Nieuwe Boards of Canada incoming?

Oe. Schijnt een hele serie videos de ronde te doen te zijn die stuk voor stuk uitgaan. Dat is er wel eentje om stoelwippend op te wachten.

Vind echt alles goed van BoC

Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd!

Ik heb weinig kennis van deze band maar wat ik heb gehoord vind ik wel tof. Welk album wordt gezien als 'beste'?

Ik heb weinig kennis van deze band maar wat ik heb gehoord vind ik wel tof. Welk album wordt gezien als 'beste'?
Laten we het woord "band" maar even skippen, maar het is een Schots "elektronisch" duo. Ik denk dat Music Has The Right To Children, hun debuutalbum op het grote Warp label toch wel als hun grootste succes en tevens doorbraak mag worden gezien. Of dat ook hun beste album is mag een ieder bepalen. Ik vind bijna alles heel erg goed.

Check https://www.discogs.com/artist/307-Boards-Of-Canada voor hun complete discografie ;)

Erg tof. Ben boc altijd blijven luisteren. Af en toe een pauze maar het blijft tof.

Ja heerlijke sfeermuziek, kan zo geen beste noemen, elke periode heeft zo z'n mooie tracks.

Las al wat over die mysterieuze videos die dan werden bezorgd. Ik vraag me dan wel altijd af wie dan zo'n video ontvangt van Ochre.
Zou dat naar random mensen worden verstuurd die wat bij Bleep hebben besteld?

Voor de liefhebber, iemand heeft een video gemaakt over de opzettelijk mysterieuze wijze ze hun vorige album hebben gereleased. Wel heel vet gedaan

Je weet wanneer een artiest heel goed is wanneer heel veel andere artiesten ze gaan nadoen.
Zo zie je dat de invloed van BOC erg groot is.

Ik heb wat geluisterd maar ik vind het meeste maar vrijblijvend geneuzel eigenlijk. Op zich wel mooie sounds en wel lekker als je er voor in de stemming bent, maar het kabbelt allemaal maar een beetje voort en spannend wordt het nooit.

Laatst gewijzigd:
Ik heb wat geluisterd maar ik vind het meeste maar vrijblijvend geneuzel eigenlijk.
Over smaak valt niet te twisten.

Hier een leuk artikel over hun chord theorie.

Ik heb wat geluisterd maar ik vind het meeste maar vrijblijvend geneuzel eigenlijk. Op zich wel mooie sounds en wel lekker als je er voor in de stemming bent, maar het kabbelt allemaal maar een beetje voort en spannend wordt het nooit.
Ik zie je punt, en je hebt gelijk. Zo terugblikkend is veel van Boards of Canada een soort voorloper van wat we nu kennen als "lo-fi to relax/study to". Maar dat is voor mij slechts de oppervlakte. Het is wat lastig uit te leggen omdat het een gevoelskwestie is maar ik ga een poging wagen.

Boards of Canada is voor mij vooral troostend. Het werk is zeer effectief in het oproepen van een nostalgisch gevoel naar een half-herinnerd verleden. De licht-ontstemde (of soms wat steviger dissonante) synths klinken stoffig, de samples zijn tegelijkertijd vervreemdend als herkenbaar en de melodiën hebben een jeugdige, hoopvolle eenvoud. Het is muziek die zowel licht als zwaar is. Het zet aan tot reflectie en introspectie. De comment-sectie op youtube van het deze week verschenen Tape 05 is daar een goed voorbeeld van: mensen denken terug aan verloren vrienden, zijn dankbaar voor hun tijd met hun huisdier of rouwen om hun partner. Boards of Canada ligt daarmee dichter tegen de het spookachtige en ontoegankelijke Vaporwave aan dan de hapklare Lo-Fi content om je te helpen focussen.
Toegegeven, niet iedere track van BoC raakt me, maar het is denk ik wel waarom ze bij zoveel mensen hoog in het vaandel staan.
Ik raad je aan om een keer als je een tegenslag te verwerken hebt de EP 'hi scores' op te zetten. Het is geen "verhalende" muziek die je mee op een reis neemt, maar muziek die je stil laat staan en de ruimte geeft te zijn met je gedachtes. Als ik dokter was zou ik 'm voorschrijven zo goed is die.

Voor mij ook pure nostalgie. Enerzijds naar de tweede helft van de jaren '90 toen we deze muziek luisterden. Anderzijds, toen ook al, naar de jeugd- en kindertijd. Op zich kan iedere muziek dat, op een bepaalde manier. Maar BoC was voor ons toendertijd de juiste muziek op het juiste tijdstip. Ik kan er tegenwoordig ook niet meer zomaar naar luisteren. Te beladen met herinneringen en emoties. Moet er echt even voor gaan zitten, liefst een warme lentedag, buiten in de natuur. Zoals vandaag :)

Vind de grap ook dat de Muziek van BOC juist nostalgische gevoelen opwekt.
Er zijn een paar hele mooie tracks en de rest zie ik idd in de tijdgeest.

Ja heerlijke sfeermuziek, kan zo geen beste noemen, elke periode heeft zo z'n mooie tracks.

Las al wat over die mysterieuze videos die dan werden bezorgd. Ik vraag me dan wel altijd af wie dan zo'n video ontvangt van Ochre.
Zou dat naar random mensen worden verstuurd die wat bij Bleep hebben besteld?

Voor de liefhebber, iemand heeft een video gemaakt over de opzettelijk mysterieuze wijze ze hun vorige album hebben gereleased. Wel heel vet gedaan

Fantastisch verhaal zeg! Leden, nog niet gekeken? Doen!

Geen snelle marketing, maar betrokkenheid. Ik ben zelf ook niet zo bekend met BOC, maar raak nu wel geinteresseerd naar het duo, de achtergrond, etc.
Een ding is zeker, dit gaat voorbij passie. Zoals het hoort!

De video is echt een aanrader.

Kan me goed voorstellen dat als je nu voor het eerst naar BoC luistert, de boel tegenvalt. Is de afgelopen jaren ook zo veel van wat ze deden door anderen overgenomen, of soms (Clocolan) gewoon gekopieerd.
Geldt voor wel meer pioniers uit de 90s en 00s. Zeker als het vooral om het overbrengen van sfeer gaat en de hedendaagse (boomeralert!) dogmaatjes uitblijven dat elektronische muziek afgeronde, spanningsopgebouwde 'tracks' moet zijn.

Back