sound in Beatles-I'm the walrus?

Ik ben van midden jaren 50, woonde toen in Delft en kon in mijn tiener jaren radio Veronica op de transistor radio ontvangen.
De platen die toen uitkwamen zijn verweven met mijn jeugdherinneringen, en dat was niet alleen Beatles muziek, maar ook op het strand van Scheveningen liggen met uit elke radio Sophietje van Johnny Lion schallend.
Het maakte niet (toen niet en nog steeds niet) uit of de muziek van die tijd vernieuwend was, het klonk gewoon lekker. Ik vind nog steeds dat in de 70er jaren de beste muziek ooit werd gemaakt, maar dat is puur smaak en leeftijd.

Kind of blue is over 100 jaar nog steeds fresh as the day it has been made, en de Beatles klinken dan gewoon ouderwets/oud bollig. Nu al.
En ik ben echt een groot Beatles fan. Maar het is maar pop muziek.
Miles Davis is wel ff van een Iets anders caliber.
Ik las je post nog effe en da's eigenlijk ook logisch, jazz is gewoon meer abstracte muziek en wordt minder getekend door de tand des tijds dan popmuziek
Da's met bijv Coltrane of Eric Dolphy precies hetzelfde natuurlijk, da's ook redelijk tijdloze muziek.
En ja, Miles was met Kind of Blue vernieuwend in de jazz maar dat was Parker of Coltrane ook natuurlijk.
Jazz op dat niveau is wat anders dan wat liedjes van wat akkoorden natuurlijk maar het ging een beetje om de invloed die de Beatles hebben gehad op artiesten vanaf de jaren zestig en die is enorm geweest op ontzettend veel artiesten.
En dat was niet alleen door het schrijven van songs maar ook door de vernieuwende studiotechnieken die hun gebruikten.

Laatst gewijzigd:
Ik las je post nog effe en da's eigenlijk ook logisch, jazz is gewoon meer abstracte muziek en wordt minder getekend door de tand des tijds dan popmuziek
Da's met bijv Coltrane of Eric Dolphy precies hetzelfde natuurlijk, da's ook redelijk tijdloze muziek.
En ja, Miles was met Kind of Blue vernieuwend in de jazz maar dat was Parker of Coltrane ook natuurlijk.
Jazz op dat niveau is wat anders dan wat liedjes van wat akkoorden natuurlijk maar het ging een beetje om de invloed die de Beatles hebben gehad op artiesten vanaf de jaren zestig en die is enorm geweest op ontzettend veel artiesten.
En dat was niet alleen door het schrijven van songs maar ook door de vernieuwende studiotechnieken die hun gebruikten.
Zeker en zo sijpelt de ene invloed de andere in.
Je zou ook kunnen stellen vanuit het Miles Davis en consorten hoekje. Zonder die 50s jazz, geen 60s soul, 70s funk/disco, en 80s/90s Hip hop.
Het borduurt allemaal maar voort.
Beetje zoals deze draad :)

Back