Waar zijn alle cassettebandjes en 4 tracks / opname tech gebleven?

Mijn 808 day track deed ik met de 4 track reel2reel. Er is /was een kanaal met coole video op yt maar de maker lijkt verdwenen, ik ben eigenlijk bezorgd. Als ik t vind deel ik. Ik heb ook nog een yt video ergens met de 424. Tijd terug kocht ik cassette tape loops op eBay

Is er behalve nostalgie, gebrek aan hoge tonen en een dot ruis nog iets wat opnemen op tape vandaag de dag nog zo leuk en relevant maakt?
Dit was voor mij 1 van de belangrijkste inspiratiebronnen om toch eens voor de cassette multitracker te gaan:

Is erg leuk om te doen, je gerbuikt 'm dan meer als instrument dan als opnamemedium.

Als ik iets digitaal opneem via mijn MOTU8282mkiifw en het terug luister mis ik altijd de "glue' die tape in mijn beleving toevoegt . Ik vind mijn muziek gewoon "gesmeerder" klinken wanneer het met tape is opgenomen. Ik omarm het destructieve proces en ook het daarbij behorende signaal verandering. Maar nogmaals, de manier van werken vind ik persoonlijk het fijnst.
Heb jij hier tips voor? zijn er ergens eq tips bijvoorbeeld?

Wat ik zelf nog nooit getest heb maar, je kunt DBX aanzetten met opnemen per track. En dan afspelen met DBX aan of uit.. Ben benieuwd of dit interessant is..

Laatst gewijzigd:
Ik heb demo's gezien waarin mensen echt het verschil met CD niet meer konden onderscheiden..
Tsja, dat punt begin ik ook wel te naderen. Maar met frisse oren is het verschil gewoon goed te horen hoor, anders is er iets mis met de geluidsinstallatie. Electrofysische hardware plugin je stopcontact

Heb jij hier tips voor? zijn er ergens eq tips bijvoorbeeld?

Wat ik zelf nog nooit getest heb maar, je kunt DBX aanzetten met opnemen per track. En dan afspelen met DBX aan of uit.. Ben benieuwd of dit interessant is..
die eq tip stond al in mijn eerste reactie in deze discussie. En wel of geen dbx is een keuze. Eenmaal met dbx opgenomen heb je weer dbx nodig om het correct af te spelen, zelfde met dolby

Is er behalve nostalgie, gebrek aan hoge tonen en een dot ruis nog iets wat opnemen op tape vandaag de dag nog zo leuk en relevant maakt?
Terugspoel gedoe, mechanische onbetrouwbaarheid en wobbel?

Ik ben mister retro, captain nostalgie, maar cassettes als retro hype in 2026 haak ik af. Ik heb nog een goed cassettedeck omdat ik nog een boel commerciële MC's heb, maar zelf opnemen nee dank u. Of nieuwe MC's kopen, nog meer nee dank u. Een bijzonder exemplaar voor 50 cent ergens scoren nog wel.

Degenen die vroeger op pensioen willen: type metal (dus niet genre metal :-)) cassettes, en dan zeker de toppers zoals sony metal master, zijn wel wat eurootjes waard vandaag. Met name ongebruikte.

Tsja, dat punt begin ik ook wel te naderen. Maar met frisse oren is het verschil gewoon goed te horen hoor, anders is er iets mis met de geluidsinstallatie. Electrofysische hardware plugin je stopcontact
Nou die kerel die ik destijds bekeek had ook niet zeg maar een gemiddeld deck, dat was wel een top notch model. Vergeten welke.

Een cassettebandje heeft een veel beperkter frequentiebereik dan een CD (iets minder dan de helft ongeveer) of zelfs vinyl, dat zit in het medium ingebakken. En zelfs de beste/duurste installatie kan alleen maar afspelen wat er op het bandje staat, tenzij het er dingen bij gaat lopen verzinnen die niet in de originele informatie zit. Dus zelfs met een poepchique high end ding zit je met top tapes nog tegen de 20kHz aan vs de 44.1kHz van een CD. Ik vind het ook een onwaarschijnlijk verhaal.

In dat geval kun je ook je audio interface op 12khz zetten, krijg je lekker kleine files ook :)

Een goed opgenomen kwaliteitscassette (dus een metal bv) op een goed deck* kan echt wel heel goed klinken, dan moet je toch al flink gaan A/B'en om het verschil op te merken. Maar goed, mijn idee is dan een beetje dat als de cassette zo perfect moet klinken, waarom je in 2026 dan nog voor cassette kiest. In pre-Minidisc tijden snapte ik die zoektocht naar de best klinkende cassette, maar nu? Dan haal je het enige punt waar cassette nog het verschil kan maken weg.

*Ik heb zelf geen ervaring met Nakamichi Dragons en andere mopjes, maar ik heb wel meerdere driekopsdecks (gehad) waarbij de laatste die ik verkocht toch nog meerdere honderden euro's opbracht. Dat was een topmodel van Yamaha. Ik speel zelf nu met een Technics driekopper uit de tijd dat ze het nog degelijk maakten. Niet het allerbeste deck dat ik gehad heb, maar past uiterlijk beter bij de rest. :)

technics-silver-edition-rs-m63-1970s-print-advertisement-1979-fetch-the-paper-r103-30393376931918.jpg

Tape kan je omdraaien, dan speelt de zaak achteruit in geval van multi track. Met een md moet ik je dat nog zien doen. Ook pitch, met tape plus en min. Met mijn speciale md speler enkel min.

Ik heb hier al jaren een opengespatte marantz 3 kop speler liggen die ik ging herstellen en proberen te coorzien van snelheidsregeling voor tape delay… juist… hmmm

Allemaal lekker boeiend als je tot 12 k hoort. Van geluk mag spreken, want de jongere vrouw tot 8k.
Overigens denk ik dat ik gezien mijn leeftijd, tinnitus en frequent concertbezoek waarbij ik de oordoppen nogal eens thuis laat ook niet meer het verschil zal horen tussen een goede tape en een CD. Maar voor een onbedorven jongeling lijkt het me een makkie.

Bedoel je met tape cassette? Want als we het over een fatsoenlijke r2r hebben kan je het wel vergeten om verschil te horen bij iemand die weet hoe hij kwaliteitsvol moet opnemen. R2r is vooral veel gedoe (en daarom ben ik er met plezier mee gestopt), maar qua kwaliteit kan het subliem zijn.

zit je met top tapes nog tegen de 20kHz aan vs de 44.1kHz van een CD. Ik vind het ook een onwaarschijnlijk verhaal.
20khz freq bereik is wat anders dan 44.1 Khz samplingrate he boefje :)

Search Assist

The frequency response of a compact disc (CD) is limited to 20 Hz to 20 kHz, which corresponds to the range of human hearing. This limitation affects the stereophonic capabilities of CDs compared to analog formats like vinyl records, which can reproduce higher frequencies

Maar wel lineair vs roll-off :D Enfin, ik denk dat niemand cassettes gebruikt uit audiofiel genot maar eerder nostalgie, alternatief/lastig doen en DIY feels.

Back