nu een Modor DR-2 aangeschaft. Ik heb er nog niet genoeg tijd in zitten om te bepalen of dit nou eindelijk de laatste in de rij van "just one more machine and my problems are solved" gaat worden of niet, maar hij tickt wel veel boxes. Ik geef dus nog geen kooptip, wel inzicht in mijn wellicht twijfelachtige keuzes. Tijd zal het leren.

Maar ik merk dat ik me alsnog moet verdiepen in de gear die ik heb, en dat vind ik lastig, vooral als ik mijn aandacht moet richten op één instrument per keer.
Dit zou juist het advies voor de meeste mensen zijn: leer een machine goed kennen. Waarom werkt dit niet voor je?

Sorry, ik wil je GAS niet aanwakkeren maar je set up bestaat uit allemaal apparaten die ik zou scharen in de categorie niche sounds.
Hier ben ik het wel mee eens trouwens.

Het is heel fijn om minimaal één poly werkpaard in je studio te hebben waarmee je snel allerlei poly/mono/unison sounds kunt maken. Bijvoorbeeld een tweedehands Nord Lead of Virus (beiden multitimbraal), of als je wat meer budget hebt misschien een Sequential Prophet-6/Rev2, Iridium of eventueel een moderne Roland Jupiter X(m)/Juno X/Fantom voor de bekende 1980/1990s sounds. Er zijn natuurlijk nog meer goeie opties, maar met een fijn werkpaard kun je alle kanten op qua genre en productie.

Misschien heb ik het gemist in de veelheid aan teksten… je zegt dat het niet klinkt zoals je wil. Wat precies maakt dat het niet klinkt zoals je wil? Het antwoord op die vraag kon wel eens bedragen aan je oplossing.

Hoewel het goed is om je gear te leren kennen, klikt niet altijd alles even goed wua sound en/ of interfacing.

Daarnaast leidt deze manier van muziek maken vaker tot andere resultaten is mijn ervaring. Sinds ik dat enigszins ben gaan accepteren kan ik ook beter terug horen wat ik heb gemaakt. Met dit soort muziek (zeker live) wil je een verhaal vertellen. En dat is volgens mij nog belangrijker dan exact een sound nastreven.

Dat gezegd hebbende, hier blijkt wel uit dat ik je struggle wel herken…

Ik neem op, niet om een nummer af te maken of zo. Maar om juist gewend te zijn dat je altijd op neemt, dus geen angst voor die rode knop. Ik merkte dat ik juist me anders ging gedragen als ik opneem dat gevoel vind ik nu juist weer fijn. Als ik tijdens het instellen van m’n apparatuur een dikke sound maak. Heb ik nu nooit het gevoel van ow dit had ik moeten opnemen. Of ik er later wat mee doe is wat anders. Maar ik heb het tenminste wel. Dat is een fijne gedachte. Maar goed ieder z’n ding natuurlijk misschien had ik het niet zo stellig moeten neer typen.

Ja snap ik.
Maar het helpt mij enorm.
Kost niks, maar het voelt ineens 'echt' ofzo.
En dan is het ruk, prima. Probeer je het nog een x.
En nog een x.
Sommige jams moet ik wel 5 of 6x opnemen voor het enigszins naar m'n zin is.

En daarnaast kun je wat concreter zijn naar het forum van wat je nu maakt, wat je mist, wat niet lekker klinkt etc. etc.
Gewoon wat mp3tjes opnemen en hier delen :)

Ik zie dit niet zo stellig als heilige graal voor live DAWless. Ik kom zelf uit een periode waarin ik alles op probeerde te slaan met de gedachte om het later wel uit te werken. Gevolg: tientallen opgeslagen dingetjes die ik later toch niet goed genoeg vond, en vooral: de drempel om iets nieuws te beginnen werd hoog, door het gevoel dat ik eerst "iets af moest maken". Wat voor mij juist bevrijdend werkte, was om na een toffe sessie de boel uit te zetten en weg te lopen zonder iets op te slaan. Behoorlijk eng om te doen, kan ik je zeggen. Ik durf er nu op te vertrouwen dat het me een volgende keer ook van nul lukt om iets tofs te maken. Juist voor live DAWless bouw je daarmee zelfvertrouwen op, het gaat immers om je vermogen om je setup als een instrument te bespelen en te kunnen improviseren.

Ja, dan werkt het misschien best beklemmend.
Ik had dat in de DAW wel (veel halve probeersels), maar met m'n hardware setup heb ik zelden meer dan 1 project 'niet af'. Ik werk toe naar de 'performance' en dan is het voor mij 'af'.
Kom er ook nooit meer op terug.

Maar de hoofdreden om op te nemen zou in dit geval niet zijn om 'te bewaren wat je hebt', maar om te leren van wat je hebt gedaan (hier delen, feedback krijgen, zelf terugluisteren etc.).

Als ik,live wil opnemen, doe ik soms 12 versies. Soms weet ik al na 30 seconden dat t zuigt en berbeginnik. Sols doe ik gewoon verder, dus ik blijf opnemen maar begin opnieuw. Na een poos weet je welke versie de beste was, gooit t laag er af, zet er wat fx op en lul er over, klaaar 😅

Gewoon veel opnemen. En shit gooi je weg zonder te luisteren. Geen stress. Paar minuten later probeer je opnieuw, niemand die t ooit weet -over een paar weken zelfs jij niet.

Meerdere nieuwe apparaten tegelijk is altijd leuk, maar ook lastig als je er echt het maximale uit wilt halen. Ik vind het het fijnst als ik nieuwe gear koop om dat instrument helemaal te doorgronden voor ik me in iets anders verdiep. Anders voelt het voor mij als een heel brood waar ik maar 3 plakjes van eet. En dat is zonde. Dus neem gewoon de tijd om de handleiding door te nemen, 1 apparaat tegelijk, dat is mijn tip.

Hallo allemaal! Hierbij een korte update over mijn live set ambities.

Ik heb uiteindelijk toch een SH-01a gekocht. Daarnaast ben ik me verder gaan verdiepen in de Erebus, Pērkons en T1. Ik moet zeggen dat de verdieping mij erg goed heeft gedaan. Ik ben de T1 beter gaan begrijpen, en daarnaast heb ik door middel van uitproberen veel uit de Pērkons en Erebus gehaald. Zo wist ik niet dat de Pērkons een MIDI VELOCITY functie heeft. Nadat ik dit heb ingeschakeld kan ik met de T1 niet alleen sequencen maar ook groove templates toepassen waardoor er meer beweging en dynamiek ontstaat. De T1 heeft ook CV uitgangen, en het is me gelukt om de cutoff van de Erebus te moduleren met de T1. Echt een wereld van verschil op het gebied van sound design en ritmes creëren.

De SH-01a is ook polyfonisch wat heel goed aansluit op de monofonische Pērkons en Erebus. All in all, mijn live jams beginnen eindelijk meer als muziek te klinken. En ik ervaar ook veel plezier tijdens het leren en experimenteren.

Nogmaals, hartstikke bedankt voor jullie input. Het heeft me erg goed gedaan :)

Is het niet een idee om je dawless setup meer als een band te gaan benaderen.. ik bedoel dan: misschien is het wel tof om samen met een of meerdere mensen op de huidige setup een livejam te doen.. misschien levert dat wel geinige resultaten op..

Verder heel tof om alle comments te lezen in deze thread... wat mij betreft de thread vh jaar |(gesproken als dawless fan en super forum lurker ;) )

Is het niet een idee om je dawless setup meer als een band te gaan benaderen.. ik bedoel dan: misschien is het wel tof om samen met een of meerdere mensen op de huidige setup een livejam te doen.. misschien levert dat wel geinige resultaten op..

Verder heel tof om alle comments te lezen in deze thread... wat mij betreft de thread vh jaar |(gesproken als dawless fan en super forum lurker ;) )

Dat is wel een goed idee! lijkt me echt tof om eens te doen. Alleen zo lastig om rond te krijgen (logistiek gezien).

Edit: Of een groepje mensen ieder een taak geven en een eigen synth/module mee laten brengen speciaal voor die toegewezen taak.

Laatst nog een maat over de vloer gehad en een paar uur gejamd met wat pauzes ertussen. Dan ontstaan er inderdaad bijzondere beats en vibes hahaha

Mocht het nog iets toevoegen, in deze oceaan van wijsheid...

De aanschaf van nieuwe gear zou een probleem moeten oplossen. In het geval van GAS is dat verveling, wat (dus) meestal maar tijdelijk wordt opgelost.

Veel online video's praten je problemen aan, waarvan je zelf niet vond dat je ze had. Niet intrappen.

Maar je kunt ook daadwerkelijk iets missen in je setup. Daar tegenaan lopen, en dán pas op zoek gaan - helpt.

Maar ik merk dat ik me alsnog moet verdiepen in de gear die ik heb, en dat vind ik lastig, vooral als ik mijn aandacht moet richten op één instrument per keer.

Van alle opties kost je dat wel het allerminste geld. En je aandacht richten op alles tegelijk, dat gaat niet. Da's waarschijnlijk het laatste wat je wil lezen. Maar toch.

Misschien kan je meer met je apparatuur, dan je zelf weet. Dat zou toch mooi zijn?

Scheelt je in elk geval staren naar het gras aan de overkant.. Dat is altijd groener. En ook altijd aan de overkant.

Misschien leest dit bericht een beetje vaag. Maar ik wil iets delen en ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt, en wat ze ertegen gedaan hebben.

Het afgelopen jaar heb ik me gefocust op het in elkaar zetten van een dawless-setup waar ik uiteindelijk gigs mee wil doen. Ik heb flink geïnvesteerd in hardware om een setup te bouwen waar ik mee aan de slag kan. Het bestaat momenteel uit de PĒRKONS HD-01, Erebus v3, 1010music Blackbox, Torso T1 en het Raindrops-pedaal voor FX.

Toch loop ik tegen iets aan wat ik alleen maar kan beschrijven als information overload en analysis paralysis. Het voelt alsof ik meer tijd spendeer aan het bekijken van overviews en tutorials dan aan het daadwerkelijk maken van muziek. Mijn jams klinken ook niet zoals ik het wil, en wanneer een jam niet lekker klinkt, duik ik weer in video’s en handleidingen.

Ik dacht altijd dat ik makkelijker leer door te doen dan door video’s te bekijken of handleidingen te lezen. Maar ik merk dat ik me alsnog moet verdiepen in de gear die ik heb, en dat vind ik lastig, vooral als ik mijn aandacht moet richten op één instrument per keer.

Ik merk ook dat ik snel neig om gear te verkopen om er iets anders voor terug te kopen. Soms zelfs met de gedachte om alles te verkopen en een compleet nieuw systeem te bouwen.

Muziek maken vind ik onwijs leuk, en ik vind het ook veel leuker om dit dawless te doen. Sommige gear, zoals de Erebus v3 en Torso T1 die ik oorspronkelijk weg wilde doen, ben ik meer gaan waarderen na het opdoen van nieuwe inzichten. Maar als we het hebben over oefensessies en jams, dan klinkt het niet zoals ik dat wil. Het is best frustrerend en een beetje demotiverend. De enige oplossing lijkt telkens nieuwe gear te zijn, maar ik wil ook niet toegeven aan het gear acquisition syndrome.

Het komt hierop neer: ik houd van muziek maken met hardware en ik wil dat naar het podium brengen. Maar ik heb het gevoel dat ik geen progressie maak, te veel tijd spendeer aan informatie opdoen in plaats van daadwerkelijk doen, en te snel neig naar het kopen of verkopen van gear. Het hele proces kan soms leiden tot frustratie en vermoeidheid vanwege alle informatie die ik denk op te moeten doen.

Een deel van je analyse klopt: Je bent inderdaad te veel met gear bezig en dat gaat je progressie sowieso in de weg zitten. De oplossing is simpel: Sowieso het komende jaar niks kopen of verkopen en je niet verdiepen in wat er allemaal nog meer bestaat of uitkomt maar muziek maken. Dan leer je vanzelf omgaan met de instrumenten die je hebt.

Een ander deel van je analyse slaat de plank volledig mis. Andere synthesizers gaan niks veranderen - Het probleem duid je goed aan, je moet je instrumenten leren. Dat geld voor software, instrumenten maar ook freesbanken en telescopen. Elke synth kan een enorm scala aan geluiden creëren en eerlijk gezegd, als het niet klinkt zoals je wilt, zal dat 99% van de tijd niet aan het instrumenten of synth liggen maar aan jou. Handleidingen en youtube video's gaan dat niet verbeteren, er is maar een ding wat dat kan en dat is muziek maken met de spullen die je hebt en ervaring op doen. Je bent gefrustreerd omdat je van jezelf verwacht iets al te kunnen wat je nog niet kan en je nog moet leren. Je hebt jezelf verkocht dat je andere gear niet hoeft te leren en dat die vast wel in een keer doen wat jij wilt - Dat is niet zo en zal ook nooit zo zijn.

Als je je synths kunt bedienen weet je genoeg, er is echt niet meer informatie die je nodig hebt. Ga er gewoon voor en met tijd en ervaring zul je steeds dichterbij iets komen waar je tevreden mee bent of wat je wel wilt. Maar verwachten dat dit vanzelf gaat of door gear te kopen of video's te bekijken is niet het geval, de enige oplossing is hands-on spelen.

Als het allemaal te veel lijkt, zet dan wat gear weg in de kast. Gebruik b.v. een tijd enkel een of twee instrumenten.

Back