Mono of Stereo?

Aaron

Stamgast
Dat vroeg ik me dus af.
Is het beter om alles mono op te nemen dan een stereo spoor aan te maken?
Ik gebruik nog steeds Nuendo.
En sommige tracks vooral bas en drums neem ik op mono sporen op.
Pads, strings etc. neem ik op een stereo spoor op.

Nou vroeg ik me af of het niet beter is om de (stereo) pads ook mono op te nemen.
En dan hard pannen.

Moet je sowieso alles dus mono opnemen?
Ik las ergens dat het beter is om alles mono op te nemen ivm de mixdown...faseverschil?
Wat doen jullie?

Ik multitrack met RME Hammerfall Multiface.

- Aaron

Goeie vraag.
Heb ik me ook altijd afgevraagd nu neem ik alles door elkaar heen op.
Ben nu met een projectje bezig om alles mono op te nemen en daarna in stereo beeld te gaan pannen.

Re: Mono of Stereo?

Origineel geplaatst door Aaron
Dat vroeg ik me dus af.
Pads, strings etc. neem ik op een stereo spoor op.

Nou vroeg ik me af of het niet beter is om de (stereo) pads ook mono op te nemen.
En dan hard pannen.

Tja, als je een mooie pad hebt die gebruik maakt van stereo (dus bijvoorbeeld mooi van links naar rechts en naar links, etc. zweeft) dan schiet het niet op als je dat vervolgens mono gaat opnemen.

Het ligt er dus maar net aan wat voor materiaal je hebt. Een closed hi-hat stereo opnemen heeft weinig zin, het heeft dan wel weer zin om 'm te pannen. Vooral met toms is dat leuk; drie toms, de een een beetje links, nummer twee in het midden en nummer drie een beetje rechts.

Als iets een stereo geluid geeft moet je het stereo opnemen :) . Baslijnen, kicks etc. staan meestal gewoon int midden/mono en kunnen even goed mono opgenomen worden.

Als je een VA synth gebruikt kan je even goed pads en dergelijk ook mono opnemen(tenzij er op die pAD natuurlijk weer stereo effekten staan). In je DAW software maak je er dan valse stereo van. Bij sommige analoge synths kan je bv. voor pads 2 verschillende voices links en rechts pannen, die neem ik het liefst stereo op. (bij een VA is dit waarschijnlijk een identiek signaal, bij een echte analoge niet)

Back