Akai Professional MPC Sample

Na nog wat zoeken lijkt het toch dat elke track zijn eigen midi out kanaal kan hebben zodat je meerdere synths en drumbakken tegelijk via midi out op aparte midi kanalen kan aansturen.
Aan degenen die hem al in huis hebben, klopt dat??
Voor zover ik op kan maken uit een video die ik vanmorgen zag is het idd maar één kanaal waar alle 128 midi noten op 1 kanaal worden gebruikt voor de 8 groepen van 16 pads.
Je kan wel bv sommige pads als EMPTY houden zodat je dat midi nootnummer kan gebruiken extern, en je overige sample pads van de MPC Sample geen midi uit laat sturen.
Zo is er met een kleine omweg (en vooral octaaf tuning instellen op het ontvangende externe midi apparaat) toch mee te werken.
Ik wil het wel eens proberen in combi met de RD-9 en een synthje. Dat wordt pas dit weekend ergens.

Niet ideaal, maar nog altijd beter dan waar we in de 80's en 90's soms mee moesten worstelen :bekdicht:

Wellicht dat ze dat met een firmware update kunnen uitbreiden naar meerdere midi kanalen tegelijk. Zou wel briljant zijn als je met zo'n klein ding al je hardware kan sequencen...
Ik gok dat ze de MPC Sample bewust eenvoudig gaan houden. 1 track, dus ook 1 midi kanaal.

Overigens, als je het editen van sequences op de MPC Sample ziet, dan weet ik niet of je heel blij wordt van de MPC Sample als midi brein van je setup.
Dan zou ik zelf eerder een MPC One 2e hands op de kop tikken.

Lijkt me dat ze hier vooral terug gaan naar de basis van vintage-stijl creatief samplen en beat making. Voor studio-in-een-doosje toepassingen zijn de grote modellen juist al gemaakt (met weer hun eigen nadelen zoals forse leercurve, polyfone chromatische piano roll sequencers, veel modes/menu's, complexiteit, etc.)

Heb hem een paar uur geleden binnen gekregen en vind hem wel fantastisch. Voor een afgewogen oordeel kan je beter elders kijken, maar voor mij heeft het alle voordelen van MPC1000 etc, maar zonder de nadelen. Toen ik voor het eerst een handleiding doornam van een MPC, sprak de hele structuur en workflow me aan, iets dat ik met andere sequencers en grooveboxen nooit meer helemaal gehad heb. Ik herken alles. Maar dan ook supermakkelijk samplen, of een loopende audiotrack toevoegen. Effecten zijn ook leuk om te gebruiken. Moet nog veel ontdekken, maar kan nu al niet meer stuk wat mij betreft. Het kleine formaat heeft als voordeel dat je de MPC naar instrumenten kan brengen ipv andersom. Enige nadeel? De kleine lettertjes…

Ja, hopen dat ze het font aanpassen. En anders hopen dat iemand een mod weet te knutselen voor een 7 inch scherm 8D (of HDMI uit).

Yeah buddy !

Eerste indruk met 15 minuten een beetje naief rondpielen, erg leuk ! Harde clicky buttons (YES!) ipv zachte rubber drukkers (b000h! roland, korg, boss, arturia etc).
Encoders draaien goed, alles voelt solid aan voor die prijs ondanks plastic. Zelfs de pols steun voelt prima !
Scherm is niet groot maar prima bruikbaar. Pads zijn lekker en reageren prima, ook voor aftertouch. Makkelijk full level te maken met * suprise * functie shift "full level".
Wel moet ik nog de shortcuts en locaties uit het hoofd leren maar ik heb geen enkel moment een Roland menu diving zucht gehad, dat is al heel wat.
Alles is snel te bereiken en gewoon leesbaar ergens op het apparaat. Dit ding gaat echt veel verkopen, een klassieker in wording, nu al.

Minpuntjes: Volgens mij een kleine bug toen ik een tube drive fx had geselecteerd, die ging pas aan toen ik aan de parameters draaide. Wellicht de pickup van de knoppen even veranderen.
Verder het hele effecten gedoe is mij nog niet helemaal duidelijk, als top down denker. Maar daar kom ik wel uit. Ze hadden deze bak beter MPC RESAMPLE moeten noemen, want in de praktijk is dat denk waar deze heel erg sterk in is.

Ik dacht een vette overstuurde reverb kickdrum gemaakt t hebben dus ik ging gelijk naar de altijd meeluisterende 25 sec sample recall, blijk ik nog op interne microfoon te staan, met mijn enthousiaste geram op pads, een blije "haha" uit mijn mond en het geluid van het mini radio speakertje met een licht pok bassdrummetje op de achtergrond 8o)

Attachments

• photo_5922465782283570419_y.jpg
    photo_5922465782283570419_y.jpg
    240,1 KB · Bekeken: 48
Laatst gewijzigd:
Yeah buddy !

Eerste indruk met 15 minuten een beetje naief rondpielen, erg leuk ! Harde clicky buttons (YES!) ipv zachte rubber drukkers (b000h! roland, korg, boss, arturia etc).
Encoders draaien goed, alles voelt solid aan voor die prijs ondanks plastic. Zelfs de pols steun voelt prima !
Scherm is niet groot maar prima bruikbaar. Pads zijn lekker en reageren prima, ook voor aftertouch. Makkelijk full level te maken met * suprise * functie shift "full level".
Wel moet ik nog de shortcuts en locaties uit het hoofd leren maar ik heb geen enkel moment een Roland menu diving zucht gehad, dat is al heel wat.
Alles is snel te bereiken en gewoon leesbaar ergens op het apparaat. Dit ding gaat echt veel verkopen, een klassieker in wording, nu al.

Minpuntjes: Volgens mij een kleine bug toen ik een tube drive fx had geselecteerd, die ging pas aan toen ik aan de parameters draaide. Wellicht de pickup van de knoppen even veranderen.
Verder het hele effecten gedoe is mij nog niet helemaal duidelijk, als top down denker. Maar daar kom ik wel uit. Ze hadden deze bak beter MPC RESAMPLE moeten noemen, want in de praktijk is dat denk waar deze heel erg sterk in is.

Ik dacht een vette overstuurde reverb kickdrum gemaakt t hebben dus ik ging gelijk naar de altijd meeluisterende 25 sec sample recall, blijk ik nog op interne microfoon te staan, met mijn enthousiaste geram op pads, een blije "haha" uit mijn mond en het geluid van het mini radio speakertje met een licht pok bassdrummetje op de achtergrond 8o)
Het FisherPrice gehalte vind ik persoonlijk wel leuk! Fun is good.. niet alles hoeft er uit te zien alsof het op de Deathstar thuishoort. Zollang alles ook functioneel is. De ingebouwde speaker hoeft dan voor mij echt niet. Vraag me af of er überhaupt mensen zijn die dat echt gebruiken versus gewoon even je headphones op.

Nou, de speaker is imho wel bruikbaar om heel snel even wat mee te doen zonder gelijk met koptelefoons enzo te slepen.

Vooral de data fader ziet er erg fisherprice uit maar is gewoon solid en glijdt goed.
Ze hebben echt hun best gedaan vind ik en gun InMusic dit succesje wel. Hoe meer verkoop, hoe langere ondersteuning en (logische) firmware updates hopelijk.
Niet zoals iemand gisteren in een sp404 vs mpc sample video zei dat de hardware van de Roland SP 404 eigenlijk achterblijft bij de extreme button combi's om extra functies toe te voegen.

Ik vergeet wel steeds dat er 3 knoppen boven het scherm zitten omdat ze net zo zwart zijn als de behuizing er omheen.
Ik zit nog in touchscreen modus, dus de eerste vingerafdrukken zitten al op het scherm :D
ik denk dat ik ze ga pimpen met een stickertje.

Laatst gewijzigd:
De eerste gelukszoekers zijn al actief:

Attachments

• 1774627920506.png
    1774627920506.png
    356,2 KB · Bekeken: 104
Vinted is al lang niet meer alleen van de kleding, ik heb afgelopen maanden meer gear gekocht via vinted dan via mp of sf. En voor specifieke apparaten regelmatig goedkoper dan in NL, met nog goedkopere verzendkosten en prima werkende koopbescherming (3x gebruikt).

Ben het eens met wat hier geschreven wordt. Heel leuk intuïtief ding en dat is maar goed ook want soms is het font zo goed als niet te lezen.

En dat van de verkeerde sample input herken ik ook. Heel wat van m’n eigen geneuzel opgenomen voor ik de setting zag om hem op usb te zetten. Dat was niet zo intuïtief maar anders gezegd ook de Quick start niet bekeken

Aanrader hoor! Waar blijft de XL, nee, XXL uitvoering?

Ik heb inmiddels ook mijn interesse kenbaar gemaakt en hoop er begin volgende week eentje te bemachtigen.

Vinted is al lang niet meer alleen van de kleding, ik heb afgelopen maanden meer gear gekocht via vinted dan via mp of sf. En voor specifieke apparaten regelmatig goedkoper dan in NL, met nog goedkopere verzendkosten en prima werkende koopbescherming (3x gebruikt).
Ja joh weet ik ook heus, vinted (pun intended) gewoon grappig om te zien. Sokken, bh’s en mpc’s!

Eerste firmware update ! Het was even zoeken hoe ik hem aan mijn windows pc kreeg want de meeste USB C kabels hier bleken geen data te doen. Dus de USB C naar C kabel uit de akai mpc sample doos gepakt en een converter blokje gevonden naar USB A. Nu neemt de akai mpc sample zelfs mijn windows audio over :D Daarna het update prg gedraaid:

1774717334766.png

MPC Sample 1.2.0 Release Notes Added
• SD Card Accesso In the Project Page, enter SD Card Access to transfer files between your computerand SD card.
• Export Song to Sequenceo While in Song Mode, pressing Export will allow you to choose between exportingas audio or a new sequence. Allowing creation of automation across the projectand performing FX over your arrangement,.§ If the new sequence is longer than 128 bars, you will not be able to editthe length of the created sequence.
• Loop Lock per Pado While in SAMPLE > TRIM holding SHIFT and tapping Loop Lock (B1) willlock the loop start to the sample start position. Ideal for percussion loops.§ This setting is per pad, different pads can have different loop lock states.Changes
• Improvements to Saving and Loading.
• Improvements to disk streaming voice management.
• Improvements to auto-save.Fixed
• Crash when zooming on long samples in Chop Mode.
• Window doesn’t shift to markers when moving between lazy chop slices.
• Waveform zoom is not retained when adjusting Start/End knobs in Chop.
• Sample previews do not play over USB audio.
• + Many more!

Known Issues
• Audio glitches in Flex Beat while changing tempo.o Set Flex Beat to 100% Dry to prevent glitches.

Laatst gewijzigd:
Even wat rode electra tape op de top knoppen, later met rode lakverf doen.

photo_5929461352000851173_y.jpg

Laatst gewijzigd:
ik zie net dat de inkt op mijn K3 is uitgelopen, meer mensen hier ook ?

Attachments

• photo_5929461352000851178_y.jpg
    photo_5929461352000851178_y.jpg
    86,8 KB · Bekeken: 84
Back