Kijk daar begint het mee. Want als je niks opneemt hoe weet je dat hoe het klinkt? Ik neem alles op. Beslis later of het wat is of niet.
Ik zie dit niet zo stellig als heilige graal voor live DAWless. Ik kom zelf uit een periode waarin ik alles op probeerde te slaan met de gedachte om het later wel uit te werken. Gevolg: tientallen opgeslagen dingetjes die ik later toch niet goed genoeg vond, en vooral: de drempel om iets nieuws te beginnen werd hoog, door het gevoel dat ik eerst "iets af moest maken". Wat voor mij juist bevrijdend werkte, was om na een toffe sessie de boel uit te zetten en weg te lopen zonder iets op te slaan. Behoorlijk eng om te doen, kan ik je zeggen. Ik durf er nu op te vertrouwen dat het me een volgende keer ook van nul lukt om iets tofs te maken. Juist voor live DAWless bouw je daarmee zelfvertrouwen op, het gaat immers om je vermogen om je setup als een instrument te bespelen en te kunnen improviseren.
Als je uiteindelijk een volledige set wilt maken ontkom je er natuurlijk niet aan om je themaatjes vantevoren klaar te hebben staan, maar dat bestaat dan m.i. uit midi sequences en presets. Bouwstenen.
Hoe het klinkt, hoor ik onder het spelen ook wel. Altijd een goed idee om af en toe wel wat terug te luisteren, maar als vast onderdeel van je proces zie ik het eerder als een valkuil. Het mixgedeelte voor een DAWless lijkt meer op hoe je traditioneel een live band zou mixen dan op productie: grotendeels vooraf ingeregeld en vooral dingen in- en uitschuiven. Zo heb je de meeste kans op een consistente sound voor je hele set.
Misschien moet ik mezelf wat meer tijd gunnen om mijn huidige gear te beheersen. Het is alsnog heel verleidelijk om de Blackbox te verkopen en de Hades of SH-01a ervan te kopen.
Misschien tegen de draad in, maar ik denk dat je drang naar een extra synth in dit geval best terecht kan zijn. Backing vanuit een sampler zoals de Blackbox zou voor mij iig wel een workflowkiller zijn. Als dan je Perkons opgaat aan drums, heb je maar 1 synth voor de rest van het werk. Om terug te komen op mijn eerdere verhaal, voelt het wel aan als een gevalletje "onder het minimum" zitten, als je de Blackbox wegdenkt. Nog ééntje, en dan... I know, maar soms is dit waar. Het verschil met GAS is dat je er een lege plek in je setup mee vult, niet een lege plek in je hart :')
Ik herken trouwens ook volledig je situatie wat betreft drummachines. Op het eerste gezicht lijkt het alsof er enorme keus is, maar de meeste machines slaan toch op dramatische wijze de plank mis, case in point inderdaad de Hexdrums. Zonder de modulatieopties blijf je achter met het gevoel: voor wie/wat is die machine nu eigenlijk? De Perkons is 1 van de weinige machines die niet hard de plank misslaat, maar is door z'n sonische kaders niet voor iedereen geschikt. Elektron "ticks many of the boxes" maar zoals jij ook in je vorige topic benoemde, de mentale inspanning van een Analog Rytm werkt voor mij in een live situatie voor geen meter.
Ik snap wel dat mensen naar modular "vluchten" om zo om de compromissen heen te werken. Ik begin er eerst nog niet aan, de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Ik heb nu een Modor DR-2 aangeschaft. Ik heb er nog niet genoeg tijd in zitten om te bepalen of dit nou eindelijk de laatste in de rij van "just one more machine and my problems are solved" gaat worden of niet, maar hij tickt wel veel boxes. Ik geef dus nog geen kooptip, wel inzicht in mijn wellicht twijfelachtige keuzes. Tijd zal het leren.