Basisinkomen voor kunstenaars?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Werk is veel meer dan geld verdienen, het geeft voldoening en het op eigen benen kunnen staan geeft een goed gevoel. Het is vaak zelfs zo dat de "armere" mensen in de samenleving lang niet altijd gebruik willen maken van de noodzakelijke regelingen en dan in werkende armoede blijven hangen. Armoede is een structureel tekort aan de inkomstenkant. Veel mensen hebben geen werk waar ze passioneel over zijn maar het geeft een sociale structuur, een ritme aan de week en houvast. En dat is wat ieder mens nodig heeft.

Bovendien zijn de mensen met de laagste inkomens vaak de hardst werkende mensen of mensen met de zwaarste beroepen. Dingen die je niet kan volhouden tot pak hem beet 68 a 70.
Kunstenaars hebben meer een "roeping" hetzelfde als je in beroepen als huisarts en andere zorgbanen vaak tegenkomt. Of onderwijzer. Sommige mensen weten wel heel goed wat ze willen doen. Overigens heeft dat ook zo zijn moeilijke momenten.

Het is belangrijk voor een maatschappij dat mensen meedraaien in wat voor vorm dan ook. Luie mensen zijn er niet zo snel, het is meer dat er een gebrek is aan toegang en mogelijkheden tot passend werk en zingeving. Niet iedereen kan software developer, consultant of wat dan ook worden waar men a) en zelf een draai kan geven aan de carrière en iets doet dat de meeste tijd leuk is en b) genoeg euro's kan binnenharken om minder afhankelijk te zijn van de collectieve verzekeringen.

De meeste mensen die uit een situatie zonder goede invulling van hun dagen komen, vaak na jaren, willen nooit meer terug naar niet werken. Uiteindelijk kom je op een natuurlijk punt dat je wat minder zou willen doen en kan doen, en dat is pensioen. En dat is dat weer de loop van het leven. Maar veruit de meeste mensen willen gewoon een aardige plek om wat leuks te doen en wat bij te dragen. Ook al lijkt dat voor de buitenstaander een "rotbaan".

Mee eens, je kan ook iets verzinnen als iedereen een basisuitkering en daarnaast verplicht 18 uur in de week bijdragen aan de maatschappij en of je dan chauffeur bent of stratenmaker of consultant, designer of miljardair bent maakt niet uit, iedereen een soort plicht tot aan het pensioen en voor zware beroepen 60 en als je echt een toffe baan hebt dan kan je door tot 70 of zo en heb je daarnaast tijd voor kunst of andere dingen die je leuk vindt
Wil je meer dan die basisuitkering dan werk je naast die 18 uur erbij zodat je meer kan doen dan alleen wonen, eten, drinken enz maar ook luxe dingen kan kopen, reisjes maken en dat soort dingen, op die manier is werken voor velen niet een soort moeten maar een manier om de tijd zinvol door te brengen met genoeg tijd voor andere dingen.

daarnaast verplicht 18 uur in de week bijdragen aan de maatschappij

Wil best bijdragen aan de maatschappij, maar dan wel vrijwillig. Als het een verplichting zou worden ("Kameraad, dit is je programma deze week ter bevordering van onze mooie heilstaat. Een sloot graven, volgens het lijstje van het Centraal Comité.") dan emigreren, of heel hard nadenken hoe je de boel 'ns flink kan saboteren...

Ik denk dat ik het liever toch laat zoals het nu is dan. Lijst SF krijgt mijn stem niet als ik het zo lees ben ik bang.

Het simpelste lijkt mij een basisuitkering voor iedereen waar je maar net van rond kunt komen. Het moet geen vetpot zijn, maar omdat ook degenen met betaald werk dan die basisuitkering krijgen voorkom je zo onnodige scheve ogen van de "werkenden" ten opzichte van de "niet-werkenden". Verplicht vrijwilligerswerk klinkt leuk maar is voor de bedrijven en instellingen waar die mensen dan te werk worden gesteld lang niet altijd een pretje. Iemand die geheel tegen zijn zin ergens moet werken ben je als bedrijf of instelling vaak liever kwijt dan rijk. Het probleem van wie een kunstenaar is die een basisuitkering verdient komt zo te vervallen. Het is goed denkbaar dat we er met de opkomst van AI niet eens meer aan gaan ontkomen om iets dergelijks in te voeren, als je ten minsten een modern lompenproletariaat wilt voorkomen.

Zou wel mooi zijn om elke maand salaris te krijgen enkel door een banaan met plakband aan een muur te hangen.
Of n patchkabel.

Waar moet ik tekenen voor euthanasie over 10 jaar na 34 jaar werken vandaag, om morgen op pensioen te gaan. 10 mooie jaren knoppen draaien en dan t licht uit. Prima. Kan een jonkie de baan krijgen die nog wel echt werkt ipv mij die doet alsof

Juist financiele zekerheid geeft meer ruimte voor risico in ondernemen en innoveren. Omdat er als het mis gaat er altijd een basis is die je kan opvangen, het is niet voor niets dat veel innovatie pas naar de markt komt als het echt dure deel (fundamenteel onderzoek) al achter de rug is. Laten we wel zijn veel nieuwere techniek is alleen groot geworden door subsidies. Niet zozeer door bankleningen. Ook die stappen pas later in, als er een grotere zekerheid is dat ze het geld er terug uit halen. En voor startende (en kleinere) ondernemers is het lastig om liquide te blijven.

Dus ook veel mensen die erover denken om een eigen bedrijf te beginnen maar het risico niet lang genoeg kunnen dragen, kunnen met een basis inkomen over de streep getrokken worden om het toch te doen. Omdat er in privé gewoon een kussen is om te dempen als het mis gaat.

Dit geldt ook voor zaken als kunst etc. Heb je als kunstenaar geen druk kan je veel meer ruimte laten voor echte experimenten, en belangrijker te werken aan je vaardigheden. Hoe meer uren hoe beter. Inspiratie komt ook alleen door veel doen en bezig zijn, dat geldt voor alle beroepen met een creatieve component. Zie ook the war of art.

Er zijn maar weinig mensen die zich echt kunnen richten op het meester worden in een professie die niet gelijk de maandelijkse lasten dekt. Zeker als je op een gegeven moment een keuze moet maken tussen stabieler inkomen en de passie volgen de weg naar stabiel echt vaak wordt ingezet en niet perse het beste was voor het resultaat van een carrière (kijkend naar output)

Als ondernemer had ik erg graag een basisinkomen gezien zodat de maatschappij mijn risico en startkosten kon dragen en ik lekker stressvrij mijn ding kon doen. En ik ben ook nog eens artiest. Kan ik twee basisinkomens bekomen? Dankubeleefd.

Het simpelste lijkt mij een basisuitkering voor iedereen waar je maar net van rond kunt komen.
Als je daarmee meteen van alle toeslagen en exotische uitkeringsvormen af bent (waar ook weer complete organisaties, administratieve apparaten en toezicht rondom zijn opgetuigd) zou dat zelfs fiscaal gunstiger kunnen zijn dat wat we nu hebben. Tenzij er zoveel mensen tevreden zouden zijn met zo'n basisinkomen (of er clandestien wat naast klussen) dat men massaal achterover gaat leunen.

Enfin, ik ga verder met de oprichting van Lijst Eigenbelang #kiesvoorjeeige

Laatst gewijzigd:
Een basisuitkering voor iedereen. Makkelijk praten voor netto ontvangers. We hebben nu al bijna een miljoen “arbeidsongeschikten”, een miljoen mensen die voor de overheid werken, 200.000 WW’ers, bijna een half miljoen bijstandsgerechtigden op een bevolking van 18 miljoen. Sinds kort wordt de AOW - AOW’ers zijn er ook 3,7 miljoen van - voor het eerst voor meer dan de helft uit de algemene middelen betaald. Het kan gewoon niet.

Als je daarmee meteen van alle toeslagen en exotische uitkeringsvormen af bent (waar ook weer complete organisaties, administratieve apparaten en toezicht rondom zijn opgetuigd) zou dat zelfs fiscaal gunstiger kunnen zijn dat wat we nu hebben. Tenzij er zoveel mensen tevreden zouden zijn met zo'n basisinkomen (of er clandestien wat naast klussen) dat men massaal achterover gaat leunen.

Enfin, ik ga verder met de oprichting van Lijst Eigenbelang #kiesvoorjeeige
Dit is precies dat wat er in de plannen voor een basisinkomen staat: één basisinkomen in plaats van alle andere omslachtige uitkeringen. Dus veel minder rompslomp en onduidelijke en dure organisaties.

1774891596905.png

Een basisuitkering voor iedereen. Makkelijk praten voor netto ontvangers. We hebben nu al bijna een miljoen “arbeidsongeschikten”, een miljoen mensen die voor de overheid werken, 200.000 WW’ers, bijna een half miljoen bijstandsgerechtigden op een bevolking van 18 miljoen. Sinds kort wordt de AOW - AOW’ers zijn er ook 3,7 miljoen van - voor het eerst voor meer dan de helft uit de algemene middelen betaald. Het kan gewoon niet.

Niet als je de geldschepping en de belastingen niet hervormd, maar op zich kan het prima, we zijn rijk zat. Ook met 18 miljoen mensen. Alleen is de toegang tot het kapitaal voor veel mensen onmogelijk. Het grootste probleem is dat de banken nu het grootste deel van de geldschepping doen en niet de overheid. De risico's zijn daarom ook zo verdeeld dat al die winsten privaat zijn en de verliezen publiek (voor de belastingbetaler). En dan krijg je de fenomenen die je nu hebt, banken die niet voldoende uitlenen aan echte economische activiteiten, de geldkraan dichtdraaien als hij juist open moet en zodra het enigzins kan producten verzint die buiten de balans blijven om extra risico te nemen in zaken die niets met de echte wereld te maken hebben.

Er is een scheiding tussen het geld wat wij gebruiken en wat er aan de achterkant gemaakt wordt door de banken in het financiële systeem. En dat komt maar heel mondjesmaat bij de echte wereld uit.
Om een crisis als die van 2008 binnen de perken te houden had een basisinkomen heel goed gewerkt, of zelfs helikoptergeld. Nu bleef het hele stimuleringspakket steken binnen het financiele eco systeem van banken, verzekeraars en hedgefondsen. Zo zeer zelfs dat landen als Griekenland en Spanje zwaar in de problemen kwamen omdat er een mismatch was in mate van bezuinigen. Terwijl er echt gestimuleerd moest worden, EU breed. De euro crisis is niet zo erg geweest doordat er te weinig geld was, maar het kwam niet bij "echte mensen" en echte ondernemingen terecht. Maar het verliet het systeem gewoon nooit. Daar is later ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, en de conclusie was dat men het geld gewoon direct had moeten storten bij iedere burger op zijn rekening. Dat had de crisis veel milder gemaakt en het herstel sneller.

Je gaat dit proces straks ook weer zien met de huidige energie problematiek. Er wordt een "regeling" bedacht die de handelaren uit de wind houdt maar de burger niet. In dat specifieke geval is het ook nog eens de weigering om energie als strategisch te gaan zien ook nog eens schok vergrotend, alsmede die zogenaamde "open energiemarkt".

We kunnen straks onze synths maar 1 keer per week aanzetten ;)

Dit voert allemaal veel te ver om hier te bespreken natuurlijk en ik neem veel te grote stappen om de essentie te schetsen, maar zo werkt het helaas wel. En we merken dagelijks de nadelen ervan. En dan wonen wij nog op een klein stukje heel luxe wereld. Het construct geld is niet zozeer het probleem, het systeem wat er nu voor gebouwd is wel. Het staat niet meer ter dienste van de echte wereld en doelen en behoeften van de samenleving. En dat vertroebeld heel veel discussie op veel terreinen.

liever basis vastgoedprijzen, basis huur
En dat kan dus niet zonder veranderingen in het geld en verzekeringssysteem. Zoals het nu geregeld is, worden harde assets zoals woningen alleen maar duurder. Omdat daar zich het geld kan ophopen. Het is een van de weinige punten waarop banken wel iets willen lenen aan individuen in de vorm van de hypotheek. Omdat deze deels al verzekerd is door de NHG, wat op zich al idioot is. Maar goed voert te ver eigenlijk voor deze thread.

Kunstenaars basisinkomen, laten we het gewoon eens proberen.

Niet als je de geldschepping en de belastingen niet hervormd, maar op zich kan het prima, we zijn rijk zat. Ook met 18 miljoen mensen. Alleen is de toegang tot het kapitaal voor veel mensen onmogelijk. Het grootste probleem is dat de banken nu het grootste deel van de geldschepping doen en niet de overheid. De risico's zijn daarom ook zo verdeeld dat al die winsten privaat zijn en de verliezen publiek (voor de belastingbetaler). En dan krijg je de fenomenen die je nu hebt, banken die niet voldoende uitlenen aan echte economische activiteiten, de geldkraan dichtdraaien als hij juist open moet en zodra het enigzins kan producten verzint die buiten de balans blijven om extra risico te nemen in zaken die niets met de echte wereld te maken hebben.

Er is een scheiding tussen het geld wat wij gebruiken en wat er aan de achterkant gemaakt wordt door de banken in het financiële systeem. En dat komt maar heel mondjesmaat bij de echte wereld uit.
Om een crisis als die van 2008 binnen de perken te houden had een basisinkomen heel goed gewerkt, of zelfs helikoptergeld. Nu bleef het hele stimuleringspakket steken binnen het financiele eco systeem van banken, verzekeraars en hedgefondsen. Zo zeer zelfs dat landen als Griekenland en Spanje zwaar in de problemen kwamen omdat er een mismatch was in mate van bezuinigen. Terwijl er echt gestimuleerd moest worden, EU breed. De euro crisis is niet zo erg geweest doordat er te weinig geld was, maar het kwam niet bij "echte mensen" en echte ondernemingen terecht. Maar het verliet het systeem gewoon nooit. Daar is later ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, en de conclusie was dat men het geld gewoon direct had moeten storten bij iedere burger op zijn rekening. Dat had de crisis veel milder gemaakt en het herstel sneller.

Je gaat dit proces straks ook weer zien met de huidige energie problematiek. Er wordt een "regeling" bedacht die de handelaren uit de wind houdt maar de burger niet. In dat specifieke geval is het ook nog eens de weigering om energie als strategisch te gaan zien ook nog eens schok vergrotend, alsmede die zogenaamde "open energiemarkt".

We kunnen straks onze synths maar 1 keer per week aanzetten ;)

Dit voert allemaal veel te ver om hier te bespreken natuurlijk en ik neem veel te grote stappen om de essentie te schetsen, maar zo werkt het helaas wel. En we merken dagelijks de nadelen ervan. En dan wonen wij nog op een klein stukje heel luxe wereld. Het construct geld is niet zozeer het probleem, het systeem wat er nu voor gebouwd is wel. Het staat niet meer ter dienste van de echte wereld en doelen en behoeften van de samenleving. En dat vertroebeld heel veel discussie op veel terreinen.
Helemaal eens met dit verhaal.
Natuurlijk is er ten tijde van de kredietcrisis al heel veel informatie op internet terecht gekomen en elke ballon/bubble die te ver van de reëele economie afstaat zal vroeg of laat weer leeglopen en daarna wordt het systeem weer opgepompt, de gokkers willen toch blijven gokken uiteindelijk ten koste van de gewone man natuurlijk.

Het verhaal daarna van Draghi die vertelde dat de economie gestimuleerd moest worden en op die manier 3000 miljard opnieuw in het systeem pompte maar dat geld bleef grotendeels in de sectoren die niet ten goede kwamen aan de burger of het MKB maar vooral daar waar het geld al tegen de plinten klotste en de rekening wordt op de burgers afgewenteld.

De ellende is dat je via de Euro nog veel meer vast zit gezogen in dit systeem en je links- of rechtsom er mee te maken krijgt en terwijl er genoeg is voor iedereen zorgt de elite wel voor zichzelf en Jan met de korte achternaam kan er weinig aan doen, er is nog meer gaande en dan wordt het een heel lang verhaal maar je zou er zo ongeveer complotdenker van worden want er wordt wel een spel gespeeld op zich.
Als je toch nog wat meer verdieping zoekt dan is het boek van Hester Bais;het worst bank scenario wel aardig om jezelf cadeau te doen.

Dit geldt ook voor zaken als kunst etc. Heb je als kunstenaar geen druk kan je veel meer ruimte laten voor echte experimenten, en belangrijker te werken aan je vaardigheden. Hoe meer uren hoe beter. Inspiratie komt ook alleen door veel doen en bezig zijn, dat geldt voor alle beroepen met een creatieve component. Zie ook the war of art.

Ik had nog niet eerder van dat boek "the war of art" gehoord, kun je daar iets meer over vertellen?

Ja dat weet ik - ik kan eventueel ook zelf alles napluizen. Maar als we dat allemaal gaan doen wordt het hier erg stil. En vernemen we ook niet meer wat andere leden ervan denken.

Het probleem met een basisinkomen voor een (onmogelijk af te bakenen begrip) kunstenaar en voor geen enkele andere vaardigheid, is dat er schijnbaar al op voorhand opgegeven is dat die kunstenaar een inkomen zou kunnen genereren met of naast zijn kunst, maar bij voorbaat die kunst wel een meerwaarde is, en bovendien meer dan alles wat buiten dat begrip kunstenaar valt. Want de verwoed verzamelaar die van een eigen museumpje drooomt krijgt geen basisinkomen, de kweker die ooit een uitgebreide rozentuin wil ook niet, de spelbedenker die aan zijn eerste concept werkt ook niet, de uitvinder die zijn innovatie aan het uitwerken is ook niet... Dus moet ik dan concluderen dat kunst boven alles verheven is maar tegelijk dat de maatschappij in het breed er blijkbaar geen rotte euro aan wil uitgeven? Valt moeilijk te rijmen.

Over rijmen gesproken, valt woordkunstenaar ook onder kunstenaar? En heeft een gigapopulaire gangstarapper dan recht op een basisinkomen, of geldt dat alleen voor een kromgemijmerde dichter?

Maar, terzijde, ondertussen ben ik nog steeds kunstenaar, dus lalala geld!

En zo kun je alles afschieten, want er zijn altijd grensgevallen en groepen die buiten de boot vallen. Dat geldt voor elke regeling. Maar een klein basisinkomen voor iedereen waarbij je zelf mag uitmaken of je daarnaast dan ook nog een betaalde baan neemt voorkomt veel van de afgunst waarmee een basisuitkering specifiek voor kunstenaars hier kennelijk gepaard gaat.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back