Jerney Kaagman is overleden.

E&F was toch een hele goede Nederlandse band toendertijd, lekker met dat mellotron, Nederland had in de seventies verschillende goede progressieve bands.
Alweer wat jaren terug las ik een keer dat ze eigenlijk een opleiding als secretaresse had gedaan maar door de band gevraagd werd als zangeres en ze vertelde "en zo zat ik opeens met wat langharige jongens in een busje op de monitoren."
Mooie leeftijd in ieder geval, RIP Jerney

Ach. Beetje van voor mijn tijd maar zeker gekende klassiekers. Ik ken haar vooral van haar TV carrière en strakke poker/botox face van de latere jaren (red: lees nu dat dat door de Parkinson kwam, excuus). Requiescat in pace.

Laatst gewijzigd:
Ook een goede live-band, zeker voor die tijd.
Eerste (en laatste) keer dat ik een Mellotron door een PA hoorde, zal ik nooit vergeten.

Ergens begin 2000's heb ik Weekend nog gedraaid op single voor NL's publiek, te Gilze. Dat was blijkbaar zo speciaal dat de enkele vrouwen op de dansvloer dichtbij kwamen kijken en dachten 'huh? een plaat in het mp3 tijdperk?' :) - ik vergeet dat nooit meer.

Heerlijk nummer, mijn ma is er ook helemaal gek van.

RIP

"memories"
Mooi werk gemaakt en dan heb ik het niet over "Weekend". Samen met Focus voor mij de beste nl prog/sympho. band in en van de jaren '70. Ook genoten optreden in '79. R.I.P Jerney K.
Inderdaad. Wat een schok! Nooit gedacht dat ze al bijna 80 was, ik word dus ook oud maar kan me hun optredens toch nog goed herinneren.
Jammer dat het steeds maar weer over dat blauwe pak gaat, het zou over haar stem moeten gaan (ja, dat pak zag er zeker leuk uit maar voor mij waren ze toen hun mojo kwijt, het steeds maar weer noemen voelt bijna als seksistische geschiedvervalsing).

Laatst gewijzigd:
Jammer dat het steeds maar weer over dat blauwe pak gaat, het zou over die stem moeten gaan (ja, het zag er zeker leuk uit maar wat mij betreft waren ze toen hun mojo kwijt, dat pak steeds maar noemen voelt bijna als seksistische geschiedvervalsing).
Ja, dat pak dat was al in de periode dat ze afstand hadden gedaan van hun "signature sound" Jerney verklaarde indertjd dat de platenmaatschappij wilde dat er op eke lp een hit stond dus werd het minder progressief en moderner.
Wat haar stem betreft; de broertjes Koerts wilden eigenlijk Patricia Paay indertijd omdat ze haar een betere zangeres vonden, Paay vertelde dat ooit in een interview maar zij vond dat zo'n verraad aan Jerney dat ze voor de eer bedankte.
Paay deed ook veel achtergrondwerk indertijd voor oa Kayak bijv, er is indertijd een track van Kayak naar haar genoemd "Patricia Anglaia" omdat (ik dacht dat het Ton Koopman was) die zo onder de indruk van haar stem was dat hij de track naar haar vernoemde.

Het oude werk van Earth & Fire was het beste. Maar ja - voor de broodnodige hitjes moet je water bij de wijn doen. En dan krijg je dus prullen zoals Weekend, en herinnert men zich later vooral dat blauwe pak.

Earth & Fire: Goeie band, ooit nog live gezien op de 'eindejaarsfeesten' van de school waar ik toen zat. Zal in '74 geweest zijn, denk ik.

R.I.P.

"memories"
Mooi werk gemaakt en dan heb ik het niet over "Weekend". Samen met Focus voor mij de beste nl prog/sympho. band in en van de jaren '70. Ook genoten optreden in '79. R.I.P Jerney K.

Dit is wel de shit. Psychedelic-Garage. Rockt echt hard.

"memories"

Op de een of andere manier krijg ik bij dit nummer wel dat goede oude Radio-Veronica-Op-Zee gevoel 🤗

Back