is dit AI muziek?

In diverse vakgebieden (niet muziekgerelateerd) heeft men het er altijd over dat degenen die AI niet in hun werkproces gebruiken, worden ingehaald door mensen die dit wel doen. Dat het belangrijk is om hier nu al in mee te gaan door het zo goed mogelijk toe te passen, om sneller resultaat te kunnen behalen. Dat degenen die weerstand voelen en het daarom niet toepassen, degenen zijn die op den duur buiten de boot zullen vallen.

Dit zal waarschijnlijk net zo zijn in de professionele muziekwereld. Gebruik je geen AI, dan snijd je jezelf in de vingers. Anderen zullen sneller tracks kunnen maken van hogere kwaliteit. Het zal worden gebruikt in dj-sets en wie weet waarvoor nog meer. Wellicht dat degenen die de lichten doen ook hun koffers kunnen pakken.

Ik zat net wat op te zoeken over Armin van Buuren en hoe hij tegenover het gebruik van AI staat in de muziek. Hij heeft het over co-creatie in de studio, alsof je samen met een andere producer in de studio zit om ideeën mee uit te wisselen en input te krijgen. Hij ziet het als iets om muziek of een show naar een hoger niveau te tillen.

Ik heb het idee dat langzaam de grenzen vervagen. Het begint vaak bij: tot hier en niet verder, maar gaandeweg wordt die grens steeds groter. Waar een producer eerst AI gebruikt om een vocal recht te trekken, wordt een volgende keer de vocal geheel door AI gemaakt. Waar je eerst wat akkoorden zoekt om je melodie te ondersteunen, laat je de volgende keer AI de melodie verzinnen. Zo sluipt het er (natuurlijk niet bij iedereen) steeds meer in. Het wordt normaal. Je bent gek als je het niet doet. Je hebt meer output, waardoor je wellicht meer bereik kunt krijgen.

Ditzelfde geldt voor dj-sets waar AI zijn intrede doet. We zien al jaren dat sommige dj’s een pre-recorded set hebben, om wat voor reden dan ook. Met de nieuwe technieken bedenkt AI aan de hand van de reacties van het publiek welke track je het beste kunt inmixen. Het inmixen doet AI ook voor je, en je kunt (net als bij een pre-recorded set) de hele avond met je handjes in de lucht staan 😄
Ja, op het commerciële vlak denk ik dat AI het erg makkelijk maakt voor mensen en zo zullen complete studios steeds meer worden vervangen, net als in de film- en reclamewereld.
Maar hier op het forum zitten ook flink wat mensen voor wie het een hobby is en voor hun is het proces van een track maken de uitdaging, dan zijn kosten en kunnen scoren niet belangrijk.

In diverse vakgebieden (niet muziekgerelateerd) heeft men het er altijd over dat degenen die AI niet in hun werkproces gebruiken, worden ingehaald door mensen die dit wel doen. Dat het belangrijk is om hier nu al in mee te gaan door het zo goed mogelijk toe te passen, om sneller resultaat te kunnen behalen. Dat degenen die weerstand voelen en het daarom niet toepassen, degenen zijn die op den duur buiten de boot zullen vallen.
Dat zinnetje komt toch enkel van de mensen die graag 'AI' gebruiken en persoonlijk vind ik dat geen logische redenatie. De technologie verandert van maand tot maand enorm, de truukjes die je een paar jaar geleden leerde zijn nu vrijwel nuttelloos en elke keer is er weer een nieuwe manier van prompten die beter zou moeten worden etc etc. Met die logica is het juist beter om te wachten tot de technologie meer gesettled is en resultaten betrouwbaarder zijn en dan pas in te stappen in plaats van alle onznnige truukjes nu te moeten leren, die geven je later toch geen voorsprong of wat dan ook.

Dat zinnetje komt toch enkel van de mensen die graag 'AI' gebruiken en persoonlijk vind ik dat geen logische redenatie.
Ik snap wat je zegt. Technologie verandert snel, dus veel van wat je nu leert kan straks anders zijn. Maar juist daarom denk ik dat het waardevol is om er nu al mee te werken. Niet om alle trucjes te beheersen, maar om gevoel te krijgen voor hoe het werkt en wat je er mee kunt.

Als je wacht tot alles ‘af’ is, begin je eigenlijk vanaf nul. Terwijl mensen die al hebben geëxperimenteerd dan sneller kunnen meebewegen. Dat geldt niet alleen voor AI, maar eigenlijk voor elke nieuwe ontwikkeling in mijn beleving.

Ik begrijp wat je zegt maar ik denk dat het zeker wel kan helpen als je er nu begint mee te werken in plaats van te wachten tot het geperfectioneerd is je niet een maar een paar streepjes voor hebt op mensen die op 0 moeten beginnen. Vooral als je wat ouder word kan het soms moeilijk zijn om nieuwe dingen aan te leren en dan kan het een voordeel zijn om vroeg in te stappen. Ik denk dat dit niet enkel voor ai geld maar voor een hoop dingen.
Dan ga je er vanuit dat een toekomst zonder AI tools ondenkbaar is, for all we know zijn we over 5 jaar weer waar we waren, die bedrijven verdienen voor alsnog geen enkele cent. Je zou het tevens als selling point kunnen zien, als iedereen AI gebruikt maar jij niet.

Ja, op het commerciële vlak denk ik dat AI het erg makkelijk maakt voor mensen en zo zullen complete studios steeds meer worden vervangen, net als in de film- en reclamewereld.
Maar hier op het forum zitten ook flink wat mensen voor wie het een hobby is en voor hun is het proces van een track maken de uitdaging, dan zijn kosten en kunnen scoren niet belangrijk.
Dat zie ik nog niet gebeuren, zelfs als nu b.v. Cola AI gebruikt om reclames te maken hebben ze meer mensen nodig om prompts te schrijven en door alle resultaten te spitten dan dat je mensen nodig hebt om daadwerkelijk een reclame te filmen en dan alsnog krijg je een prutreclame die mensen niet aanstaat. Ik zie het publiek ook nog niet naar de bios gaan voor een LLM Marvel film.

Dan ga je er vanuit dat een toekomst zonder AI tools ondenkbaar is, for all we know zijn we over 5 jaar weer waar we waren, die bedrijven verdienen voor alsnog geen enkele cent. Je zou het tevens als selling point kunnen zien, als iedereen AI gebruikt maar jij niet.

Daar heb je zeker een punt. Het blijft speculatie hoe het zich ontwikkelt.

Alleen heb ik zelf niet het gevoel dat AI over vijf jaar weer verdwenen is. Eerder het tegenovergestelde, dat het nog meer geïntegreerd en genormaliseerd zal zijn in hoe we (er mee) werken.

Begrijp me niet verkeerd. Op sommige vlakken is het handig, maar liever helemaal niet.

Zal me ook niet verbazen dat het schrijven van prompts steeds makkelijker zal gaan. Vooral als AI een goede kennis van de gebruiker heeft opgedaan, hoeft deze maar een paar zinnen op te geven en AI weet wat deze moet doen. Hier en daar nog een kleine aanpassing en we hebben een nieuwe Marvel film.

Het voordeel is dat alle Disney/Marvel films allemaal hetzelfde zijn en er nu al uit zien alsof ze 99% uit een computer komen, en dat is precies waar AI heel erg goed in is.

Ik hoop ook dat dit zo gaat werken. De meeste artiesten die ik een beetje volg hebben dit ook; korte filmpjes op de socials waarbij ze stukjes van hun creatieve proces laten zien.

In ander draadje zeg je dat er nog weinig bruikbaars voor jou uit Suno komt. Weet je dat zeker? Ik hoorde dingen zoals in die deephouse achtige track hierboven die ik in dat genre niet slecht vindt, dus je zou, volgens mij, in sommige house tracks die jij maakt best Suno kunnen gebruiken als soort sessiemuzikant voor bepaalde stems. Ik denk dat je dit toch niet gaat doen omdat er daarmee iets mis gaat en volgens mij is dat niet dat de sounds niet goed genoeg zijn. Je wilt waarschijnlijk gewoon niet een prompter zijn maar iemand die echt muziek maakt.

Ik heb nog niet de tijd gehad om het uit te zoeken maar ik zoek een alternatief voor soundcloud (dat net als dit forum AI voor het genereren van tracks afwijst) om mijn tracks te plaatsen zoals nu op sc en daarmee dan weg te zijn uit de hier genoemde ergernis. Ik weet van Bandcamp maar zie dat als plek voor release waardige tracks en niet alles dat ik maak is dat.
Hoi, nee ik zou het zeker wel gebruiken als ik het goed genoeg vind, maar de track die hierboven stond vond ik niet goed haha :p
Beetje generiek.
Ik zou dus eerder inderdaad suno oid als sessiemuzikant willen alten spelen awt ik zeg en wil en niet zelf creatief laten zijn.
Net zoals bij mijn slaven.. errr sessiemuzikanten bedoel ik.

Maar bijv gitaar piano en bas speel ik zelf dus daarvoor is het niet nodig, maar ozu ik suno kunnen prompten om een stuk viool te spelen en dat door een space echo re-150 heen gooien?
dat denk ik nog niet toch ? is wqel vet als t al kan dan ga ik meteen aan de slag hehe

En qua videos en process enzo, ik heb ook een patreon waar ik dat soort dingen inzichtelijk maak inderdaad en op instagram allemaal korte videos waarin ik live een beat arrangeer met een samplertje.

Maar zoals je eerder zei vangt dat nog niet alle AI toepassingen op die niet zelf audio genereren maar VST's aansturen of MIDI sporen maken. Want die zijn quasi onmogelijk te detecteren, dus als iemand niet zo eerlijk is... Enfin, het is een goed begin.

Uiteraard, maar het filtert in elk geval hopelijk de ergste en obvious slop er direct uit.

De Zweedse muziekstreamingdienst kijkt daarbij naar signalen dat een profiel van een echte artiest is, zoals concertdatums, merchandise en gekoppelde socialemedia-accounts.
Oh jee..

De Zweedse muziekstreamingdienst kijkt daarbij naar signalen dat een profiel van een echte artiest is, zoals concertdatums, merchandise en gekoppelde socialemedia-accounts.

Oh jee.
Haha ja inderdaad, je bent volgens Spotify pas een artiest als je optreedt, op Instagram zit en shirtjes verkoopt. Het klinkt alsof ze niet in staat zijn om het via de muziek zelf te detecteren.

Misschien kun je het groene vinkje ook gewoon kopen, net zoals volgers.. :D

Ik ben dan ook wel benieuwd wie ze inhuren om dit te filteren. Ik zit alleen op FB en YT maar het aantal mensen wat een ban krijgt om niets, of dat je upload volgens een of andere grote maatschappij zoals 'Spinnin' overeenkomsten bevat.

Of dit soort situaties bijvoorbeeld. :(

Laatst gewijzigd:
Haha ja inderdaad, je bent volgens Spotify pas een artiest als je optreedt, op Instagram zit en shirtjes verkoopt. Het klinkt alsof ze niet in staat zijn om het via de muziek zelf te detecteren.
Mja, waterdicht is het natuurlijk bij lange niet, maar íets van een online presence is toch wel het minste wat je mag verwachten als iemand 'serieus' met muziek bezig is. Aan de andere kant is een profieltje maken met een AI slop account ook een makkie natuurlijk.

Bij dit soort detectie is het sowieso vaak een kwestie van meerdere invalshoeken combineren, en rode vlaggen stapelen. Op een gegeven moment kun je wel met 99% zekerheid concluderen dat iets fake is, en die laatste 1% laat je dan door een mens checken. Of die heeft gewoon pech. :D

AI de taak geven om AI te bannen. Heerlijk.

Ik draag al standaard een extra nepvinger, zodat ik al het bewijs tegen mij kan afdoen als AI-generated.

Screenshot 2026-05-01 at 11.27.02.png

Back