Onmogelijke golfvorm?

Gewoon beide waarden van één tijdstip bij elkaar optellen denk ik. Het resultaat zal inderdaad 'vernieuwend' zijn, het zal anders klinken dan je gewend bent. Maar zoiets kun je wel maken in softsynths waarmee je je eigen golfvormen kan tekenen.

Binnen het blauwe kadertje heb je in weze 2 signalen die je in dit geval kunt optellen.De positieve linkerpunt (boven de as) wordt van links naar rechts (door de tijd) met de negatieve linkerpunt (onder de as) opgeteld dus krijg je een klein positief naar negatieve resultante. Dat is het principe van geluiden mixen (golfvormen boven en onder de as worden opgeteld).
Voor het gemak ben ik er in dit geval wel van uit gegaan dat jou tekening mogelijk zou zijn in de geluidsfysica wat natuurlijk niet kan omdat alle geluiden die je tegelijk hoort automatisch gemixt worden en je dus hooguit het blauwe stukje zou kunnen zien en horen.

:biertje:

subsonic

Origineel geplaatst door Subsonic
Als je dit een een synth zou duwen krijg je de resulterende golf die in het bijgaande plaatje blauw is gekleurd.
Simpel toch! Het geluid zal klinken als een abrupte zeer tijdelijke volumeafname.

Subsonic

:halleluja
Met de nadruk op als ja, want je kan dit niet in een synth stoppen. Ik kan ook geen getal dat 3 en 5 tegelijk is intoetsen in mijn rekenmachine die me vervolgens vertelt dat ik 4 bedoel.

Origineel geplaatst door Subsonic
Als je dit een een synth zou duwen krijg je de resulterende golf die in het bijgaande plaatje blauw is gekleurd.
Simpel toch! Het geluid zal klinken als een abrupte zeer tijdelijke volumeafname.

Ik heb m in absynth getekend dus zo zou ie dan moeten klinken:

Attachments

• waveform.mp3
    105,7 KB · Bekeken: 76
Re: Onmogelijke golfvorm?

Origineel geplaatst door Sander02
Zit met een vraagje.

Misschien is het achterlijk, misschien ook niet, dat merk ik dan vanzelf wel ... :)

Is het met 'digitale signaal-opwekkers' mogelijk om een golfvorm te creeën die weer teruggaat in de tijd?
Dus niet zoals een pulse-width moduleren of iets dergelijks, want dat gaat nog altijd vooruit.. maar echt dat de golf zichzelf gaat overlappen

Als e.o.a. digitale synth dit realtime zou kunnen, krijg je volgens mij een soort scherp/phasend geluid wat wellicht nieuwe klanken kan opleveren. Of wellicht een soort distortion.. Of het geluid verdwijnt gewoon!.. ik heb geen idee

't het ziet er niet uit moet ik toegeven, maar ik zie niet in waarom het tegenwoordig met alle techniek onmogelijk zou zijn.
Ben het iig nog nooit tegengekomen, ook niet als je je eigen wave kan 'tekenen' (correct me if i'm wrong)

ik bedoel zoiets als dit:

Stel dat je de golfvorm wiskundig zou kunnen voorspellen EN vervolgens parrallel dezelfde zonder voorspeling mee laat lopen en dan die mixen? Neeeee dat kan ook niet is onmogelijk tenzij je heel snel bent in de ruimte zoals superman. :D
Sneller dan licht bijvoorbeeld of schaduw zoals lucky luke :D

Ben er trouwens zojuist achter gekomen dat tijd geen constante is.
In ieder geval kan de waarneming er van beinvloed worden door volgens mij alcohol.
Sommige tracks lijken veel sneller te gaan dan anders terwijl ik zeker weet dat het niet zo is.

hmz.. sommige muziek moet je gewoon niet luisteren met 2 trappisten op .. :D

Origineel geplaatst door Sander02
nb: als je dus dat 'pootje' van die saw-vorm met een knopje -net als PW bijv.- heen en weer zou kunnen trekken gebeurd er volgens jullie (protohuman&subsonic) toch wel degelijk iets met het geluid wat vernieuwend te noemen is?
nee niet echt, het is pcies wat Proto al zei, Sync dus...

Back