Akai Professional MPC Sample

Ik heb 'm direct besteld, maar moet de betaallink nog ontvangen (Thomann).
Volgens mij wordt dit wel een hit, ik ben alvast alle uren aan youtubes aan het gleuren :D
Die is straks maanden out-of-stock, dus wilde dit keer niet wachten, zoals met de RD-9.

Laatst gewijzigd:
Ik heb hem ook besteld. En ik hoop stiekem dat ze tzt met een XL variant komen.

jammer dat hij er zo goedkoop uit ziet, kwa functionaliteiten klonk hij voor de form factor erg handig in de loopop demo en met de speaker ook lekker in het bos in de zomer
lekker vogeltjes samplen en dan downpitchen met reverb en distortion ..... :{

Ik vind hem schattig, krijg er beetje SP-404 mk2 vibe bij maar misschien wat minder obscuur en overzichtelijker omdat de SP het erg moet hebben van shortcuts en maar een heel klein schermpje heeft.

Kan dit ding ook midi sequencen?
jup ! pagina 5 en 60 van de manual

1774429301430.png

Het is inderdaad een leuke instap sampler. Waar sommige de link met de SP-404 trekken vind ik het vooral een andere versie van de EP-133.
Ik krijg er wel een beetje GAS en FOMO van maar heb al een SP-404 en EP-133 dus kan mij zelf nog niet overtuigen.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, er komen waarschijnlijk nog updates en over 2 jaar ligt de tweedehands markt er vol mee (gok ik)

Als ik nu iets dergelijks zou willen hebben, zou het 'ns heel goed vergelijken met de Sonicware SmplTrek. Is nu 299 euro bij Thomann.

Als ik nu iets dergelijks zou willen hebben, zou het 'ns heel goed vergelijken met de Sonicware SmplTrek. Is nu 299 euro bij Thomann.

Ik heb deze ook al een paar keer gezien en overwogen, zeker met korting. Maar als ik naar de UI kijk zou ik niet direct weten wat ik moet doen. Die MPC sample heeft de classic MPC layout - goed voor de eenvoud en ook gewoon leuk. :)

Sonicware heb ik toch wat minder gevoel bij dan Akai/MPC. Sonicware maakt leuke dingen voor een leuke prijs, maar kwalitatief is het wel allemaal een slagje minder volgens mij (in elk geval die Liven serie).

maar kwalitatief is het wel allemaal een slagje minder volgens mij (in elk geval die Liven serie).

Qua behuizing, knoppen e.d. klopt dat wel. Heb de eerste uit de Liven serie gehad. Weet niet of deze SmplTrek daarmee is te vergelijken. Zal voor sommigen wellicht ook wat minder belangrijk zijn en dat de specs de doorslag geven en dan lijkt de SmplTrek niet zo gek, helemaal niet voor deze aanbiedingsprijs van Thomann.

Toevallig zat ik net een paar dagen terug te kijken naar de Roland Aira P-6. Niet echt te vergelijken met de SmplTrek of de MPC Sample, maar lijkt me toch leuk om daar 'ns mee te beginnen. Als het laatste wat je op dit gebied het gebruikt heel lang geleden een Yamaha VSS-30 was. :D

P-6 lijkt me leuk maar wel erg spartaans. Ik zou denk ik voor deze MPC of de SP-404 mk2 gaan als ik op zoek was naar een betaalbare 'creative' sampler.

Interessant ding, maar ik ben ook benieuwd naar die Casio SX-C1, voornamelijk qua handzaamheid en dus mobiel gebruik.

Ik merk dat ik wel GAS van krijg, maar heb hem eigenlijk niet nodig. :P
Koala heb ik al en gebruik ik zelden. (minder aaibaar en speelbaar, maar ook veul goeiekopert)
Daarnaast ontbreekt de tijd mij nu al om de Push 3 en DT2 genoeg aandacht te geven.
Zouden genoeg redenen moeten zijn om hem links te laten liggen.
Maarrrrr hij lijkt me zo leuk voor 'erbij'.
GASssssss
Eerst maar eens kijken wat 'echte gebruikers' er mee gaan doen en hoe m'n hobby agenda zich ontwikkelt.

LIjkt mij als mpc gebruiker ideaal voor erbij. Voor op vakantie ofzo. Ik zoek het namelijk echt niet om een totaal nieuwe manier van werken te moeten leren.

Denk dat ik em wel haal.

Uit de handleiding haal ik niet dat dit ding een interne midi sequencer heeft die op meerdere kanalen midi info kan uitsturen om externe apparaten te sequencen.
Het is inderdaad een handleiding voor dummies. Er zit een MIDI out op en een MIDI configuration menu. Maar ja, waarom zouden ze een dikke manual maken die toch niemand leest.

Uit de handleiding haal ik niet dat dit ding een interne midi sequencer heeft die op meerdere kanalen midi info kan uitsturen om externe apparaten te sequencen.
Ben ik nou zo hoogbegaafd om uit de volgende info op te maken dat ik er andere midi spul mee aan kan sturen ?

MIDI IN / OUT (1/8” [3.5 mm], TRS): Connect external MIDI devices such as drum machines or synthesizers to the MIDI Input and Output using 1/8” TRS to 5-Pin MIDI DIN connectors (not included).

PAD 8 – MIDI CONFIG: Opens the MIDI Configuration menu, where you can adjust device settings for MIDI and CV, as well as reset MPC Sample.

MIDI Port - This setting determines the active MIDI port for sending and receiving MIDI data. External refers tothe 1/8” MIDI IN and MIDI OUT ports on the rearpanel. External, USB
MIDI Out Channel - This setting determines the MIDI Channel on which MIDI output data is sent. Values 1–16
Pad MIDI Out - This setting determines whether MIDI Output is sent from the pads. Values Never, Always, Empty
MIDI Sync Out - This setting determines whether MPC Sample sends MIDI Sync information, and what type of informationif enabled. Values Off, Midi Clock, MTC

Ook handig:
Real-time processing of External Inputs

Resumé, de MPC sample kan midi signalen op aangewezen midi kanalen uitsturen via de aangewezen pad(s), die gesequenced kunnen worden (d0h want MPC).
De enige echte vraag die ik heb is, kan je de nootnummers per pad veranderen ?
De review van Gab Miller zei terecht dat hij een grotere range wilde hebben voor melodisch spelen, ipv alleen de 16 pads.
Dus octaaf op en neer.

EDIT: We gaan het zien want vanmorgen heb ik hem betaald en net bericht dat ie verzonden is, ik hoop hem wellicht vrijdag/zaterdag binnen te hebben.
Ik denk dat de firmware updates wel leuk zullen worden met alle feedback die ik nu al overal lees, incl de youtube reviews van gevorderden users.

Laatst gewijzigd:
Back