3D knop printen ?

Al mijn verschillende knoppen maak ik zelf op verschillende manieren.
Ze kosten niks en het gaat super snel.
Deze is uitgestanst met een holpijp.
Dan komt er in het midden een gaatje dat laat ik rondraaien in een boormachine waarop ik er een vijl tegenaan houd.
Net als bij een draaibank.
Het plastic is zacht maar klemt goed op het staafje zodat het niet slipt.
Op een electronica beurs heb ik een keer echt-top-kwaliteit poteniometers gekocht voor een `prikkie` een doos vol.
Daar moet je geluk bij hebben.
Ik zou het als kunst met een grote K kunnen verkopen als er liefhebbers voor waren.

knop3.jpg

Hij heeft het eerste verzoek geprint, de link van MPU-401AT .
Ik kan hem pas vanavond proberen maar hij ziet er veel groter en dikker uit als het origineel.
Diameter is 1.7 nu...en hoogte 1.9 .....
Die van SmartBits lijkt me passender...

1773650417314.png
1773650440632.png

Zomaar uit nieuwsgierigheid, wat ga je eigenlijk doen met de bespaarde 12 euro en verzendkosten?

Hij heeft het eerste verzoek geprint, de link van @MPU-401AT .
Ik kan hem pas vanavond proberen maar hij ziet er veel groter en dikker uit als het origineel.
Ik denk dat hij 'm met de "open kant" van de knop naar onder had staan op de plate? Het lijkt er een beetje op vanwege die losse draden. In de lucht printen kan uiteraard niet, dan zou je support aan moeten vinken. Maar met de voorkant van de knop naar beneden printen heb je dat probleem niet en is de afwerking van de voorkant (waar je naar kijkt) ook mooier, gladder.

Ik denk dat hij 'm met de "open kant" van de knop naar onder had staan op de plate? Het lijkt er een beetje op vanwege die losse draden. In de lucht printen kan uiteraard niet, dan zou je support aan moeten vinken. Maar met de voorkant van de knop naar beneden printen heb je dat probleem niet en is de afwerking van de voorkant (waar je naar kijkt) ook mooier, gladder.
Inderdaad, het zijn de supportdraadjes die er nog een beetje insteken :) Die kan ik er echter met een mesje uithalen indien nodig, hij wist niet zeker of het bij de knop hoorde of niet.
De andere kop (0.2) is ondertussen ook besteld :) Deze knop gaat waarschijnlijk niet passen omdat de shaft er niet diep genoeg ingaat omdat de afmetingen zoveel afwijken, maar we gaan daarna die van jou proberen :)

Hahaha rare vogel.
Heb je een papagaai of was je in het bos?

Zomaar uit nieuwsgierigheid, wat ga je eigenlijk doen met de bespaarde 12 euro en verzendkosten?
Ik gebruik die knop echt nooit, De Fireface UC is volledig via software te sturen. Het heeft bitter weinig met geld te maken, meer een experimentje.
Maar eigenlijk verbaast het me wel dat er hier op het forum niet vaker knoppen worden ge-3D-print. Dat zou echt een gat in de markt zijn misschien?
Waarschijnlijk een hele hoop mensen die hun synths zouden willen modden met nieuwe coole knoppen ;)

Ik vraag me af of 3D geprinte knoppen net zo goed uitzien en voelen als echte, en ook goedkoper zijn? Ik heb weleens wat knoppen gekocht bij oa DJ Techtools, en die waren echt niet zo duur en die bestaan vaak uit meerdere lagen (ander plastiek aan de binnenkant dan de buitenkant, ingelegde marker in andere kleur etc.). Ik weet niet of een 3D printer daar concurrerend voor is, tenzij je echt een hele specifieke maat of vorm nodig hebt. Op mijn werk hebben we een oude filament printer, en dat voelt als goedkoop 'bros' plastic, maar misschien is dat tegenwoordig beter.

Op mijn werk hebben we een oude filament printer, en dat voelt als goedkoop 'bros' plastic, maar misschien is dat tegenwoordig beter.
Je hebt verschillende soorten filament voor verschillende doeleinden. Ik print zelf eigenlijk alleen maar PLA omdat dat minder gevoelig is voor vocht bij het opslaan (en later printen), maar voor knoppen zou je kunnen kiezen voor PETG of ABS. Met een kop met een kleine nozzle kom je dan waarschijnlijk aardig in de buurt van een plastic knop uit de winkel. Lagen van verschillend materiaal kan op zich ook (of zelfs binnen de lagen zelf zodat de binnenkant van de knop bv een ander materiaal heeft) maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik zou er geen 3D printer voor aanschaffen, maar als je er toch 1 hebt... En het is natuurlijk ook gewoon leuk om dat soort dingen te maken, gewoon omdat het kan.

Hij heeft het eerste verzoek geprint, de link van MPU-401AT .

Bekijk bijlage 3871496
De knop die bij mij uit de printer komt is dit model,
en heeft bestand extensie 3MF.

knop.jpg

16mm hoog, 14.9mm diameter (onderkant), 10,2mm diameter (bovenkant) en 14.8mm as diepte.

Laatst gewijzigd:
De knop die bij mij uit de printer komt is dit model,
en heeft bestand extensie 3MF.
Ja idd, hij heeft die van smartbits geprint...en dan heb ik eerder die 3MF van jou nodig. Ik check het vanavond.

Ik vraag me af of 3D geprinte knoppen net zo goed uitzien en voelen als echte, en ook goedkoper zijn? Ik heb weleens wat knoppen gekocht bij oa DJ Techtools, en die waren echt niet zo duur en die bestaan vaak uit meerdere lagen (ander plastiek aan de binnenkant dan de buitenkant, ingelegde marker in andere kleur etc.). Ik weet niet of een 3D printer daar concurrerend voor is, tenzij je echt een hele specifieke maat of vorm nodig hebt. Op mijn werk hebben we een oude filament printer, en dat voelt als goedkoop 'bros' plastic, maar misschien is dat tegenwoordig beter.
Als je dat op schaal wilt doen moet je ook niet willen printen denk ik, gewoon een paar goeie masters printen, opschuren / vullen waar nodig en een malletje maken, dan kun je ze daarna meerdere tegelijk gieten.

Niet alleen sneller, maar dan kan je zo mooi krijgen dat het niet te zien is. Bovendien kun je allerlei leuke truukjes uithalen met kleuren, marblen, laagjes en ook met gemak gekleurde pointers.

Vroeger deed ik dat met masters uit schuim via een freesbankje, maar verbaasd me eigenlijk hoe weinig dit met 3D printen gebeurd.

Het heeft bitter weinig met geld te maken, meer een experimentje.
Maar eigenlijk verbaast het me wel dat er hier op het forum niet vaker knoppen worden ge-3D-print. Dat zou echt een gat in de markt zijn misschien?

Voor één enkel knopje zou ik zelf gewoon een nieuwe bestellen, het mag dan niet zo goedkoop zijn, maar het lost het probleem wel snel en gemakkelijk op. Maar als je zin hebt aan een experimentje, dan is dit natuurlijk een mooie aanleiding. :D

Op markten die te maken hebben met elektronica (vooral gericht op zendamateurs) kom je soms dingen tegen voor heel weinig. Ook knoppen, dan heb je een zakje vol voor een paar euro.

Dat is makkelijk te maken in tinkercad, je kunt het op de 10e mm nauwkeurig ontwerpen en printen. Ik verwacht dat je het gat een haartje groter moet maken omdat de plastics een klein beetje vloeien tijdens het printen. Dr is een setting om dat te compenseren in de slicer vaak.

-C-

De eerste past, maar hij steekt te ver uit :) En is nogal propotionaal :D

1773685182883.png

Laatst gewijzigd:
nooit verwacht dat ik ene man zou cimplimenteren met z'n knop, maarehh, mooie knop yo ! 🤘🤘

Back