Amiga

@whenheco Inderdaad - daar ben ik nu ook achter! Ik krijg de zaak hier gratis niet aan de praat. Het wordt dus Amigaforever of de kant-en-klare Amiga console die er kennelijk ook aan zit te komen...

Trackers zijn er genoeg. En daar heb ik er ook al een paar van. Maar op de video's over de Amiga zie ik ook sequencers en progjes waarop je noten noteert.

Zijn er geen Windows trackers zonder dat je de AMiga route neemt?

Hoppa: 16-bits.org - home of 8bitbubsy

interne samples of MIDI of ...?

Beide en chipsoundz.
Het wordt dus Amigaforever of de kant-en-klare Amiga console die er kennelijk ook aan zit te komen...

Bij Amigaforever heb je een installer. Bij dit produkt moet je alles zelf de partities maken/installeren/formatteren etc

Er is toch ook een hardware Amiga console in de maak...?

Waarom kan ik op die Discord server niets posten?

Amiga ROMs vinden is vrij triviaal, maar formeel inderdaad niet legaal. Aan de andere kant zou je het min of meer als 'abandonware' kunnen betitelen als het een gewetenskwestie betreft. Rechten die er nog op zitten liggen bij partijen die niets meer met het originele Commodore te maken hebben in elk geval, dus er zal geen enkele oorspronkelijke betrokkene een boterham minder om eten - voor zover ze nog leven, want 'the father of the Amiga', Jay Miner, is een aantal jaren geleden al overleden. In elk geval is er makkelijk genoeg aan te komen zonder bang te hoeven zijn dat je computer ineens vol obscure malware staat.

Laatst gewijzigd:
Met abandonware heb ik geen problemen. Dat staat voor mij gelijk aan het meenemen van iets leuks en bruikbaars dat al op de straat voor het grof vuil is neergezet. Maar zijn we er daarmee dan ook? Wat ik van @djazid begrijp is dat het installeren van de Amiga op je eigen computer vanaf een CD alles behalve eenvoudig is! Tenzij je de versie van Amigaforever gebruikt.

Laatst gewijzigd:
Ik heb op zowel Windows, Mac als een Linux-based emulatie-console (Miyoo Mini Plus) zonder problemen varianten van UAE aan de gang gekregen. Gewoon de emulator downloaden en installeren en dan de ROM files op de juiste plek zetten. Software kun je dan starten met disk images (de Amiga was voornamelijk floppy-based, harde schijven waren in die tijd klein en heeeel duur). Veel meer dan dat is het niet.

@Nap Zou de Amyberry of de FS-uae emulatie plus een ROM-bestand in de juiste map volgens jou dan moeten werken? Ik kwam niet verder dan "de twee kattenogen".

Laatst gewijzigd:
Ik heb de details niet precies want het is alweer een aantal jaren geleden dat ik een Amiga emulator op mijn Mac heb gehad, maar dat was gewoon een kwestie van de binary downloaden en op de gebruikelijke manier installeren en dan de Kickstart ROM (dat is in feite het OS) op de juiste plek. Op Windows werkte het ook op die manier. Ik weet niet wat je bedoelt met 'kattenogen'? Het scherm dat je hoort te zien als het werkt is dit:
1790070179289.png

of
1790070196432.png

of iets dat daarop lijkt.

Ben met deze instelling nu toch een stap verder:

amberry2.png

Nu alleen nog wat leuke audio progjes voor de Amiga zoeken.

Back