Elektron Outbox 8

image.jpg

Nog geen officiële info, maar deze vind ik heel interessant.
Elektron komt (binnenkort) met de Outbox 8 (en tevens met een nieuwe overhub)

De Outbox 8 is een soort 'overbridge in a box' die elke Elektron box die Overbridge compatible is voorziet van 8 mono of 4 stereo outputs.
De outputs kunnen blijkbaar ook als CV geconfigureerd worden.
Hij zou ook als (erg interessant voor live voor mij) 8 kanaals interface moeten kunnen dienen voor een ipad / laptop etc.

Prijs moet rond de € 249 - € 299 liggen.

Outputs zijn mono balanced jack. USB C poort voor data en één voor stroom.
Geen verschil in latency met de interne outputs van het device (aldus een Elektron medewerker)

IMG_2319.jpeg

IMG_6716.jpeg

Ik ga deze in de gaten houden, want hij lijkt één van mijn 'problemen' met m'n Digitakt 2 op te lossen (te weinig outputs voor m'n hardware setup en live) en mogelijk dus ook inzetbaar als interface om m'n Macbook van meer outputs te kunnen voorzien.

Release datum nog niet bekend, maar hij lijkt er klaar voor.
Zoals gezegd, nog geen officiële info, de bronnen zijn Elektronauts, Reddit en Gear4Music :)

Laatst gewijzigd:
Had deze al gezien in de Superbooth nieuwsberichten. Ik trigger alleen een beetje op 'ieder Elektron device met Overbridge' want kan me niet voorstellen wat een Analog 4 mk1 met 8 outputs aan zou moeten. Ook zie je in de schermafbeelding dat er support functionaliteit voor die Outbox in de Digitone software ingebouwd is.
Als het spul gebruik maakt van het Overbridge protocol is het geen standaard 'class compliant' USB audio interface. Valt nog niet te zeggen of je die op je Macbook in kan pluggen, maar ik zou er niet zonder meer van uitgaan.

vind ik ook interessant.

Toch weer iets dat een grote vraag kreeg vanuit de communit.

De andere twee units power hub en overhub 2 vind ik ook wel leuk.

Ik dacht in een filmpje gehoord te hebben dat de outbox 8 wel CC was

Maar kan het verwarren met iets anders😉

Jaaaaaaaaa dit is leuk! heb er dan 2 nodig, das dan minder ;)

Slimme manier om dedicated outputs aan te bieden aan de mensen die het nodig hebben, zonder het standaard in de basis-hardware te hoeven verwerken. Ik hoop dat Roland mee kijkt.

Bekijk bijlage 3873313

Nog geen officiële info, maar deze vind ik heel interessant.
Elektron komt (binnenkort) met de Outbox 8 (en tevens met een nieuwe overhub)

De Outbox 8 is een soort 'overbridge in a box' die elke Elektron box die Overbridge compatible is voorziet van 8 mono of 4 stereo outputs.
De outputs kunnen blijkbaar ook als CV geconfigureerd worden.
Hij zou ook als (erg interessant voor live voor mij) 8 kanaals interface moeten kunnen dienen voor een ipad / laptop etc.

Prijs moet rond de € 249 - € 299 liggen.

Outputs zijn mono balanced jack. USB C poort voor data en één voor stroom.
Geen verschil in latency met de interne outputs van het device (aldus een Elektron medewerker)

Bekijk bijlage 3873315

Bekijk bijlage 3873316

Ik ga deze in de gaten houden, want hij lijkt één van mijn 'problemen' met m'n Digitakt 2 op te lossen (te weinig outputs voor m'n hardware setup en live) en mogelijk dus ook inzetbaar als interface om m'n Macbook van meer outputs te kunnen voorzien.

Release datum nog niet bekend, maar hij lijkt er klaar voor.
Zoals gezegd, nog geen officiële info, de bronnen zijn Elektronauts, Reddit en Gear4Music :)
Koop eerst maar eens Head & Shoulders en een Swiffer, voordat je nog meer problemen met de Digitakt krijgt

Had deze al gezien in de Superbooth nieuwsberichten. Ik trigger alleen een beetje op 'ieder Elektron device met Overbridge' want kan me niet voorstellen wat een Analog 4 mk1 met 8 outputs aan zou moeten. Ook zie je in de schermafbeelding dat er support functionaliteit voor die Outbox in de Digitone software ingebouwd is.
Als het spul gebruik maakt van het Overbridge protocol is het geen standaard 'class compliant' USB audio interface. Valt nog niet te zeggen of je die op je Macbook in kan pluggen, maar ik zou er niet zonder meer van uitgaan.

Het klopt ook niet, deze werkt sowieso niet voor de Analog 4 Mk1 volgens Elektron. Al zou je er prima wat mee kunnen natuurlijk, zoals op de Mk2 wel. Je kunt ook LFOs / envelopes e.d. via die outputs sturen, het hoeft niet per-se audio te zijn.

Zoals ik het lees/begrijp is er niet echt een directe CV output vanuit de Elektrons of DAW, maar word er enkel info via midi verstuurd naar de outbox, die dat omzet naar CV. Dat vind ik toch een groot nadeel, zou liever hebben dat het als daadwerkelijke audio word verzonden zonder vast te zitten aan de beperkingen van MIDI.

4x stereo?
De praktijk zal het leren. Nog geen officiële info van de makers uit Zweden :).

Jaaaaaaaaa dit is leuk! heb er dan 2 nodig, das dan minder ;)
Ik nog maar 1, maar...... wie weet wat de toekomst brengt.
Het werd wel genoemd ergens, direct aan je iPad / Macbook hangen. maar goed, de officiële berichten moeten nog komen :)

Slimme manier om dedicated outputs aan te bieden aan de mensen die het nodig hebben, zonder het standaard in de basis-hardware te hoeven verwerken. Ik hoop dat Roland mee kijkt.
Ja en nee. Ingebouwd had ik ook handig gevonden, maar dan waren de boxen weer groter / duurder geworden inderdaad.
Ik ben al lang tevreden met 'een optie' :)
Koop eerst maar eens Head & Shoulders en een Swiffer, voordat je nog meer problemen met de Digitakt krijgt
Nou, ik dacht ook, bij 'Dusty Digitone' had ik mij wat anders voorgesteld.
Het klopt ook niet, deze werkt sowieso niet voor de Analog 4 Mk1 volgens Elektron. Al zou je er prima wat mee kunnen natuurlijk, zoals op de Mk2 wel. Je kunt ook LFOs / envelopes e.d. via die outputs sturen, het hoeft niet per-se audio te zijn.
Ok, die info had ik nog niet gelezen ergens.
Zoals ik het lees/begrijp is er niet echt een directe CV output vanuit de Elektrons of DAW, maar word er enkel info via midi verstuurd naar de outbox, die dat omzet naar CV. Dat vind ik toch een groot nadeel, zou liever hebben dat het als daadwerkelijke audio word verzonden zonder vast te zitten aan de beperkingen van MIDI.
Even kijken wat er uiteindelijk overblijft als Elektron de officiële info deelt :)

Het is primair een master/slave box die “overbridge” digitale audio en midi streams door de compatible Elektron boxen over individuele kanalen als audio of CV kan laten uitsturen. Eigenlijk net als de vroegere audio output expansion boards voor Akai, maar dan outboard. Naar zeggen van Elektron zijn ze wel bezig om de unit ook voor non-elektron devices te laten werken, maar voor welke precies dat is nog onzeker. Als class-compliant D/A converter voor je DAW zou ik persoonlijk eerder een regulier audio interface zoeken denk ik.

Het is primair een master/slave box die “overbridge” digitale audio en midi streams door de compatible Elektron boxen over individuele kanalen als audio of CV kan laten uitsturen. Eigenlijk net als de vroegere audio output expansion boards voor Akai, maar dan outboard. Naar zeggen van Elektron zijn ze wel bezig om de unit ook voor non-elektron devices te laten werken, maar voor welke precies dat is nog onzeker. Als class-compliant D/A converter voor je DAW zou ik persoonlijk eerder een regulier audio interface zoeken denk ik.
Dit lijkt vooral gericht op dawless & live setups. Als je een Elektron je DAW in wilt krijgen, dan kun je 'm gewoon via USB aansluiten en heb je al je individuele tracks. Het mooie van Overbridge is juist dat dat kan zónder een aggregate device te hoeven maken.

Ik nog maar 1, maar...... wie weet wat de toekomst brengt.
Oja, en een 16 ch mixer ;)

Dus ff kijken wat de meerwaarde is ten opzichte van nu; overbridge en een controller. Vind een hands on mixer en dan mogelijkheid via kaartje opnemen denk ik wel leuker denk ik, meer directe aanpak, en minder geklooi met een daw tijdens opnemen. Onlangs met stoter geklooid bij mij thuis, en meteen opgenomen in de DT app en DN app, ging super. Dit zou een zelfde soort idee zijn met directe controle over de meeste belangrijke kanalen.

Dit lijkt vooral gericht op dawless & live setups. Als je een Elektron je DAW in wilt krijgen, dan kun je 'm gewoon via USB aansluiten en heb je al je individuele tracks. Het mooie van Overbridge is juist dat dat kan zónder een aggregate device te hoeven maken.
Klopt idd. Zelf heb ik helaas het nog nooit lekker voor elkaar gekregen om x- kanalen externe apparatuur via een interface gecombineerd met de overbridge kanalen in mn windows pc in een daw sync te krijgen. Niet met Studio one, niet met Reaper, Harisson Mixbus of Bitwig. Altijd eindeloos “nudgen” van de overbridge audio om de oorspronkelijke groove van mn jam weer uit de daw te toveren. Ik vind het ook een enorm gedoe eerlijk gezegd. Zodoende heb ik Overbridge opgegeven, hoe vet het in feite geïmplementeerd is. Maar hier ook waarschijnlijk gewoon een user error, geen idee.

Oja, en een 16 ch mixer ;)

Dus ff kijken wat de meerwaarde is ten opzichte van nu; overbridge en een controller. Vind een hands on mixer en dan mogelijkheid via kaartje opnemen denk ik wel leuker denk ik, meer directe aanpak, en minder geklooi met een daw tijdens opnemen. Onlangs met stoter geklooid bij mij thuis, en meteen opgenomen in de DT app en DN app, ging super. Dit zou een zelfde soort idee zijn met directe controle over de meeste belangrijke kanalen.
Ja, de reden is echt dat ik fysieke outputs wil hebben ipv 'in de daw'.
Zodat ik elk kanaal anders kan verwerken (andere sends naar pedaaltjes)
Denk aan drum en melodie scheiden, of kliktrack alleen op in ears en niet naar FOH.
Klopt, ik zou dit voor m'n DAWLess setup en live on stage willen gebruiken.
Kliktrack scheiden van 'de rest' zodat die niet over de speakers knalt.
Drum en melodie scheiden, zodat ik de drum door een ander pedaaltje kan halen dan de melodie.

Als ik in de DAW werk, zou dit geen meerwaarde hebben voor mij. Sowieso snap ik de 'hybride' workflow niet goed, maar dat ligt meer aan mij.

Zie ik dat goed en zou deze machine verschillende elektrons samen clocken en dus mergen als 1 machine in overbridge?

Denk niet dat ik deze met mijn analog keys kan gebruiken. Die heeft al 4 outputs maar meer cv is hier altijd welkom.

Zie ik dat goed en zou deze machine verschillende elektrons samen clocken en dus mergen als 1 machine in overbridge?
Ik zou daar heel erg blij van worden: drums van m'n DT2 en DN2 naar gezamenlijke drumbus, zelfde voor modieën en 1 mono kick track en 1 keer bas. Dat past dan ook allemaal we in n compacte mixer. Als je ze niet kunt combineren moet je weer heel wat submixes gaan regelen.

Ik had die vraag ook op Elektronauts gesteld, maar daar beweerde iemand van niet.

Ik gebruik een DAW maar geen Overbridge. Alle hardware gaat via een analoge mixer naar m'n DAW dus voor die manier van werken kan dit ook een uitkomst zijn.

Ik gebruik een DAW maar geen Overbridge. Alle hardware gaat via een analoge mixer naar m'n DAW dus voor die manier van werken kan dit ook een uitkomst zijn.
Ja klopt, dat doet mij denk aan mijn workflow van vroeger op basis van een ZED R16 mengtafel. Multitrack-recording in een DAW en toch analoog mixen. Daarvoor zou deze Outbox 8 ook heel geschikt zijn inderdaad.

Back