is dit AI muziek?

vipal

Ouwe rot
Ik liep hier in mjijn soundcloud profiel tegenaan.

Wat mij betreft vrij goed geproduceerde tracks (niet mijn voorkeurs type muziek maar daar gaat het mij nu niet om)

Van iemand met een profiel met 28 volgers. Goh die gast heeft de productietechniek wel heel snel doorgekregen.
En wat een productiviteit (als je het profiel bekijkt)

Ik vraag me af: is dit gemaakt met AI? Ik denk dus van wel.

Hebben jullie een idee hierover?

Zie nu ook dat simpel te zien is dat dit 100% ai is. Had niet verwacht dat soundcloud dit toestaat. Waardeloos dit. Blijkt dat sc ai gegenereerde tracks toestaat als die zijn gemaakt met ai software van firma's waarmeec sc samenwerkt (lees: geld van krijgt).

Zie nu ook dat simpel te zien is dat dit 100% ai is. Had niet verwacht dat soundcloud dit toestaat. Waardeloos dit. Blijkt dat sc ai gegenereerde tracks toestaat als die zijn gemaakt met ai software van firma's waarmeec sc samenwerkt (lees: geld van krijgt).
gevraagd aan de maker; hij zegt dat ie het in fl heeft gemaakt, tsja...

gevraagd aan de maker; hij zegt dat ie het in fl heeft gemaakt, tsja...
De AI output in FL geplakt en een mastering AI plugin op toegepast zeker. 8o)

En dat brengt ons bij het "boy who cried wolf" probleem van onbegrensd en ongelabeled verspreiden van AI content: we geloven het soms ook niet meer als iets wél echt is.

Dit soort "slop" is niet nieuw, het is alleen wel veeel sneller te maken dan pre-AI, daar zit naar mijn mening het echte probleem.
Mijn interne AI-detector detecteert vooral inconsistenties in de arrangementen en de samenhang van de sounds. Vooral bij de tweede track hoor je dit duidelijk: de kick zit soms wel en soms niet onder de snare, timing van wanneer wel en wanneer niet is vrij inconsequent. Bij de eerste track is de kick in het laatste deel subtiel anders dan in het eerste deel. Let wel, dit zijn dingen die beginnende of luie (of "creatieve??) menselijke producers ook zouden kunnen doen, maar het is wel een indicator.
Met tracks met "echte" instrumenten is dit duidelijker te horen, van onmogelijke toon/nootcombinaties tot onwaarschijnlijke typen instrumenten voor het genre, en dan meestal voor een heel kort stukje zonder dat het echt iets toevoegt, dat soort subtiliteiten.. is bij electronische muziek minder duidelijk omdat we daar geen verwachting hebben van realisme. Maar een meer hak-op-de-tak-feel, gebrek aan samenhang, is wel vaak een weggever.
Bovenstaand is leuk opgeschreven, maar het is een kwestie van (waarschijnlijk niet heel veel) tijd dat AI niet meer zulke foutjes maakt en het hele verhaal niet meer opgaat...

Aan die eerste track hoor ik het ook wel maar aan die tweede hoor ik het al minder (jij blijkbaar dus wel), misschien omdat ik dit genre niet echt ken, valt mij op dat het bij deephouse , in ieder geval voor mij, al lastig is om direct te weten dat het ai is (ik heb er een paar kort geluisterd). Blijkbaar is SUNO al vrij goed in deephouse. Het zal waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn voordat alle genres er aan zullen geloven en 98% van de luisteraars niet meer hoort of het ai is of niet. Misschien levert dit verschijnsel een boost op voor live muziek maar voor elektronische muziek ben ik bang dat inderdaad gebeurt wat Nicolas zegt; iedereen neemt dan op een gegeven moment aan dat niet-live muziek ai is. Ik vermoed dat wij aan ai-muziek-prompters nooit de status zullen toekennen zoals we die nu aan artiesten toekennen. Toch een stukje op weg richting dystopia.

En het argument dat mijn muziek, aangestuurd door midi sequencer, toch ook gewoon uit de computer komt, gaat hierin niet op: zowel het belang van de menselijke input als de hoeveelheid moeite die je erin stopt zijn dag en nacht.

Ik lig niet wakker van broodverlies ofzo, ik verdien er niks mee. Maar ik vind het jammer als mensen geen besef meer zouden hebben, en met name geen belang meer zouden hechten, aan een menselijke prestatie die talent en/of doorzetting kost en waar een unieke persoonlijkheid achter zit.

Zijn al meerdere topics hierover maar inderdaad slechte ontwikkeling! Hopelijk worden de echte tracks straks als "Ambachtelijk" beschouwd en krijgen deze juist meer waarde tussen het AI gegenereerde hoopje troep. We zullen er toch echt aan moeten gaan geloven dat dit de nieuwe realiteit wordt. Straks wordt de SF contest vooral een wedstrijdje wie het beste kan typen en verwoorden hoe een track moet klinken.

Ik heb hier mijn twijfel over.. hoe horen jullie right away dat dit AI is??

I just started sharing online.edited in Fl . Thanks ;)

Vraag of ie het project wil delen voor een collab? Vragen of het een TI is, ook een idee, welke VST.. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. :) Ik de vocal wel lekker klinken..

Laatst gewijzigd:
Straks wordt de SF contest vooral een wedstrijdje wie het beste kan typen en verwoorden hoe een track moet klinken.
Er is toch al de afspraak dat een onderdeel van een contest track AI mag zijn maar dat je ook zelf wel het een en ander gemaakt moet hebben en dat je er transparant over bent.

Ik heb hier mijn twijfel over.. hoe horen jullie right away dat dit AI is?
Dat bedoel ik hier; ik dus niet. Uit de check blijkt wel dat het met 87% zekerheid SUNO is. Dan heb ik geen twijfel meer dat het ai is. Jij lijkt er toch nog rekening mee te houden dat het in een daw geproduceerd is.

Straks wordt de SF contest vooral een wedstrijdje wie het beste kan typen en verwoorden hoe een track moet klinken.

Voor de aardigheid zou het wellicht leuk zijn om daar inderdaad 'ns een wedstrijdje over te houden, wie kan een track genereren die niet zo generiek en AI-achtig klinkt? Krijg je wel het omgekeerde probleem, hoe weet dat iemand niet een gegenereerde track heeft bewerkt, met eigen, zelfbedachte toevoegingen. :D

Hey, een nieuwe AI discussie. Ben benieuwd met welke nieuwe argumenten we elkaar vandaag weer gaan overtuigen.

En het argument dat mijn muziek, aangestuurd door midi sequencer, toch ook gewoon uit de computer komt, gaat hierin niet op: zowel het belang van de menselijke input als de hoeveelheid moeite die je erin stopt zijn dag en nacht.

Ik lig niet wakker van broodverlies ofzo, ik verdien er niks mee. Maar ik vind het jammer als mensen geen besef meer zouden hebben, en met name geen belang meer zouden hechten, aan een menselijke prestatie die talent en/of doorzetting kost en waar een unieke persoonlijkheid achter zit.
ik denk dat het steeds meer zal gaan om de muzikant als performer en contentmaker waarnaar ook eht procesd wordt getoond en de optredens en het live ervaren van de mens als producer meer centraal komt te staan in de toekomst. en dat hiermee brood op de planck komt.

dus snel een instagram kanaal beginnen en jezelf filmen terwijl je beatsbakt in chroma

ik denk dat het steeds meer zal gaan om de muzikant als performer en contentmaker waarnaar ook eht procesd wordt getoond en de optredens en het live ervaren van de mens als producer meer centraal komt te staan in de toekomst. en dat hiermee brood op de planck komt.

dus snel een instagram kanaal beginnen en jezelf filmen terwijl je beatsbakt in chroma
Ik hoop ook dat dit zo gaat werken. De meeste artiesten die ik een beetje volg hebben dit ook; korte filmpjes op de socials waarbij ze stukjes van hun creatieve proces laten zien.

In ander draadje zeg je dat er nog weinig bruikbaars voor jou uit Suno komt. Weet je dat zeker? Ik hoorde dingen zoals in die deephouse achtige track hierboven die ik in dat genre niet slecht vindt, dus je zou, volgens mij, in sommige house tracks die jij maakt best Suno kunnen gebruiken als soort sessiemuzikant voor bepaalde stems. Ik denk dat je dit toch niet gaat doen omdat er daarmee iets mis gaat en volgens mij is dat niet dat de sounds niet goed genoeg zijn. Je wilt waarschijnlijk gewoon niet een prompter zijn maar iemand die echt muziek maakt.

Ik heb nog niet de tijd gehad om het uit te zoeken maar ik zoek een alternatief voor soundcloud (dat net als dit forum AI voor het genereren van tracks afwijst) om mijn tracks te plaatsen zoals nu op sc en daarmee dan weg te zijn uit de hier genoemde ergernis. Ik weet van Bandcamp maar zie dat als plek voor release waardige tracks en niet alles dat ik maak is dat.

In diverse vakgebieden (niet muziekgerelateerd) heeft men het er altijd over dat degenen die AI niet in hun werkproces gebruiken, worden ingehaald door mensen die dit wel doen. Dat het belangrijk is om hier nu al in mee te gaan door het zo goed mogelijk toe te passen, om sneller resultaat te kunnen behalen. Dat degenen die weerstand voelen en het daarom niet toepassen, degenen zijn die op den duur buiten de boot zullen vallen.

Dit zal waarschijnlijk net zo zijn in de professionele muziekwereld. Gebruik je geen AI, dan snijd je jezelf in de vingers. Anderen zullen sneller tracks kunnen maken van hogere kwaliteit. Het zal worden gebruikt in dj-sets en wie weet waarvoor nog meer. Wellicht dat degenen die de lichten doen ook hun koffers kunnen pakken.

Ik zat net wat op te zoeken over Armin van Buuren en hoe hij tegenover het gebruik van AI staat in de muziek. Hij heeft het over co-creatie in de studio, alsof je samen met een andere producer in de studio zit om ideeën mee uit te wisselen en input te krijgen. Hij ziet het als iets om muziek of een show naar een hoger niveau te tillen.

Ik heb het idee dat langzaam de grenzen vervagen. Het begint vaak bij: tot hier en niet verder, maar gaandeweg wordt die grens steeds groter. Waar een producer eerst AI gebruikt om een vocal recht te trekken, wordt een volgende keer de vocal geheel door AI gemaakt. Waar je eerst wat akkoorden zoekt om je melodie te ondersteunen, laat je de volgende keer AI de melodie verzinnen. Zo sluipt het er (natuurlijk niet bij iedereen) steeds meer in. Het wordt normaal. Je bent gek als je het niet doet. Je hebt meer output, waardoor je wellicht meer bereik kunt krijgen.

Ditzelfde geldt voor dj-sets waar AI zijn intrede doet. We zien al jaren dat sommige dj’s een pre-recorded set hebben, om wat voor reden dan ook. Met de nieuwe technieken bedenkt AI aan de hand van de reacties van het publiek welke track je het beste kunt inmixen. Het inmixen doet AI ook voor je, en je kunt (net als bij een pre-recorded set) de hele avond met je handjes in de lucht staan 😄

Omgekeerde anekdote: in mijn stiel is er een zeer tijdrovende, zeer saaie maar toch complexe taak die we, met z'n allen, al jaren doir AI proberen laten doen. Maar het is nog niet goed genoeg. Dus vergooi ik er weer 2 dagen aan.

Ondertussen wel een geheel AI vrije, lekker hands-on drumbak gekocht. :)

Voor commerciële artiesten lijkt het me inderdaad dat interactie met je publiek, het delen van je vaardigheden en creatief proces, de manier is om he los te koppelen van de anonieme AI muzieklawine. We gaan toch ook naar Kebu om de held in zijn synthfort als een octopus te zien spelen, net zo hard als voor de muziek op zich?

Back