Ik heb de SP-404 vs MPC discussie nooit helemaal begrepen. De oude MPC's zijn wat mij betreft sequencers die kunnen samplen. De SP-404 leek me altijd meer een sampler met een weinig overzichtelijke sequencer. Maar ik kan het helemaal mis hebben. YouTube filmpjes die apparaten vergelijken lijken dan vaak handig, maar in de praktijk zijn ze toch niet zo behulpzaam vind ik, want bij sequencers wil je zelf de workflow kunnen ervaren. En niet iemand die allerlei details vergelijkt waardoor je het overzicht kwijtraakt.
Anyway, de MPC Sample is onderweg, gisterochtend besteld bij Gear4Music. Ik zal laten weten hoe hij bevalt. Ben niet zo'n vergevorderde gebruiker van grooveboxes en samplers, want ik vind ze vaak te ingewikkeld.
Maar ik ga eens proberen wat beats te maken en eroverheen te improviseren met synths. De sample-workflow lijkt me ook erg simpel hier - leuk dat je gewoon van je telefoon kan samplen met USB. Ben benieuwd of hij ook te gebruiken is als simpele recorder, vanwege de lange sampletijd. (Ik vermoed dat meerdere MIDI instrumenten tegelijk aansturen geen optie is, zoals hierboven besproken, maar eigenlijk vind ik de setup dan vaak ingewikkeld worden en gebruik ik liever iets als Garageband or Gadget.)