Welke Clavia

Ik heb de nord lead 4 gehad en heb nu een nord stage 4, maar heel eerlijk, voor synthese zou ik niet voor een nord gaan, die vind ik echt veel te beperkt op synthese vlak. Het kan zijn dat de nord wave daar een uitzondering op is, die heb ik nooit geprobeerd, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

Voor wave table synths zou ik toch echt gaan voor een korg multi/poly of de korg modwave. Die heb ik hier beide ook staan en die mogelijkheden (ook handson) daarop zijn echt geweldig.

misschien kan iemand met een nord wave ook een demo posten, ik ben wel benieuwd wat daarmee kan eigenlijk.

ik heb een paar jaar geleden in de vst versie van de modwave een paar demo's gemaakt met mijn eigen wavetables, maar de hardware versie klinkt exact hetzelfde.

en een volledig nummer met alleen modwave sounds (alleen de drums komen battery)

Laatst gewijzigd:
hoi quifster, valt die modwave wat te programmeren van het frontpanel? anders kan ik evengoed een vst gebruiken
edit: juist een modwave besteld, we zien wel wat het wordt :)

hoi quifster, valt die modwave wat te programmeren van het frontpanel? anders kan ik evengoed een vst gebruiken
zeker, alleen is het soms wel wat menu diven voor sommige features (alhoewel er wel veel shortcuts in zitten in de knoppen).
voor de interface beschrijving kun je het beste kijken naar mijn video over de basis besturing van de korg wavestate in mijn wavestate hardware course, dat komt kwa bediening redelijk overeen met een korg modwave (alhoewel het andere type synthese is), voor de modwave en multi/poly.

De multi/poly is nog wel een stuk uitgebreider als de modwave, die is ook zeker het overwegen waard, daar kun je ook je eigen wavetables in laden maar is een stuk sterker op analog modeling en filter vlak.

maar goed, misschien kan de nord wave dit ook allemaal wel, dat zou ik niet weten, ik moet wel zeggen dat ik bij de nord stage 4 de synth engine belabberd slecht vindt kwa functionaliteit (nord lead 4 vond ik ook niet veel), dat ligt overigens niet aan de klank, die is echt geweldig, maar ik vind het allemaal wel erg beperkt. Maar goed de Nord stage 4 gebruik ik eigenlijk alleen voor de piano's en de synth daarin alleen voor suboscs en pad sounds eronder en daar heb je niet veel synth power voor nodig, dus voor de nord stage 4 voldoet het wel (zit een A1 engine in).

ik heb ooit een introductie video gemaakt voor de modwave, hoewel ik de vst daarvoor gebruik (is handiger om features te laten zien), is het hetzelfde op de hardware versie, er zitten wel wat handige tips in, zoals bijvoorbeeld gemodeleerde wavetables gebruiken als amplitude modulation op je eigen samples.

Ik heb de nord lead 4 gehad en heb nu een nord stage 4, maar heel eerlijk, voor synthese zou ik niet voor een nord gaan, die vind ik echt veel te beperkt op synthese vlak. Het kan zijn dat de nord wave daar een uitzondering op is, die heb ik nooit geprobeerd, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.

Voor wave table synths zou ik toch echt gaan voor een korg multi/poly of de korg modwave. Die heb ik hier beide ook staan en die mogelijkheden (ook handson) daarop zijn echt geweldig.

misschien kan iemand met een nord wave ook een demo posten, ik ben wel benieuwd wat daarmee kan eigenlijk.

ik heb een paar jaar geleden in de vst versie van de modwave een paar demo's gemaakt met mijn eigen wavetables, maar de hardware versie klinkt exact hetzelfde.

en een volledig nummer met alleen modwave sounds (alleen de drums komen battery)

mooie preset zeg die granular!

ik heb zelf ook allebij de mp/modwave en erg fan ervan

programmeren op de device zelf vind ik zelf een stuk leuker/prettiger dan steeds met mijn muis moeten slepen maar er zijn wel voordelen aan de vst, zo kun je op de device de instellingen van je FX niet echt zien of aanpassen slechts macros daarvan en is het in de software wel iets sneller om inzicht in de modmatrix te krijgen

modwave is een stuk diverser vanwege de samples en makkelijker om mooie geluiden uit te krijgen waar de m/p meer kan tweaken en dieper kan gaan maar ook meer moeite kost dus vaak

gezien je vooral wavetables wil is de modwave wel duidelijk de betere keuze van de 2 trouwens voor workflow want op de m/p moet je deze zelf programmeren waar je dit op de modwave een stuk sneller kan met dedicated envelopes en daarnaast ook cross a/b wavetables (alhoewel ik deze zelf echt zelde gebruik)

Een rode lijkt me wel wat.

Bij twijfel altijd voor de Iridium gaan. Die kan bijna alles en menu diving valt reuze mee omdat er redelijk veel hardware controls opzitten. Het is ƩƩn van de meest gebruiksvriendelijke synths en het scherm dient vooral als visuele feedback om bijvoorbeeld de waveforms en de waardes van de dynamische knoppen aan de zijkant te tonen. Maar de basis van oscillators, filters, envelopes kun je prima op gehoor bedienen, net als bij een Nord.

Of eventueel een Access Virus TI, die bestaat al wat langer maar heeft bewezen dat ie als ā€œPinnacle of the VA eraā€ bijna alles kan. Minder diep dan de Iridium, maar wel fantastische sound en de basis van VA, wavetables en FM aan boord, met 80 voices, 16-part multitimbraliteit en veel losse outputs.šŸ‘Œ

Laatst gewijzigd:
hoi nap mja die iridium is tof maar a) de waldorf sound trekt me niet en b) veel te veel menudiven, zoek super snelle to-the point synth...
hoeft totaal geen clavia te zijn

Met de Nord Leads kom je wmb heel erg snel tot mooie resultaten, maar de UI is wel een smaak waaraan je moet wennen, met veel functies die je met 2 of 3 knoppen tegelijk bereikt, dus menuduiken ontkom je niet aan. De NL3 is de heilge graal (staat er net 1tje op de MP). Heb zelf de Nord Rack 4 en er nog steeds veel plezier mee.

wb andere handigerds die vanaf de voorkant snel resultaat oplevert: Novation Peak/Summit. En ben óók team Iridium
Heb Modwave en Wavestate staan, maar soudddesign doe ik niet (meer) via het paneel. Editor is handiger en overzichtelijker, maar dan kan je an net zo goed de vst gebruiken.

Als je een Nord zoekt en het mag 2e Hands kun je natuurlijk ook aan de Wave 1 denken en de Nord Lead 3.

Beide super uitgebreid en voldoen denk ik ook aan je criteria, maar je betaalt niet de hoofdprijs voor een nieuwe.

mooie preset zeg die granular!

dat vind ik het mooie van die wavetables, het is doodeenvoudig om je eigen wavetables te maken vanuit elke source die je maar wil. In deze preset zitten overigens wel een hoop tricks, met name die vintage12 modifier (die aliasing en saturation distortion toevoegt aan het hoog) maakt veel uit voor deze sound, waarbij ik dat effect daarvan vervolgens versterk via een eigen geprogrammeerde multifilter die gemoduleerd wordt. Daarbij wordt die wavetable ook nog eens in realtime gestreched en gecrossfade tussen 2 eigen wavetables en dat maakt echt wel veel uit voor de eindsound.

Dat vind ik ook wel het mooie van die modwave (en ook de multi/poly), op het eerste gezicht lijkt het allemaal vrij beperkt, maar holy canoly, als je eenmaal al die features begrijpt en hoe het op elkaar in kan grijpen.

Wat ook een gave toevoeging is aan die korg synths, is die waveshaper, die gebruik ik in deze demo vanaf 2:10, ik ben daar echt een fan van om waveshapers te gebruiken.

modwave toegekomen
mag blijven
leuke klank.. dw6000 en 8000 klonken wel stuk beter
bouwkwaliteit zozo
frontpaneel rommelig
maar voor de prijs veel pret

hoi nap mja die iridium is tof maar a) de waldorf sound trekt me niet en b) veel te veel menudiven, zoek super snelle to-the point synth...
hoeft totaal geen clavia te zijn
Ik heb zowel een Waldorf Iridium als een Nord Wave 2. De Nord Wave 2 is top voor live, en snel sounds maken. Is zeker niet beperkt. De Iridium vind ik als synth veel dieper, en is meer een soudn design synth voor in de studio. Niet te vergelijken met de Nord. De belangrijkte vraag: wat wil/zoek je? En waarom?

sjaak: iets dat ik met gewone analoge synths niet kan
geen software
niet te veel menus
geen uren soundediting
snel knoppen draaien en resultaat

sjaak: iets dat ik met gewone analoge synths niet kan
geen software
niet te veel menus
geen uren soundediting
snel knoppen draaien en resultaat
Nord Wave 2 is dan zeker interessant. VA, FM, samples, wavetables. Dus niet enkel (virueel) analoog. Maar ik zou dan zeker ook kijken naar synths met veel knoppen zonder menu diving zoals de DSI/Sequential's Prophet 12, Prophet X, Poly Evolver, Pro 2/3. De Waldorf Iridium zit ook in dit spectrum, maar is iets meer menu diving. Overigens is de UI/UX bij Waldorf wel top. Ik ben ook niet van menu diving, maar ik kan snel werken met de Iridium. Hij is heel intuitief.

Kuch , ik,zou voor synthese dus voor de nord modular gaan , die is nog steeds top na 30 jaar

Back