Hoe verder met deze track?

Kwalman

Zeeheld. Je weet wel. Van Kwalman & Pokkejong
Ik ben al een tijdje bezig met deze track. Hij is af tot ongeveer 4:00, behalve dan dat het instrument dat er vanaf 2:01 inkomt nog vervangen wordt door een vocal. Maar hoe zal ik verder gaan vanaf minuut 4? Wat er nu staat in het tweede deel is slechts een schets, een denkrichting, en ook nog helemaal niet goed afgemixt.

Suggesties welkom.

Dank, Kwalman

Ik vind er wel een mooi ritme in zitten met die eeh... contrabass?

Dus die basis vind ik al mooi. Speel je zelf die instrumenten trouwens?

Ik vind het wel beelden klinken iig. :okdan:

De sounds zijn wel wat droog. Maar dat kan ook beoogd zijn.

Persoonlijk zou een meelopende diepe sublaag wel fijn vinden denk ik. Niet te prominent. Puur dragend. Als de lijm tussen de instrumenten, maar ook een beetje bijdragend aan het de mysterieuze vibe. Ik denk je daarmee meteen een basis legt. Maar goed, dat ben ik. Misschien zie jij daar wel helemaal niets in.

Je mikt een beetje op filmisch-achtige muziek denk ik?

> contrabass?

Is officieel een Tuba, vermengd met een subbass. Maar het is allemaal midi.

> Speel je zelf die instrumenten trouwens?

ha ha, het is allemaal ingetekend. Ik ben niet zo'n muzikant. Ik plak meer alles aan elkaar...

> Persoonlijk zou een meelopende diepe sublaag wel fijn vinden denk ik.

Eens, ik zie wat je bedoelt. Het heeft net wat te weinig "body" met name waar die climax begint. Ga ik aan denken.

dank voor je commentaar.

Oei, dat lijkt me een onmogelijke vraag. Ik kan niet zeggen welk verhaal jij wilt vertellen 😊

Welke DAW gebruik je? De clipview in Live is fijn om verschillende opties uit te proberen.

Vaak hebben elektronische nummers wel min of meer vaste onderdelen. Een soort van drop (refrein) met een build-up ervoor. Een opbouwfase (couplet). En verschillende elementen om te spelen met contrast en spanning.

Die schets ik vaak vooraf en dan beperk ik me daartoe. Dat zijn mijn bouwblokken en daar kan ik dan mee spelen. Alles is er (in ruwe vorm) en dat is genoeg om versie één van mijn huis te bouwen. Snel knopen doorhakken zolang je oren fris zijn en mooi maken komt later. Zo doe ik het althans 😊

Laatst gewijzigd:
Hoi Kwalman, dit is wel muziek die in mijn straatje past. Lekkere tegendraadse harmonieën. Ik begreep dat je de piano wil vervangen door zang. Lijkt me een goed idee. Bij het eerste deel zou ik een repeterend hoog sequencer deuntje toevoegen dat alle muziek overlapt en met elkaar verbindt en eventueel ook met de versnelling in het middendeel meegaat. Maar je kan hem ook voor dat middendeel al uitfaden. Het laatste deel zou ik vooral leeg houden. Misschien dat die zang dan door loopt. Lange woorden of klanken. En verder een achtergrond van lange atmosferische klanken in lagen. Het ritme laten vervagen en uiteindelijk oplossen. Zoiets, komt bij mij boven drijven als ik het hoor. Maar het is, wat anderen ook al schrijven, moeilijk in te schatten wat voor beeld jij bij dit nummer voor ogen hebt. En dat is ook persoonlijk. Verder heb ik de filosofie dat muziek geen regels kent. Alles wat je wil verzinnen kan. Van abstract tot heel gestructureerd en door elkaar of wat je nog meer kan verzinnen. Ook al willen radio en platenmaatschappijen je doen geloven dat muziek wel aan vaste structuren en productieregels vast zit. Maar dat heeft meer met marketing en verkoop opbrengsten te maken.

Ik vind er wel een mooi ritme in zitten met die eeh... contrabass?
Oh, wacht, je bedoelt het instrument wat opbouwt aan het begin. Dat is een (midi) cimbalom. Grof gezegd: een plank met snaren erover gespannen waar je met hamertjes op slaat. Ook wel een hakkebord genoemd in het Nederlands.

Welke DAW gebruik je?
Cubase 14 pro.

Lekkere tegendraadse harmonieën.
Klopt. Het is een bijzondere toonladder, de dubbel enharmonische majeur. Dan worden de "regels" voor harmonie (voor zover die er zijn) ook ineens allemaal anders, en krijg je heel andere akkoordsequenties die werken.
Dank voor je suggesties. Ik ga er op broeden. Ik laat het wel horen als het echt af is.

Wel een appart sfeertje op 2,50 Heb ik het idee dat ik een geitenstal binnenloop. Hoe krijg je zo`n geluid voor elkaar? Filmisch.
Garritan Personal Orchestra 5, een blazersensemble bestaand uit tuba, trombone, hoorn, trompet, met flink wat EQ en effecten erover

Hola.
Ik vind het een oosterse sfeer hebben.
Een leuk begin.
En zou er als melody strijkers voor nemen.
Een paar blazers kloppen harmonisch niet.
Verder een fijne track als je het uibreid.

Groeten van andreos

Helemaal niet slecht voor een beginner, maar:

* Vanaf het begin heb ik pijn aan mijn oren. Zet gewoon op iedere sound een EQ en zie dat je binnen de lijntjes blijft.

Veel succes!

Gloomy :)

Een track hoeft niet veel langer te zijn dan 4 minuten.
Zou het gewoon afronden op hoe het nu is.. welllicht met nog wat wijzigingen in de compositie maar niet langer maken.
Just my 5cts

Oei.
Dit staat heel ver van mijn eigen smaak af om mee te denken.
Maar, ik denk dat 6 minuten al wel behoorlijk is voor 1 track. Tenzij je bewust voor die langspeeltrack gaat natuurlijk.

* Vanaf het begin heb ik pijn aan mijn oren. Zet gewoon op iedere sound een EQ en zie dat je binnen de lijntjes blijft.

Kun je dat specificeren? Want dat moet natuurlijk niet.

Is het algemene niveau te hoog? Ik heb m op 14 LUFS gezet, maar daar gaat ie soms een beetje over heen.
Of doel je op de true peaks? Die zitten volgens mij op -1dB
Of bedoel je dat sommige geluiden te schel zijn (EQ dus)?
Of bedoel je dat fasering niet goed is? Het allereerste instrument doet dat wel een beetje...

Dank, Kwalman

Kun je dat specificeren? Want dat moet natuurlijk niet.
Ik heb hetzelfde, er klinkt iets vervelend/irritant in m'n oren direct vanaf het begin. Ik denk het elektrisch piano achtige geluid.
Wel een lekker sfeertje!

Een leuke geluidscollage. Dat is alles. Ik ga me niet verheffen tot iemand die alles overal van af weet. Ook vind ik het intekenen in een daw geen schande om ergens toe te komen. Maar juist met die mogelijkheid is het te doen om alles in de maat te laten lopen. Met gelijke afstanden / accenten. En dat mis ik hier overal. Daarom dacht ik gelijk aan een geitenboerderij. Dat zijn nogal eigenwijze beesten.

Maar juist met die mogelijkheid is het te doen om alles in de maat te laten lopen. Met gelijke afstanden / accenten.
Dank voor je commentaar. Ik zie het alleen niet. Het is natuurlijk geen vierkwartsmaat. Waar loopt het uit de maat dan? Volgens mij zit alles op de maat.

Dit was de perfecte gamemuziek geweest voor de allereerste Prince of Persia. Het was een race tegen de klok in een doolhof van een kerker, onverwachte elementen en alles is wankel en vijandig.

Hola.
Ik vind het een oosterse sfeer hebben.
Een leuk begin.
En zou er als melody strijkers voor nemen.
Verder een fijne track als je het uibreid.

Groeten van andreos
Tja helaas, Mogelijk klopt dit muzikaal. De brizantijnse toonladder is in staat zo wankel te klinken.
Het is voor de luisteraar ook niks waar zich kan vastgrijpen. Juist doordat het in geen Westerse muziek wordt gebruikt, daarbij werk de odd maatsoort in dit muziekstuk ook niet mee voor de reguliere luisteraar. En dat is niks ten nadele van niemand niet.

We zijn er in de Westerse cultuur niet mee opgegroeid en dat mag. (Ik heb mijn mening erbuiten gelaten)

Back