Rrrobb
Ingeburgerd
Ik ben een groot liefhebber van zowel berlin school elektronische muziek als symfonische rock. Het laatste genre heb ik echter maar zelden in mijn eentje gemaakt omdat het immers meer iets voor met een band is. Dit is echter wel een serieuze poging die ik in mijn eentje heb gemaakt. Het is inmiddels alweer een aantal jaren geleden en ik heb er ongeveer een maand aan gewerkt. En dat is erg lang voor mijn doen nu ik met laptop en zo werk. Toen ik nog met de Yamaha CX-5M music computer werkte was een maand of langer geen uitzondering maar dat is een ander verhaal. Bij dit nummer wilde ik een echt ouderwets symfonische rock nummer maken. Rond de twintig minuten en met veel tempowisselingen en verschillende maten en dergelijke. Toch zitten er ook een paar andere invloeden in. Een klein stukje minimal á la Terry Riley en wat invloeden uit de jaren 80 synthpop. Ik heb de Roland D50 en de Studiologic Sledge als hardware synthesizers gebruikt en verder een hele hoop vst's met vooral oude nostalgische symfo klanken zoals Hammond, Solina, Moog en Piano. En daarnaast heb ik ook nog op meerdere sporen gezongen. Drums en bas zijn ook zelf ingespeeld en geprogrammeerd. De tekst gaat over een mijnwerker die het grootste deel van zijn leven onder de grond door brengt terwijl de vrouwen en kinderen boven de grond hun leven hebben. Op een gegeven moment heeft hij er genoeg van. Hij neemt al zijn geld van de bank en gaat er met zijn vrouw vandoor. Na verloop van tijd slaat echter het noodlot toe. Hij blijkt de verschrikkelijke mijnwerkersziekte te hebben waar hij aan sterft. In totaal heb ik zo'n 100 sporen opgenomen en dat bleek uiteindelijk het moeilijkste deel van het werk om dan het overzicht en de consistentie te bewaren. Dat zou ik nu toch anders proberen aan te pakken denk ik. Het is wel andere muziek als wat ik tot nu toe heb gehoord op dit forum. En ik hoop dat er mensen tussen zitten die het kunnen waarderen en mij feedback willen geven.