3D knop printen ?

Je kan het doen, het voelt iets minder aangenaam dan een "echte" knop tenzij je misschien een goed gekozen materiaal neemt. Je zal wel zelf het 3D model moeten maken als niemand anders dat voor je gedaan heeft, en dan moet je weten wat de toleranties op binnenmaten zijn bij die 3D printer zodat je met een goede klempassing eindigt.

Mogelijks kan je elders ook gewoon voor 2 euro een passende knop vinden.

Ik heb even snel een prototiepje gemaakt. Een standaard knop, dichtgemaakt en de stl gebruikt van die andere connector om er met een boolean weer een gat in te maken. Je zou 'm eens kunnen proberen. Tolerantie is natuurlijk wel een dingetje, ik zou 'm niet met een 0.4 kop printen, maar met 0.2. Of heeft je collega een resin printer?

Attachments

• RME Knob v1.zip
    220,6 KB · Bekeken: 24
Als het toch een beetje nipt past, doe ik wel eens heel lichtjes opwarmen. Maar dat is een gevaarlijke evenwichtsoefening. :)

Ik heb even snel een prototiepje gemaakt. Een standaard knop, dichtgemaakt en de stl gebruikt van die andere connector om er met een boolean weer een gat in te maken. Je zou 'm eens kunnen proberen. Tolerantie is natuurlijk wel een dingetje, ik zou 'm niet met een 0.4 kop printen, maar met 0.2. Of heeft je collega een resin printer?
Niiiiiice Smartbits :D Dankjewel! Hij heeft inderdaad een 0.4 kop, hij heeft em nog maar een week dus heeft alleen nog maar dingen van de shop geprint maar we hebben hem net in Bambu Studio (zijn software) geladen en je ontwerp ziet er echt goed uit. Een 0.2 kop staat wel op zijn verlanglijstje voor binnenkort. Maar hij wil em al wel eens proberen met een 0.4 kop, gewoon omdat het kan.

Als het toch een beetje nipt past, doe ik wel eens heel lichtjes opwarmen. Maar dat is een gevaarlijke evenwichtsoefening. :)
Ook goeie tip maar aan die shaft, waar dus niks mee scheelt durf ik niet aankomen, laat staan opwarmen :) Op mijn foto lijkt de knop ook heel hard beschadigd maar ik zit er op een meter vanaf en je ziet het zelfs bijna niet. Dus het is meer een experimentje omdat het kan :)

Oei, die foto's staan er niet bij blijkbaar....

1773212664591.png
1773212726207.png

En een freesbank voor het double flat gat. En ik ga ervan uit dat niet iedereen die in de schuur heeft staan, naast zijn voorraad aluminium blanks.
Ik heb niet eens een schuur...of een tuin...om een schuur in te bouwen...

Ja die laatste kan scherper maar ten vroegste vanavond.

Niiiiiice Smartbits :D Dankjewel! Hij heeft inderdaad een 0.4 kop, hij heeft em nog maar een week dus heeft alleen nog maar dingen van de shop geprint maar we hebben hem net in Bambu Studio (zijn software) geladen en je ontwerp ziet er echt goed uit. Een 0.2 kop staat wel op zijn verlanglijstje voor binnenkort. Maar hij wil em al wel eens proberen met een 0.4 kop, gewoon omdat het kan.
Proberen kan altijd idd! Mijn Bambulabs print ook al aardig goed met de 0.4 kop, dus wie weet lukt het. Mocht je de exacte dimensies hebben van de oude knop dan kan ik 'm uiteraard nog wel wat aanpassen. Ik denk dat mijn versie wat lager is, maar kan me vergissen. En dat sleufje aan de rechte kant van de D-vorm heb ik er ook niet in zitten, wellicht is dat om 'm net wat makkelijker er op te schuiven. Ook heb ik de diepte, hoe ver de as de knop in gaat, maar een beetje gegokt.

Proberen kan altijd idd! Mijn Bambulabs print ook al aardig goed met de 0.4 kop, dus wie weet lukt het. Mocht je de exacte dimensies hebben van de oude knop dan kan ik 'm uiteraard nog wel wat aanpassen. Ik denk dat mijn versie wat lager is, maar kan me vergissen. En dat sleufje aan de rechte kant van de D-vorm heb ik er ook niet in zitten, wellicht is dat om 'm net wat makkelijker er op te schuiven. Ook heb ik de diepte, hoe ver de as de knop in gaat, maar een beetje gegokt.
Super, ik ga zijn eerste poging afwachten en dan meld ik me weer met het resultaat. Waarom dat extra sleufje er was vroeg ik me ook al af :) Maar zou zonder ook moeten gaan ;)

Het lijkt erop dat die originele knop bedoeld is voor een D shaft maar dat ze hem op een double flat gebruiken. Kan natuurlijk. Dat gleufje zit er volgens mij voor een klemkoppeling; zo te zien is het "platte" deel in de knop niet helemaal plat maar gaat het iets naar binnen. De gleuf geeft de ruimte om zichzelf plat te zetten.

zo te zien is het "platte" deel in de knop niet helemaal plat maar gaat het iets naar binnen.
Dat lijkt zo, maar is in ieder geval niet zo bij de stl van het asje:

1773221311615.png

Als ik de omcirkelde punten vergelijk dan zitten ze exact boven elkaar.

Attachments

• 1773221272240.png
    1773221272240.png
    53,3 KB · Bekeken: 22
Back