Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
laptop

laptop

ik ben van plan ombinnenkort een laptop aan te schaffen (liefst een sony vaio maar niet met intel mobile processsor )
het probleem is echter dat er geeen vaios verkocht worden met een7200 rpm harde schijf , dus moet ik eenexterne harde schijf aanschaffen van 7200 rpm via usb 2, nu is mijn vraag of de bandwijdte van usb 2 groot genoeg is om meerdere audio tracks te streamen .
Een andere optie die ik voor ogen hou is om eventueel een carillon laptop te kopen ,zijn er hier mensen die er al een hebben?en zoja hoe zit dat dan met de netstroomadapter?
zelf aanpassen of doet carillon dat voor jou ,vindt er niks over op hun website

thx

sorry maar ik ben echt niet geinteresseerd in een apple , wil gaan voor windows based laptop

ik wou weten of er iemand een carillon laptop heeeft aangeschaft en hoe dat nou zit met de netstroom +,thanx anyway

Re: geluidskaartdillema

Re: geluidskaartdillema

Origineel geplaatst door RebL
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze kwestie:
Ik wil samen met mn broer een nieuwe pc kopen (Hierdoor hebben we namelijk een groter budget te spenderen.) Het enige nadeel is dat hij vooral fpsgames wil spelen en ik nummers wil opnemen en editen. Welke geluidskaart kunnen we nu het beste aanschaffen? Ik wil zowiezo mn keyboard aan sluiten via een usb/midi/gameport kabel en ik wil een door AISO ondersteunde geluidskaart (voor de VST-instrumenten). Het budget voor de geluidskaart is rond de 150 euro (liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk).

Ik zat zelf te denken aan de Audiotrak Prodigy 7.1. Iemand ervaring hiermee?
Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven hierover.

Hmmm, ik ben nu op een creative X-fi xtreme music gestuit. Is dit wat?
Of zou ik een externe kaart kopen?

Yep! ik ben ook van plan een windows draaiende laptop aan te schaffen waar op letten of minmaal wat cq leuk notebookje bij Para of Mycom.

Ik heb die een thread al een keer door gelezen maar wordt niet veel wijs.

notebooks zou ik allesinds niet voor een pentium 4 gaan, enorme herrie en wordt toch wel warmpjes aan de onderkant, tevens heb ik ook gehoord (of dit effectief waar is kan ik niet bevestigen) als je je notebook op de batterij gebruikt uw p4 de kloksnelheid mindert omdat deze tevlug heel de batterij zou opslokken. dus mindere prestaties op batterij. op de voeding is er natuurlijk geen probleem.

Weet er iemand meer over deze kwestie, vin het toch wel een belangrijk punt kwa audio laptop

Voor de mensen die een windows laptop zoeken, ik heb deze laatst gekocht en ik ben er zeer tevreden over:

Asus V6V Centrino 2.00GHz, 1024MB RAM 80Gb 5400 rpm, 2.3 Kg, 2.3 cm dik 1400x1050 tft, aluminium/magnesium behuizing, superstil, 3 uur batterijduur.
Hij is sneller dan m'n P4 3.00 GHz desktop (Ableton Live4 performancetest 19%) en kost 1900 Euro.
Ik gebruik 'm samen met een RME Digface en dan zijn latencies van 1.5 ms bij lage CPU load mogelijk.
Ik ben nog niet tegen de snelheidslimiet van de HD aangekomen maar mocht dat zo zijn dan zet ik er voor 100Euro een 7200rpm Hitachi travelstar HD in en verhuist de 5400 naar een externe USB2/firewire behuizing.

Zo'n Carrillion lijkt me te duur en te zwaar voor wat je krijgt.
Wat betreft het merk geluidskaart: ik zou altijd een RME nemen omdat het gewoon nononsense kwaliteitsspul is en ze uitstekende service hebben (ik stelde zaterdagavond een vraag en kreeg zondagochtend van Matthias antwoord, laatst weer iemand een gratis reparatie buiten de garantietermijn etc.)

En inderdaad geen P4 laptop nemen maar een Pentium M, is veel beter qua energie verbruik. Hij hoeft immers maar op 2 GHz te draaien i.p.v. de 3 GHz wordt dus minder warm bij dezelfde of betere presties.

Attachments

• v6_right_open1.jpg
    v6_right_open1.jpg
    21,3 KB · Bekeken: 111
Die Centrino's en Pentium M's schijnen niet compatible te zijn met ProTools LE systemen. Eén blik op de Digidesign forums en je ziet dat veel mensen last hebben van een 100% CPU usage 'bug'. Op de site van Digidesign staat een lijst van chipsets en processors die niet worden ondersteund. Wel een belangrijk punt om op te letten bij de aanschaf van een laptop, mocht je met ProTools LE willen werken.

Origineel geplaatst door Renze
Die Centrino's en Pentium M's schijnen niet compatible te zijn met ProTools LE systemen. Eén blik op de Digidesign forums en je ziet dat veel mensen last hebben van een 100% CPU usage 'bug'. Op de site van Digidesign staat een lijst van chipsets en processors die niet worden ondersteund. Wel een belangrijk punt om op te letten bij de aanschaf van een laptop, mocht je met ProTools LE willen werken.

WAT? dat is ongeveer het standaard platform voor laptops tegenwoordig.... mooi stom van digidesign

ik ga ook eveneen vraag stellen en val me niet meteen aan ahhhhhhhhhhh

ik wil voor aankomend jaar een goed werkende pc in elkaar zetten maar een keuze maken blijft moeilijk en helemaal als je er weinig verstand van hebt. voor mijn is een computer een echt gebruikers object en ik wil er liever niet aan knutsellen want ik krijg daar helemaal de zenuwen van en mijn creativiteit valt dan in het niets.

welk asus board moet ik kiezen?? met welke processor (3ghz) en geheugen 1gb. dat is voor mij het belangrijkste

ik gebruik SX en soms logic en recycle (alle orgineel)
geluidskaart is momenteel een emu maar wil deze vervangen voor een veel betere conveertors volgend jaar en als midi heb ik de amt8.

wie kan me het verlossende antwoord geven.

:halleluja

Ik kan je de specificaties van mijn desktop configuratie geven:

PIV 3.00 GHz 800 Mhz FSB
2*512mb Kingston RAM 2x 400 Mhz
ASUS P4C-800E Deluxe (heeft intel 875P chipset)
1 x 7200 rpm SATA schijf
1x 7200 rpm ATA schijf
Ati Radeon 9600 Fanless (beter een andere nemen, bij heet weer valt af en toe uit)
Zalman cpu Fan
Targan 400 stille voeding
RME HDSP 9652
UAD-1

Alles gekocht bij www.yorcom.nl en de cpu met koeler en geheugen op het moederbord laten plaatsen en met de voeding in een case laten zetten (voornamelijk uit gemakzucht maar ook met het oog op garantie).

edit-Dit is natuurlijk al weer een configuratie van twee jaar geleden dus er zijn snellere opties. Sommige bevelen een ook een Pentium M voor een desktop aan omdat die krachtiger zijn en minder hitte produceren en dus stiller zijn.

Hallo,

ik ben nieuw hier, maar niet alleen hier nieuw, ook nieuw met dit wonderlijke wereldje...Ik ben een vrij ervaren toetsenist, zowel piano als keyboard, maar sinds kort heb ik me proberen te verdiepen in MIDI e.d. Het wil alleen nog niet echt lukken. Ik vind het moeilijk om goede beginnerstutorials te vinden.

Laat ik beginnen met de vraag wat ik nou precies nodig heb om een start te maken.
De aanwezige apparatuur op het moment zijn:

- Een yamaha PSR 2000
- Intel Pentium 2,8 Ghz
- 512 ddr RAM
- SB Live ! ;{
- Sennheiser HD555
(vraag maar wat jullie nog meer willen weten)

De aanwezige software:

-Cubase SX2

Wat wil ik precies gaan doen?

- Een beter kwaliteit van gewone Mp3 (dus vervaning van m'n geluidskaart)
- Een start maken met MIDI m.b.v. m'n keyboard
- Een start maken met cubase, VSTi e.d.
- Goede apparatuur zodat opname via line-in ook fatsoenlijk klinkt.

De hamvraag: welke apparatuur heb ik precies nodig als zijnde een 'must have' om een begin te maken?
Ik ben ook actief op het Hi-Fi forum en daar raden ze me de volgende kaarten aan:

audiophile 192 175 Euro
Emu 1212m € 188.99
emu 0404 € 100,00
Esi Juli@ €149,00

Ik weet zelf niet wat ik nou allemaal in ieder geval nodig heb en hoe ik he beste nou kan starten. Boeken huren/kopen, lezen, gewoon maar wat uitproberen?

Speedo (die zich net een brugger voelt tussen al deze grootheden :frons: )

De m-audio audiophile is denk ik wel een goede kaart voor je. Realiseer je dan wel dat je maar een beperkt aantal audio inputs hebt. Ik weet niet of je nog uitbreidingsplannen hebt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Wat bedoel je precies met "een betere kwaliteit van gewone mp3's"?

Ok, over MIDI:

Midi lijkt misschien moeilijker dan het is. Belangrijkste is dat bepaalde instellingen voor het zenden en ontvangen goed staan, zodat 2 app.(synth/PC)met elkaar kunnen communiceren. Het probleem daarbij is is dat je dus goed de weg moet kennen qua instellingen zowel op je midi app. als idg. Cubase .

Historie: Eind 1981 stelden Chet Wood & Dave Smith( van Sequencial Cirquit) het idee van een standaard protocol voor, onder de naam: Universal Synthesizer Interface (USI). Begin 1982 bij de NAMM convention in Anaheim werd het basisprincipe door veel fabrikanten geaccepteerd, en de naam door MIDI vervangen. Dee eerste officiele versie dateert van 5 Aug. 1983.
MIDI staat voor: Musical Instruments Digital Interface
De eerste synth. met MIDI was de Prophet600 van Seq.Circuits

Als je met je keyboard een partij in Cubase op wil nemen en daarna met Cubase de geluiden van je kb. weer wil aanspreken:
midi out kb--> midi in PC, midi out PC--> midi in kb ; send en receive op zowel kb. als PC gelijk kanaal.
Let op: je kb.moet op Local off staan, anders worden de noten dubbel gespeeld

Ook handig om te weten is: soms kan je op een kb. Omni On/ Omni off instellen.
Omni On : het app. ontvangt messages op alle Midi-kanalen. Als je bijv. meerdere synths/modules gebruikt en je wil dat een bepaalde synth alleen op midi kanaal 3 reageert, zal die in dit geval ook door tracks op andere Midi-kanalen(vanuit de PC) aangestuurd worden. Wil je dat de synth alleen door een track op PC met midi-kanaal 3 aangestuurd wordt( wat je immers ook in je synth ingesteld heb) dan moet de synth op Omni Off staan: het apparaat ontvangt alle channel messages die hetzelfde Midi-kannal hebben als het ingestelde Midi-kanaal. Omni On Omni Off
Meestal staat een kb. dus op Omni Off ingesteld.

Ok, genoeg nu. Op dit Forum kan je, zoals je waarschijinlijk al gezien heb, genoeg te weten komen over Midi. Dit geldt ook voor de keuze van een geluidskaart.

Succes!

Bedankt voor de tips marco :)

Origineel geplaatst door Hazes
De m-audio audiophile is denk ik wel een goede kaart voor je. Realiseer je dan wel dat je maar een beperkt aantal audio inputs hebt. Ik weet niet of je nog uitbreidingsplannen hebt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Wat bedoel je precies met "een betere kwaliteit van gewone mp3's"?

Hoe bedoel je precies 'een beperkt aantal audio inputs? Wat ik nodig heb is: ingang voor koptelefoon, line-in, midi in/out, misschien nog wat meer dingen? Wat zouden die uitbreidingsplannen voor een beginner dan kunnen zijn? ;)
Met een betere kwaliteit van gewone (192 kbps) MP3's bedoel ik dat de kwaliteit van de mp3s beter wordt met de nieuwe geluidskaart. Een Audigy 2 klinkt bijvoorbeeld beter dan een SB Live, dus ik zoek ook een geluidskaart die goed is voor geluidsweergave :) En het liefst heb ik een zo goedkoop mogelijke...maar als een Audiophile 192 het minimum is, dan kan ik daar mee leven.

mp3's blijven gewoon mp3's. Ze worden niet kwalitatief beter met een duurdere geluidskaart. Wel kun je EQ etc toepassen zodat je misschien een "vetter" geluid krijgt. Speakers zijn van veel groter belang voor een goede geluidsweergave.

Met een beperkt aantal inputs bedoelt hij dat je maar 1 stereo input hebt. Dat is weinig als je meer dan 1 synthesizer gebruikt.

Origineel geplaatst door Rauzi
mp3's blijven gewoon mp3's. Ze worden niet kwalitatief beter met een duurdere geluidskaart. Wel kun je EQ etc toepassen zodat je misschien een "vetter" geluid krijgt. Speakers zijn van veel groter belang voor een goede geluidsweergave.

Met een beperkt aantal inputs bedoelt hij dat je maar 1 stereo input hebt. Dat is weinig als je meer dan 1 synthesizer gebruikt.

Ik bedoel ook niet de de Mp3's beter worden, maar wel de weergave van het geluid. Of niet?

Ik gebruik tot nu toe maar 1 'synthesizer' / midi-controller...Ben pas een beginner he :p Maar zouden jullie mij iets over die VST instrumenten kunnen uitleggen? Zijn dat nou gewoon softwarematige instrumenten? Bijvoorbeeld die Guitar combos van Native Instruments....Als ik op mijn keyboard ga spelen...is de output dan ineens een dikke gitaar?:D

VST staat voor Virtual Studio Technology en is een technologie ontworpen door Steinberg.

VST's zijn software programmaatjes die realtime geluid kunnen produceren/manipuleren/etc. en die als plug-in functioneren in het hostprogramma. In jouw geval cubase.

Zo heb je bijv een VST voor galm effect, een VST voor echo effect, een VST voor limiter/compressor/gater. Zulke VST's hebben een input nodig om iets te kunnen doen.

Je hebt ook nog VSTi, die kleine i staat voor instrument. Dat zijn VST's die geen input nodig hebben. Zoals synthesizers. Virtuele synthesizer dus.

Er is een hoop gratis VST's die erg goed klinken. Neem maar eens een kijkje bij www.kvraudio.com. Dat is een database met alle VST plugs.

Gratis plugins die het downloaden waard zijn:
Alles van kjaerhus audio (effecten)
Superwave P8 (emulatie van JP8080)
Oak Crystal (goede synth)
Drumatic 3 (goede drumsynth ala TR909 en TR808 )
alles van mda (effecten)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back