Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik kom er toch met de geluidskaart niet helemaal uit. Waar ik wel over uit ben is dat ik een USB wil hebben zodat ik makkelijk kan uitwisselen tussen verschillende systemen en mijn (toekomstige) laptop en vaste pc en dat ik ongeveer 200 wil betalen daarvoor. Voornaamste is dus 'live' spelen over VST-instrumenten en af en toe lekker zelf een compositietje in elkaar draaien. Tis vooral hobby, en dat blijft het voorlopig ook nog even.

Ik heb een aantal opties gezien:

- Edirol UA 25
- M-Audio Audiophile
- Terratec Phase 26

Nu heeft de laatste zover ik het inzichtelijk heb, wel directe MIDI-aansluitingen wat prettig is en deze werd mij geadviseerd bij de muziekwinkel, maar ik zie op dit forum Terratec helemaal niet meer zoveel voorbij komen. Heeft dat een reden, mindere kwaliteit of zo. Nou ja, kortom een vraagje om advies wat verstandig is en welk merk tegenwoordig de leukste dingetjes maakt.

Thanx alvast

Helemaals niets verkeerds aan Terratec. 't Is gewoon niet zo populair.
Ik heb zelf een lange tijd terratec gehad en het werkte perfekt.

@ Jeffry

M-Audio Audiophile, is helemaal niet verkeerd hoor.
ik heb 2 vrienden die hem profesioneel gebruiken.
althans ze verdienen geld ermee.

spdif I/O, 2 stereo uitgangen, 1 stereo ingang en midi ingang/uitgang.

wij hebben hem ook getest op een powerbook g4, hij werk goed voor die prijs.

is wel firewire.

Even ter info:
Ik heb een Vaio laptop gekocht, 3ghz, om te beginnen 512mb geheugen. Met de drivers van asio4all draai ik alles op onder de 10 ms latency op de onboard geluidskaart. Mijn midi-keyboard van Evolution gaat via usb. Dus al met al heb ik niets extra nodig om gewoon een beetje te kunnen pielen. Usb is niet ideaal hoor soms werkt het wel soms niet. En binnenkort koop ik er een Emu 1616m bij.

Maar de laptop is erg stil, kan het zelfde als mij pc die op 3ghz draait, en het beeldscherm van de vaio is echt waanzinnig mooi. Dus een Vaio voor vst-geweld kan ik je zéér aanbevelen.

Origineel geplaatst door MOON
Even ter info:
Ik heb een Vaio laptop gekocht, 3ghz, om te beginnen 512mb geheugen. Met de drivers van asio4all draai ik alles op onder de 10 ms latency op de onboard geluidskaart. Mijn midi-keyboard van Evolution gaat via usb. Dus al met al heb ik niets extra nodig om gewoon een beetje te kunnen pielen. Usb is niet ideaal hoor soms werkt het wel soms niet. En binnenkort koop ik er een Emu 1616m bij.

Maar de laptop is erg stil, kan het zelfde als mij pc die op 3ghz draait, en het beeldscherm van de vaio is echt waanzinnig mooi. Dus een Vaio voor vst-geweld kan ik je zéér aanbevelen.

oh, dan moet je een Emagic amt-8 of unitor hebben.
die gaat via com poort.
die faalt echt niet
die kun je ook cascaden.
zodat je 64 midi in en uitgangen hebt.

trowuen een Emagic mt-4 is ook heel laag een ontelbare functies.

groet,

marco

Origineel geplaatst door bob303vs909
FYI

(ben een mac fan, maar toen ik dit zag werd ik toch een beetje stil...)

Sony Vaio FE11S

Duolcore, 160 gb hd...voor 1600,-....

OfF topic.
wat moet je ermee?
die heeft niet eens firewire en logic draaid er niet op.

Origineel geplaatst door Natural_Demon
OfF topic.
wat moet je ermee?
die heeft niet eens firewire en logic draaid er niet op.

Moet je nou weer met zo'n antwoord.....

maar goed, even de knuppel in het hoenderhok: Logic is outdated, Live is de toekomst

Ik wil ABSOLUUT geen mac vs pc topic starten hier, maar vond het toch wel zaak om mensen op de vaio te wijzen...
Volgens mij een absolute top laptop met dikke specs voor weinig geld...

goh, wat je met logic kan, kan je met live nooit, voor die prijs.
live is makkelijk in gebruik, daar geef ik je gelijk in.
maar logic kan daar tegen 1000x meer.

met live kun je eindelose muziek maken maar als je logic goed beheert, kan het ook

live 5 kost 500€ en wat kosten die plugins?

een beetje plugin ben je minstens 200€ kwijt.

reken uit je winst.

logic, heeft ...
beatmachine
klopfgeist
es-m - tb-303 clone
en nog vele andere zeer serieuze synthie's standart erin.
je kunt er video mee syncen.

logic is meteen gebruiks klaar voor 900€

mvg,

marco

Origineel geplaatst door Cornerman
Die Sony heeft wel degelijk Firewire. :)

ik was op die pagina, heb control + f gedrukt, daar fire ingevoerd, en wat kwam eruit.
niks

2 vrienden van mij hebben een vaio, die hebben wel firewire, msichien is sony het vergeten te vermelden.

:c)

Of niet goed gekeken...

4-pins i.LINK™ (IEEE1394), 400 Mbps

Ook wel Firewire ;)

Origineel geplaatst door Marc
Of niet goed gekeken...

4-pins i.LINK™ (IEEE1394), 400 Mbps

Ook wel Firewire ;)

verrekt, dat klopt
:stupid

maar ja, ik ben druk bezig met een transistor order uit china.
dus ik heb niet met heel veel aandacht ernaar gekeken.

inderdaad zijn vaio, mooie machientjes, vooral het kijk gedeelte, mooi vlak en plat beeldscherm

iemand intresse in japanse transistors?
lol

Hoi,

Ikzelf gebruik een Promedion (heet sinds 1 maart 2006: XXODD) laptop (specs: promedion d470k amd athlon64 3000+ 1024mb ddr 400 60gb 7200rpm dvd+/-rw 17 inch wxga ati mobility radeon m11 (9700) 128mb ddr) samen met de M-Audio Firewire 410.

Mijn ervaring met deze laptop is dat ie bijzonder stabiel en snel is. Alleen moet de voeding op ongeaard netstroom worden aangesloten (maar dat is met de meeste laptops zo) en de ventilator maakt veel lawaai.

Nu is mijn vraag of iemand dit type laptop kent? en zo ja, ook deze ervaring heeft met de zeer aanwezige ventilator(en).

Welke pc?

Welke pc?

Ik heb deze vraag al door de zoekmachine gehaald en ben bij een uitgebreide tread terechtgekomen, alleen telt deze 55 pagina's waar ik een groot deel van gelezen heb en ik word er nog steeds niet veel wijzer van. Het grootste (zinvolle) gedeelte van deze tread stamt bovendien uit 2004 en is ondertussen al redelijk verlopen aangezien het hier om computers gaat.

Ik zit er een beetje mee, vandaar dat ik deze vraag nog een keer iets specifieker stel:

Ik ben onlangs op het idee gekomen(na een uit de hand gelopen ruzie met mijn analoge mixer) te gaan mixen via software. Ik heb daarvoor een Motu 24 I/O aangeschaft waarop ik mijn synth's en drumcomputer heb aangesloten. Uiteindelijk zal ik alle 24 kanalen in gebruik hebben. Ik gebruik Cubase SX 2 en heb een bijpassende Midex8 midi interface. Verder heb ik een niet al te snelle Pentium 4 van een jaar of 2 oud.

Ik wil naast mijn hardware apparatuur van veel soft synts en plugins gebruik maken. Ook wil ik live plugins over mijn hardware apparaten gebruiken. Dit laatste lukt wel, tot zekere hoogte. Ik heb voor elke ingang van de Motu een audiospoor gemaakt in Cubase en al deze sporen op 'monitor' gezet (er van uit gaande dat dit de juiste manier is om te kunnen horen wat je doet met plugins.)

Wat ik nu merk als ik naast de hardware, bv een soft-sampler ga gebruiken, is dat er timing problemen gaan optreden. De soft-sampler loopt achter op de hardware(ik had het eerder andersom verwacht), wat natuurlijk ongelofelijk irritant is. Dit is wel enigzins op te lossen doormiddel van de delay compensation functie van Cubase, maar ik heb liever dat mijn pc gewoon snel genoeg is om het zelf op te lossen.

Ik heb me in meerdere winkels al laten voorlichten en ze komen allemaal met monsters van pc's met watergekoelde hardeschijven en videokaarten waar je 3 monitors op aan kan sluiten enzovoorts, maar dat gaat al snel 2500 euro kosten en dat heb ik gewoon even niet. Ik kom er niet meer uit en zou graag eerlijk advies willen van de computer kenners onder jullie.

Wat ik nu heb: Motu geluidskaart, Midex midi interface, Windows XP, monitor, muis enz.

Wat ik wil: Een goede pc die mijn huidige geluidskaart en midi interface ondersteunt en waarop ik al het bovenstaande kan doen, zonder onnodige snufjes als de mogelijkheid voor 3 monitors, dat heb ik gewoon niet nodig. Ik vind het ook niet erg als hij een beetje geluid maakt. Zeer belangrijk is ook dat ik er spellen als Quake 4 en GTA op kan spelen :D

Alvast erg bedankt.

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, ik ben een hoop wijzer geworden en heb zelfs mijn pc nu helemaal goed draaiende ook met asio etc. Op maar liefst 4 ms zelfs dus das nice, en dan kan ik prima live spelen. In de aanvang wilde ik graag een laptop maar ik merkte eigenlijk al dat dat voor een student als ik niet te betalen is maar de geluidskaart moet nog wel komen.

Nu moest ik nog steeds wel een een laptop hebben voor mijn studie maar dat heb ik simpel gehouden met in het achterhoofd dat ik die dan niet voor audio zou gebruiken, maar dat gewoon over de pc zou doen. Uiteraard moest en zou ik het toch even uitproberen en ik krijg de boel toch redelijk aan de praat; alleen natuurlijk de latencies niet met een interne geluidskaart. Viel me erg mee voor zo'n simpele pc, maar dat schept wel weer mogelijkheden.

Nu is mijn vraag, ik wilde in principe een externe geluidskaart, maar op mijn laptop kan ik niet de interne geluidskaart in de bios uitzetten. Is het dan wel uberhaupt mogelijk om er een externe op te zetten of resulteert dat in conflicten. Je kunt natuurlijk wel onder Windows zelf uitzetten, of zijn daar de conflicten niet mee opgelost? Of is het tegenwoordig zelfs al mogelijk om twee geluidskaarten tegelijk te draaien. Ik weet dat ik in het verleden hier veel problemen mee heb gehad, maar ben niet bekend met de huidige hardware.

Goed, das mijn vraag. Mocht het niet willen is er geen man over boord, dan koop ik gewoon een interne voor de pc, maar als het via de laptop zou dat geweldig zijn, aangezien ik dan niet telkens de boel hoef te verhuizen (huis is ook beperkt ;))

kijk voor een motu 828mkII, is niet zo duur als een rme en degelijk gebouwd.
op mijn andere locatie heb ik een zo'n ding, hij doet het prima.

je kunt deze kaarten wel gebruiken als primaire geluidskaarts, maar dat raden ze af in de handleiding, ook bij rme.

waarom moet je geluidskaart uitschakelen?
je wilt toch muziek maken niet?

Re: Welke pc?

Re: Welke pc?

Origineel geplaatst door The Unholy
Wat ik nu merk als ik naast de hardware, bv een soft-sampler ga gebruiken, is dat er timing problemen gaan optreden. De soft-sampler loopt achter op de hardware(ik had het eerder andersom verwacht), wat natuurlijk ongelofelijk irritant is. Dit is wel enigzins op te lossen doormiddel van de delay compensation functie van Cubase, maar ik heb liever dat mijn pc gewoon snel genoeg is om het zelf op te lossen.

Ik begrijp dit niet helemaal. Ik werk met een in jouw ogen 'oude' P4@2.6 op een al even 'oud' Intel moederbord (2002) en verder hopeloos verouderde SCSI ultra3 zooi. Het is maar hoe je de term 'veroudert' bekijkt. Ik heb helemaal geen timing probleem. Mijn PC'tje loopt retestrak. Er zijn zelfs nog steeds mensen die prima resultaten halen met 'tragere' configuraties. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je zomaar 3O VST's kan openplooien met een 2 GHz processor.
Een computer moet liefst de 'juiste' (nu ja...) onderdelen bevatten en liefst ook nog een beetje correct geconfigureert zijn qua software. Sterker nog, mijn 'muziek' PC in kwestie loopt nog steeds op de initiële standaard XP installatie. Al 4 jaar lang ZONDER problemen. Geen latency of gehakkel...niks. Er bestaan gewoon geen kant-en-klaar oplossingen. Persoonlijk zweer ik bij merken als IBM, Intel, Plextor of Asus. Zeg maar de bekendere toestanden die toch enige stabiliteit garanderen.
En ik moet zeggen dat ik daar nog steeds geen spijt van heb.
Niets garandeert je dat je timing probleem is opgelost omdat je het laatste van het laatste nieuwe materiaal koopt.
Begin al eens met je XP installatie deftig te tweaken en alles van tools of progjes die in de achtergrond meedraaien en wat je niet nodig hebt om muziek te maken eruit te flikkeren. Begin al eens met je XP in 'standaard' windows mode te draaien ipv al die grafische schoonheid die alleen maar resources verbruiken en die je eigenlijk nodig hebt voor wat anders...GOOGLE doet wonderen !

http://www.tweakheadz.com/tweaking_your_music_computer.html

http://www.musicxp.net/tuning_tips.php

Laatst gewijzigd:
Er zit een interne geluidskaart al in, die voldoet echter niet en dan met name vwb de latency en kwaliteit van het geluid. Er komt dus een extra geluidskaart dan bij en mijn ervaring vanuit het verleden is dat je dan beter een van twee uit kunt schakelen, maar dat kan dus niet met mijn huidige. Mijn vraag is daarom of dat ook tegenwoordig nog tot problemen leidt of dat er oplossingen voor te vinden zijn.

Origineel geplaatst door bob303vs909
maar goed, even de knuppel in het hoenderhok: Logic is outdated

I guess ur brains are outdated...:D

Vergeet niet dat er mensen zijn die onwaarschijnlijke muziekjes maken met wat outboard gear en een ouwe Atari.
Cubase, Logic, Live of Reason...het maakt allemaal geen moer uit. Het zit in je hoofd...niet in de machine.
Misschien moet ik dat nog eens 10.000 X herhalen voor sommige mensen dat hier begrijpen.
Misschien zeur ik, maar t'is niet anders.

:luv:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back