Waar zijn alle cassettebandjes en 4 tracks / opname tech gebleven?

MstrFX

B T N!
Beste Leden, ik doe eigenlijk veel te weinig met mn 4 track (Yamaha mt-100) Echt leuke resultaten behaald maar:
Hoe neem je nou het beste op?
Hoe kun je hem als delay inzetten?
Effecten sent/return.
En welke bandjes zijn aan te raden in combinatie met te specs van je deck, zijn daar nog interessante ideeen over?
Maar zijn er hier ook mensen die op cassete produceren?

Ik vond cassettebandjes vroeger al verschrikkelijk, maar er was niet echt een andere keuze voor opnamen in die tijd als armetierige jongeling. Kort na aanschaf van een portable MiniDisc recorder/speler ergens richting het einde van het vorig millennium heb ik ze subiet de kliko in gemikt*. No regrets. Zag wel dat het weer een dingetje geworden is bij sommige hipsters en in de underground music scene (je ziet ze nogal eens op de merch tafel liggen bij punk/metal bandjes), tegenwoordig zijn onbespeelde bandjes ook fors aan de prijs geloof ik.

* Het zou kunnen dat het nog KOMO® zakken waren toen.

Laatst gewijzigd:
Ik nooit zoveel opnameplezier gehad als met mijn Tascam 244 Portastudio.
Laatst nog alle opnames van mijn bands en soloprodukties uit de periode 1978-1982 gedigitaliseerd. Gewoon gemaakt met een stereo cassettedeck onder de malste omstandigheden. Klinkt nog verrassend goed (muziek en opnamekwaliteit). Nul defecten.
nog dozenvol te gaan.
Kom dus niet aan het het cassettebandje als medium! Mini Disc is natuurlijk zoiets als 8-track. Net niet.

Hoe neem je nou het beste op?
Door op [REC] te drukken. :D

En welke bandjes zijn aan te raden in combinatie met te specs van je deck, zijn daar nog interessante ideeen over?
Ik heb zelf een koffertje met TDK SA-X cassettes voor mijn Tascam 424 Mk-II. Die zijn kwalitatief goed genoeg voor mij. Ik heb die ook gebruikt met een Tascam 688 Midistudio en Tascam 234 Syncaset. Ik was verbaasd over hoe goed dat klonk, ik had een meer lo-fi resultaat verwacht. Bij de 424 kan ik wel meer de lo-fi kant op, als ik dat wil.

Mini Disc is natuurlijk zoiets als 8-track. Net niet.

MiniDisc heeft ook een MP3-achtige audiocompressie, net als DCC, dus in die zin is het sowieso niet ideaal. Maar als hobbyende tiener zonder geld een héél stuk beter te behappen dan een DAT recorder. En handig om je CDs op te pleuren en lekker muziek te luisteren in de trein. Vanaf het moment dat het met de PC betaalbaar werd, ben ik altijd direct naar harde schijf op gaan nemen.

Ik vond cassettebandjes vroeger al verschrikkelijk, maar er was niet echt een andere keuze voor opnamen in die tijd als armetierige jongeling. Kort na aanschaf van een portable MiniDisc recorder/speler ergens richting het einde van het vorig millennium heb ik ze subiet de kliko in gemikt*. No regrets. Zag wel dat het weer een dingetje geworden is bij sommige hipsters en in de underground music scene (je ziet ze nogal eens op de merch tafel liggen bij punk/metal bandjes), tegenwoordig zijn onbespeelde bandjes ook fors aan de prijs geloof ik.

Ik had destijds zo'n vrij dure MD recorder portable.. vond dat toen heel bijzonder. Ik had een maatje die idd DAT gebruikte voor de "prettige" compressie maar ik heb dat nooit echt ervaren.

Kan niet, heb je een 3kops deck voor nodig
Ja, nou heb ik ook wel hele constructies gezien waarbij de band meters tussen een ander deck looped.. Maargoed er zit ook een sent return op mn mt-100

In het kader; "laat het los" heb ik gewoon alle opnames en live recordings van houseparties die ik vroeger wel eens deed mee organiseren weggedonderd. En dan heb ik het gewoon over 500 TDK SA-90 en MAxwell tapes. Hoppa zo in een paar vuilniszakken en in de container.

Een paar vrienden zaten in een soort handels circuit zodat zij ook alle live PA recordings van Manchester rave parties en ook directe opnames vanuit de mixer van PArkzicht 010, echte hele muren vol had die ene gast opgestapeld.

Nostalgie moet je laten waar het hoort, in het verleden.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik had een maatje die idd DAT gebruikte voor de "prettige" compressie maar ik heb dat nooit echt ervaren.
DAT is lossless, dat was juist het hele ding. Geen kleuring of compressie, maar chirurgisch precieze opnames.

DCC, de consumentenversie, had wel compressie. Qua geluidskwaliteit min of meer vergelijkbaar met MiniDisc, maar voor mij was het feit dat je niet hoefde te spoelen een hele belangrijke reden om voor MD te kiezen destijds.

Ja, nou heb ik ook wel hele constructies gezien waarbij de band meters tussen een ander deck looped.. Maargoed er zit ook een sent return op mn mt-100
Met je 4 track dus geen delay. Dat kan gewoon niet. Wel met 3kops apparaten.

Ik werk heel veel met mijn 4 track Tascam PortaTwo HS die ik gebruik als schetsboekje voordat ik het op 8 track doe.

Paar tips die ik beginners mee geef.
- Neem op rond de +2 db
- Tijdens opnemen de hoge frequencies boosten
- Probeer type II (Cr) te gebruiken.
- Houd de koppen schoon en demagnetiseer minimaal 1x per jaar.

Daarnaast doe ik mijn grotere projecten op een Fostex Model-80 (8 track)
en al mijn 'masters' doe ik via mijn 2 track Sony TC-K666 ES.

Ik houd al mijn externe apparatuur in sync met een Tascam MTS-30 inm een Korg KMS-30

Laatst gewijzigd:
Heb er nog één op voorraad, zo'n vier tracker
(max 10 tracks ping-pong) en wel de MT-120
met de originele bedrade remote controller.

Ymt120.jpg

Net als deze recorder is de MT-100 ingesteld op
Chrome (70 µS EQ) Heb ik hier ook nog liggen.

DSC_0000002.jpg

Andere type tape kun je natuurlijk ook gebruiken
maar dan haal je de opgegeven specs niet.

Toch was vroeger (alles) beter :beard:

Is er behalve nostalgie, gebrek aan hoge tonen en een dot ruis nog iets wat opnemen op tape vandaag de dag nog zo leuk en relevant maakt?

Is er behalve nostalgie, gebrek aan hoge tonen en een dot ruis nog iets wat opnemen op tape vandaag de dag nog zo leuk en relevant maakt?

Ik vind de weg er naar toe belangrijker dan het eindproduct. En de weg die je bewandeld met tape heeft iets wat je wel of niet kan waarderen. Het klinkt iig niet mooier maar anders, het is ook niet beter maar gewoon anders. Ik denk niet dat iemand jou kan gaan overtuigen waarom het leuk of relevant is want je gaf in je eerste post al aan dat je er al jaar en dag klaar mee bent ;)

Vrij zeker, ja. Tegenwoordig zijn die helaas** flinterdun.

**Milieuvoordelen daargelaten, natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
Ik vind de weg er naar toe belangrijker dan het eindproduct. En de weg die je bewandeld met tape heeft iets wat je wel of niet kan waarderen. Het klinkt iig niet mooier maar anders, het is ook niet beter maar gewoon anders. Ik denk niet dat iemand jou kan gaan overtuigen waarom het leuk of relevant is want je gaf in je eerste post al aan dat je er al jaar en dag klaar mee bent ;)
Nou ja, ik heb ook vorig jaar een vinylhobby opgepakt terwijl ik daar jaren niets van moest hebben, dus niets is beton gegoten wat dat betreft. Ik vind tape echoes bijvoorbeeld wel echt magisch, en een effect dat nog steeds niet écht door emulatie genaild is om maar wat te noemen. Daarentegen ben ik nooit liefhebber geweest van cassettes als geluidsdrager vanwege het kwaliteitsverlies vergeleken met het brongeluid (zeker op de goedkope afdankertjes die ik vroeger had).

Als ik iets digitaal opneem via mijn MOTU8282mkiifw en het terug luister mis ik altijd de "glue' die tape in mijn beleving toevoegt . Ik vind mijn muziek gewoon "gesmeerder" klinken wanneer het met tape is opgenomen. Ik omarm het destructieve proces en ook het daarbij behorende signaal verandering. Maar nogmaals, de manier van werken vind ik persoonlijk het fijnst.

Ik heb demo's gezien waarin mensen echt het verschil met CD niet meer konder onderscheiden tot en met het downpitchen en hard insturen om interessanter te maken.

Dan heb je ook nog DBX. Dat vind ik ook nog wel een interessant fenomeen om A-typisch te kunnen gebruiken.

Back