Wie wil(len) mij op weg helpen ( als 'leraar' / 'begeleider' / 'vriend' ) met modular?

Michel_B

Ingeburgerd
Om maar met de deur in huis te vallen.
Ik ben al een kleine 50 jaar synth fan en heb mijn eerst synth een kleine 40 jaar geleden gekocht,...

maar ik kan nog steeds niets, niet goed genoeg spelen, geen sound design.

Nu dacht ik een jaar of 10 geleden al,... als ik nu een paar modules koop en stap voor stap ga leren/ervaren hoe je mooie geluiden designd, dan...

Je voelt 'm al een beetje aankomen, mijn hele leven denk ik te veel, te diep, oefen te lang totdat er iets anders mijn aandacht vraagt, kijk ik veel youtube videos, etc, maar ik kom niet tot actie of houdt niet vol.
(En op dit moment, long covid helpt niet als je toch al moeilijk beslissingen neemt.)

(Trouwens, de eigenschap om altijd te veel de details in te gaan, heeft ook voordelen, wat ik als programmeur heb gebouwd werkt!)

Dus modules kan ik beter niet kopen, want die blijven ongebruikt op zolder liggen, net als een aantal synths (als ik weer eens (tijdelijk) de kriebels kreeg).

Als het zo door gaat ben ik er straks niet meer en heb dan nog weinig met mijn hobby gedaan.

Wat zoek ik nu?
Willen er mensen mij uitnodigen om eens met hun modular te spelen. (Vind ik het wel echt leuk? Is er hoop dat ik er een fatsoenlijk geluid uit kan halen?)
Willen er mensen mij begeleiden met eventuele aankopen (let op, ik ben dus heeel terughoudend, moeilijk en overdenkend!)
Zijn er mensen die ongebruikte modular gear tijdelijk willen (en durven) uitlenen?

Ik kom morgen naar de Synth Forum dag in Den Bosch, dus hoop daar contacten te leggen.
(Dat heb ik trouwens de vorige keer ook gedaan, iemand die het wel leuk vond me eens te laten spelen/mij wat te leren. Wist ik daarna zijn Forum nickname niet meer :dubbel:.

Michel
(Ik woon trouwens in Papendrecht)

als je 2ehands n paar zaken koopt die populair zijn kan je vast voor weinig thuis proeven of het wat is. En nu zeg je vast 'maar ik ken het niet'
Als je thuis wat les wil ahv uitdagingen kan ik dit aanraden:

Syntorial: The Ultimate Synthesizer Course - gratis trial om te kijken of het iets is

je kan ook n 2e hand arp 2600 clone kopen en de les van 'think like a synth' proberen, de prijs is alweer gedaald van die lessen.
Als je echt van 'iemand' les wil is Den Bosch studo zelf een optie natuurlijk, beetje basic cursus op verzoek kan vast wel tegen betaling.
Maar laat het je allemaal niet tegenhouden: ik heb verschillende korg MS synths met patchbay en sequencer, ik ken er zelf niks van, ik doe gewoon n patch na op yt en begin van daar. Schaamteloos.

Heb je niet meer aan het principe achter een synth leren begrijpen dan in de afzonderlijke componenten te verdrinken? Uiteindelijk volgt het grootste deel van de synths min of meer hetzelfde principe, dus als je dat snapt zou je met bijna alle gear overweg moeten kunnen.

Met modular ga je het jezelf niet makkelijker maken: als je een (redelijke) synth wil namaken heb je een hele verzameling modules nodig. Het audiopath gaat nog, maar als je alle modulatiemogelijkheden erbij wilt, kan het ingewikkeld worden en het resultaat zal een gewone synth niet overstijgen. Desalniettemin kan het nuttig zijn om eens een paar modules the hebben en er alles proberen the halen.

Het toffe aan modular is dat je lekker buiten de lijntjes kan kleuren, maar dan moet je wel eerst kunnen tekenen.

Modular is juist het lastigste wat er is door (te)veel mogelijkheden, beter is zoals @Nap al zegt je te verdiepen in verschillende onderdelen en ja, het is een steile leercurve dus kijk naar jezelf en hoe je met andere dingen bent, ga je makkelijk de diepte in of blijft het over het algemeen aan de oppervlakte?
Als het laatste het geval is dan is modular misschien niet iets voor jou.
Tegenwoordig kan je aan chatGTP vragen per onderdeel wat de functies zijn en daarnaast is het toch vooral doen en hou het simpel.

Als je wil bekijken wat er zoal met modular kan, zonder geld uit te geven, dan kan je misschien VCV Rack downloaden.

Wat zoek ik nu?
Willen er mensen mij uitnodigen om eens met hun modular te spelen. (Vind ik het wel echt leuk? Is er hoop dat ik er een fatsoenlijk geluid uit kan halen?)
Willen er mensen mij begeleiden met eventuele aankopen (let op, ik ben dus heeel terughoudend, moeilijk en overdenkend!)
Zijn er mensen die ongebruikte modular gear tijdelijk willen (en durven) uitlenen?
Even een reminder wat het doel van dit topic is :)

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik kan je niet echt verder helpen met je vragen maar ik kan deze tegen en moest aan deze draad denken. Het is niet de face to face buddy die je zoekt maar misschien heb je (of iemand anders) er toch wat aan!

Belle Reids class

Back