Wie helpt me om weer analoog te worden?

Waarom is die Prologue er eigenlijk uitgegaan? Meeste eigenaren zijn best enthousiast. Zit er een of ander verboden onderdeel in ofzo?

Oooh das echt een hele lijst.
Denk dat moeilijk servicen en tuning issues de grootste factoren zijn.

• tuning problemen bij de release en dat heeft goed bijgedragen aan een negatieve reputatie
  • Hij heeft maar 1 lfo, geen aftertouch werd vaak genoemd. Krijg je het idee van dat hij tonaal niet veel kan. Integendeel :)
  • Onderdelen/sourcingproblemen, er is een hele tijd een tekort aan STM32F4 chips geweest rond het chiptekort en in de Prologue zitten er per voice 1 en nog een paar voor de fx ed.
  • Mogelijke EU‑regelgevingsissues (onbevestigd, maar vaak genoemd)
  • Zwakke marketing
  • Korg is na de Prologue zich meer gaan focussen op goedkopere digitale producten.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik durf 'm bijna niet te posten ivm je vooroordelen maar als je iets met 16 voices zoekt dan kan 2x een Pro-800 een hele aardige optie zijn voor een bedrag waarmee je bij geen enkele andere fabrikant ook maar in de buurt komt, voor 500 euro ben je klaar en je hebt ook nog een zooi presets zoals je dat wilde.
Het zou zonde zijn als je je vooroordeel in de weg laat zitten als je gewoon iets moois voor weinig geld kan kopen, maar da's dan jouw keuze

Hier een review van één van m'n favoriete reviewers; Daniël Fisher, Daniel Fisher | NAMM.org

Hij was duur, tuning probleem en een lfo… en erna zou er een verboden voedingsprobleem zijn dat Korg ontmoedigde om m aan te passen wegens strengere regels ivm electriciteit? Ik hou wel van n dure gehate underdog. Dus ik zocht er een toen niemand m wou en t tuning probleem was verholpen. De xd was de bom, maar wat klein. En die duwknoppen functies en droeve sequencer konden ook niet zo overtuigen. De sound zeker wel.

Uiteraard kocht ik ook n hydra omdat die zoveel kritiek kreeg en beiden zijn er nog steeds

Ik durf 'm bijna niet te posten ivm je vooroordelen
No worries hoor. Ik ben de laatste die m'n eigen persoonlijke principes aan anderen zou opdringen. Iedereen lekker doen waar ie zich blij bij voelt :)

En verder gewoon superfijn dat je meedenkt. Wordt zeer gewaardeerd.

Alsof er zo'n overheerlijk glanzend rood appeltje in Eden boven je hoofd bungelt.

De tijd voordat die appel in beeld kwam was maar saai. Na het eten van de appel werd de wereld een stuk interessanter.

Nu filmpjes over Behringer synths gaan bekijken.

Weet je als je van de early Korg sound houd is de Prologue een goede optie.
Die valt inderdaad volledig binnen mijn smaakjespalet. Leuk ding! :luv:

Maar, na wat wikken en wegen ben ik toch aan 't gaan voor m'n eerdere genoemde setje van 3.
Die Prologue is dan iets voor een volgende keer, als de lieve geld-feetjes weer eens langs zijn gekomen. :D

Ik durf 'm bijna niet te posten ivm je vooroordelen maar als je iets met 16 voices zoekt dan kan 2x een Pro-800 een hele aardige optie zijn voor een bedrag waarmee je bij geen enkele andere fabrikant ook maar in de buurt komt, voor 500 euro ben je klaar en je hebt ook nog een zooi presets zoals je dat wilde.
Het zou zonde zijn als je je vooroordeel in de weg laat zitten als je gewoon iets moois voor weinig geld kan kopen, maar da's dan jouw keuze

Hier een review van één van m'n favoriete reviewers; Daniël Fisher, Daniel Fisher | NAMM.org

Als er nu een fatsoenlijke manier was om beide filters met 1 knop aan te sturen, zou het echt heel tof zijn idd. Heeft de pro800 nu wel midi cc voor de parameters? Dan zou een midi controller keyboard werken.

(Of had ik de video moeten bekijken en is dat wat Daniël doet?)

Die valt inderdaad volledig binnen mijn smaakjespalet. Leuk ding! :luv:

Maar, na wat wikken en wegen ben ik toch aan 't gaan voor m'n eerdere genoemde setje van 3.
Die Prologue is dan iets voor een volgende keer, als de lieve geld-feetjes weer eens langs zijn gekomen. :D
Qua sound is heb je een toffe set van drie geselecteerd, maar ga je met de Fourm als enige 4-voice poly genoeg voices hebben om lekkere synthpop akkoordjes en pads te maken? Als je iets van een 7th akkoord + basnoot speelt heb je al een voice te weinig, en veel synthpop sounds hebben ook wel enige release op de envelopes, dus dan zou je afgekapte noten krijgen.

Laatst gewijzigd:
Goeie opmerking, en daar ben ik me zeker van bewust. In ieder geval heb ik nu voor weinig geld de analoge Prophet 5 sound die ik zo begeer voor in m'n songs, in een fysieke behuizing waar ik mee kan tweaken. Een Prophet 10 zou uiteraard beter zijn qua polyfonie, maar dat is toch echt buiten m'n bescheiden budget. Daarnaast zal ik softsynths ook blijven gebruiken, want daar zitten leuke (polyfone) dingen tussen, dus ik kom er wel zo.

Wat me trouwens nog opvalt over die Fourm is dat ie in de bassen voller en warmer klinkt dan een Prophet 5 rev 3. Misschien een beetje als een rev 1 / 2? En er zitten nog wat coole features in die de klassieke P5 niet heeft. Da's ook fijn.

Laatst gewijzigd:
Goeie opmerking, en daar ben ik me zeker van bewust. In ieder geval heb ik nu voor weinig geld de analoge Prophet 5 sound die ik zo begeer voor in m'n songs, in een fysieke behuizing waar ik mee kan tweaken. Een Prophet 10 zou uiteraard beter zijn qua polyfonie, maar dat is toch echt buiten m'n bescheiden budget. Daarnaast zal ik softsynths ook blijven gebruiken, want daar zitten leuke (polyfone) dingen tussen, dus ik kom er wel zo.

Wat me trouwens nog opvalt over die Fourm is dat ie in de bassen voller en warmer klinkt dan een Prophet 5 rev 3. Misschien een beetje als een rev 1 / 2? En er zitten nog wat coole features in die de klassieke P5 niet heeft. Da's ook fijn.
Ja dat begrijp ik, in de analoge wereld is het bij een beperkt budget vaak balanceren tussen kwaliteit en aantal voices.

Slim om softsynths als poly-backup in te zetten. Dat bespaart een hoop geld en hoewel het natuurlijk nooit zo leuk is als hardware zijn er veel goeie emulaties tegenwoordig. Ik wil niet off-topic gaan, maar wellicht is bijvoorbeeld de Korg Polysix VST interessant als aanvulling erbij (momenteel maar 50 dollar). Dan heb je een goeie emulatie van de synthpop-klassieker, met goeie stoffige vintage klank en dé klassieke Fat Line Bass patch. Maar goed, er zijn natuurlijk ook een miljoen andere goeie opties dan... 😅

Laatst gewijzigd:
Qua sound is heb je een toffe set van drie geselecteerd, maar ga je met de Fourm als enige 4-voice poly genoeg voices hebben om lekkere synthpop akkoordjes en pads te maken? Als je iets van een 7th akkoord + basnoot speelt heb je al een voice te weinig, en veel synthpop sounds hebben ook wel enige release op de envelopes, dus dan zou je afgekapte noten krijgen.
Nee je kan dan ook "shell chords" spelen en sla je de 5th over. Zo kun je 7th en 9th met 3 noten maken.

Take 5 ipv Fourm niet overwogen? Ik ben erg blij met mijn take 5. Ik moet wel zeggen dat ik geen Uber purist ben in die dingen. Ik wil gewoon snel soundjes kunnen maken die werken. Dat lukt me heel goed op de take 5.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar ik heb zelf net een Yamaha Reface CP in huis gehaald. Het is natuurlijk niet analoog, maar het klinkt naar mijn mening heel goed.
Het is heeft klanken aan boord van een Wurlitzer en een Rhodes mki en mkii. Daarnaast ook Yamaha CP, Clavinet en verborgen goedklinkende piano stand.
De effecten zijn ook erg fijn. Phaser, chorus, wah, tremelo, 2 soorten delay en reverb.
Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat het een rol van betekenis zou kunnen spelen in het soort muziek dat ik van je ken.

Voor eenieder die deze draad met plezier gevolgd heeft:
Alle drie de synths zijn besteld, aangevuld met een Midas DM12 mixertje waarvan gezegd wordt dat de pre-amps heel goed zijn.

Zodra ze in m’n studiootje zijn geïntegreerd zal ik een fotootje hier plaatsen.
Ik zeg: Joepie!!!

Groet, Dorian :doei:

Back