Welke Clavia

musicheaven

Ouwe rot
welke clavia zou ik kiezen?
zoek alvast niet: electrische piano's, orgels, gewone VA,...
zoek wel: fm-achtige sounds, digitale sounds, zachte, ronde sounds die ik niet meteen uit analoog krijg.

mijn eerste gedacht is een WAVE 2, misschien A1, maar misschien is de NORD LEAD 4 ook een idee...

Ik heb zelf een A1 gehad. Die vond ik erg handig als live instrument om snel soundjes te maken, maar is qua programmeren erg beperkt. Hij heeft vaste settings voor de twee oscillators, dus je bent niet echt vrij om die te tweaken. Hij kan wel fm achtige sounds, maar het is niet echt een fm synth ofzo.

Ik zou sowieso geen één kiezen voor de studio, maar zie ze echt als live instrumenten.

ja, dol ben ik niet op de claviasound, vind het leuke live-instrumenten.
zoek iets dat beetje wavetable-achtig is, alleen is de wave - spijts de naamgeving - geen echte wt-synth

Moet het perse Clavia/Nord zijn? Ik heb een Nord Lead 4 gehad maar ik vond het nogal een beperkte synth met een niet echt boeiend karakter. Ik zou dan eerder voor een Iridium gaan, die kan ook echt alles wat je vraagt en werkt super.

hoi nap mja die iridium is tof maar a) de waldorf sound trekt me niet en b) veel te veel menudiven, zoek super snelle to-the point synth...
hoeft totaal geen clavia te zijn

Wave 2 is een 4 part layer machine. Erg fijne effecten, fm, samples, va en digitale golfvormen. Prima toetsenbord met aftertouch!

Nordlead 4 is een echte VA ook met digitale golfvormen en makkelijker te gebruiken als 4 part multitimbrale synth. Ook prima effecten.

Ik heb ze allemaal gehad en uiteindelijk is de Wave 2 mijn ultieme Nord. Redelijk simpel, overzichtelijk, weinig menu dingetjes. Arpeggiator is goed te programmeren en als je een lfo mist kan dat via eurorack of andere externe lfo in je expression input.

wave 2 was ook mijn eerste gedacht synthiaks//
simpel en weinig menu is goed, arp interesseert me niet zo (gebruik dat nooit), goed plan van die expr. input

phludroid ig88: haha; ik dacht eerst aan clavia omdat die zo performance-georienteerd zijn, maar inderdaad mag ook andere synth of merkt zijn. :)
is omdat nap die suggestie deed ...:)

Digitone 1 proberen? Rond de 400 kan je m scoren, echte FM, en ook warme sounds mogelijk uiteraard 🤪

1)ah ja die digitone is misschien wel tof, goede suggestie - vallen de sounds wat snel te editten?
2) de sequencer plan ik niet te gebruiken, en dat is natuurlijk wel deel van heel het elektron microsysteem...
3) soundwise vind ik de digitone vaak wat minder klinken dan andere fm synths...dat geldt eigenlijk voor alles van elektron vind ik. indien je sequencer gebruikt top, gewoon vd sounds niet zo speciaal

Laatst gewijzigd:
oei neen die vond ik gruwelijk van workflow en dun van sound. been there done. th...

ik ken elektron goed, probleem is dat je dan altijd op dat minischermpje gefixeerd bent..

Ja alles heeft nadelen. Moet je zeggen dat ik zelf, na jaren nog steeds geen eigen sounds maak op de Digitone met FM, maar als ik dat wel doe, ram ik gewoon op die random buttons (musketiers memory, gaat vanzelf alsnog ervoor zit synth-yes ofzo?) en zie wat eruit komt. Digitone 2 heeft meer dan alleen FM, met die simpelere engines maak ik nog weleens wat eigen sounds…

Voor een groot scherm, dan gewoon een vst op je computer ;)

ik bedoel, ik wil helemaal niet naar schermpje staren... vandaar mijn idee van de clavia..ga het voorlopig op mijn idee van wave houden.

Mijn favoriete FM synth is de TwistFM van Twisted Electrons, heb je die al bekeken?

heb die kort gehad, hoge verwachtingen bij aankoop,vond de workflow ronduit gruwelijk en de bouwkwaliteit ondermaats.

de a1 in ieder geval wel
ale maar nogmaals, een echte wavetable synth is het niet want je kan niet scannen door de tables, je kan gewoon digitale golfvormpjes gebruiken

Back