Op zoek naar "ear candy" tutorials.

ipaqlinux48

Nieuwkomer
Beste,

Tja, de titel zegt het zelf al. Ik ben op zoek naar sound design tutorials om je eigen "ear candy" sounds te ontwerpen (de sweeps/whoops, dwarrelende druppels, ...).
Als liefhebber van Madis (en in iets mindere mate Kebu), probeer ik zelf ook zijn muziek na te maken en wat me opvalt is dat er enorm veel ear candy aanwezig is in zijn tracks, wel subtiel maar het is er. Ik heb nog geen echte goede bronnen gevonden op het web hoe je zulke effecten moet "programmeren".
Wellicht zal er veel gegoochel zijn met LFO's/filters maar hoe de vork juist aan de steel zit is mij nog steeds een raadsel.

Je kan een "mudpie" maken. Dan neem je de output van je synth (software of hardware) op als audio. 20-30 minuten ofzo. Dan tweak je aan je synth om er toffe geluiden uit te krijgen. Daarna kan je de leukste stukjes er uitknippen en opslaan als losse wavs. Allerlei manieren om die sounds te maken. Maar het werkt sowieso goed om het direct als audio op te nemen (resamplen noemen ze dat).

Je kan een "mudpie" maken. Dan neem je de output van je synth (software of hardware) op als audio. 20-30 minuten ofzo.

Dat is inderdaad leuk. Doe ik ook wel met VST's. Gewoon experimenteren en leuke stukjes wegschrijven als audio. Of meteen alles opnemen als audio, dat kan natuurlijk ook.

Zelf inspelen terwijl de track speelt werkt ook goed, al jammend. Vaak zet ik dan het tempo een stuk lager. En dan bijvoorbeeld met Battery gekke fx en drumhits inspelen. Via de Push werkt dat goed.

Panning vind ik ook een handige. Een percussieloopje met een filter erop helemaal links of rechts pannen, en dan zachtjees onder de muziek zetten. Of straatopnames op gevoel inmixen met volume of een high pass filter. Dan krijgt een nummer echt diepte.

Welke synths heb je?

Er zijn in de sound on sound een paar synthesis tutorials voor oa sh101 en ms20 en zijn voornamelijk gericht op drumsounds, maar erg leerzaam. En vanuit die tutorials kan je snel wat eigen earcandy maken in de vorm synth percussion sounds.

www.Soundonsound.com/techniques/synthesizing-percussion

Back