Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door n0_key
FSB Tom, fsb. 533 of 800MHz is een wereld van verschil...

Uitgaande van het artikel wat hier over gepost is, is dit maar ten dele waar.
Daarin staat dat de mem 30% sneller is maar de CPU prestaties verder niet. En dat kun je ook terug zien aan de benchmarks van Quake.

En gaat hij dat sneller geheugen nodig hebben? Denk dat dit in de praktijk best wel mee valt omdat Stylus wel veel geheugen in beslag neemt maar per saldo die geheugenbandbreedte niet gebruikt. Dan is het eerder de hoeveelheid geheugen wat hij kan optimaliseren zodat alles in het geheugen kan worden geladen ipv te streamen of virtueel geheugen te gebruiken.

En dan moet ik zeggen dat ik het eens ben met die tech in de winkel. Plus het feit dat je voor die meerprijs maar weinig performance krijgt.

Heb het artikel nogmaals gelezen en zie inderdaad nu dat het verschil met de cpu inderdaad wel mee valt. (Sorry Onacid en nog bedankt voor je bijdrage).

Ik ga het gewoon proberen met m'n oude cpu. Lukt het niet, kan ik altijd nog upgraden naar een 800fsb.
Ik gooi er in ieder geval 2g ram in:D , kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage jongens.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Mostatic
Benchmarks van quake kunnen mijn rug op.

*D

tja .. zo is het al jaren hoor ... echt verschil is meestal te verwaarlozen ...
snap ook nooit dat iemand altijd het snelste board koopt .. dat komt meestal op 1 a 2 procent verschil
'snelle' jongen als je dat verschil merkt .. ook al is het fsb .. het blijft maar een gedeelte van het systeem en niet alles heeft die rendements winst ...

en waar hebben we het over ? dit is nog steeds een opgevoerd 486 ontwerp ...

:biertje:

Origineel geplaatst door MadR
tja .. zo is het al jaren hoor ... echt verschil is meestal te verwaarlozen ...
snap ook nooit dat iemand altijd het snelste board koopt .. dat komt meestal op 1 a 2 procent verschil
'snelle' jongen als je dat verschil merkt .. ook al is het fsb .. het blijft maar een gedeelte van het systeem en niet alles heeft die rendements winst ...

en waar hebben we het over ? dit is nog steeds een opgevoerd 486 ontwerp ...

:biertje:

Ja en blijft 32 bit, 64 bit gaat niet op een 486 ontwerp. Dat geld dan voor de CPU, mem en graph kun je wel 64 bit maken denk allleen dat het totaaaaal geen zin heeft. Overigens kun je maar max 4.3 gig mem adresseren in 32 bit. Najah daar zitten we binnenkort standaard aan. Mijn volgende compu wordt een G5 of powerbook :)

Om nog even op laptop spec's terug te komen.
Ik heb gisteren toch een verrassende ontdekking gedaan over de performance.

Ik heb mijn desktop, werk laptop en prive laptop vergeleken met PC mark 2002:

Desktop, AMD 3000+ 64
HP/Compaq NX9105 AMD 3000+ (werk)
Sony Vaio Pentium 4, 3Ghz (prive)

Nu bleek de Sony nagenoeg net zo snel als de desktop wat betreft CPU en Memory.
De HP presteerde op een derde wat betreft CPU en memory (2500 t.o.v. 6500!)
Hoe dit zich uit in performance bij audio apps weet ik (nog) niet, maar dat het uitmaakt is zeker.
De harddisk presteerde weer wel beter in de HP (850 t.o.v. 550) (opmerkelijk sinds de Sony snel zou moeten zijn)

Nu kunnen er heel wat types processoren in die HP zitten en ik weet (nog) dus niet welke er inzit.
Als iemand meer info hierover wilt hebben wil ik het nog wel verder uitzoeken.

Ronald.

Ik kan één geheugenstick krijgen van 512 MB pc 4200 32 bits.
Ik heb dan 1 slot met 256mb en 1 slot met 512mb.
Ik weet dat aangeraden wordt om twee dezelfde sticks erin te zetten maar is het mogelijk om het toch zo te doen of is de kans op trammelant erg groot?

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik kan één geheugenstick krijgen van 512 MB pc 4200 32 bits.
Ik heb dan 1 slot met 256mb en 1 slot met 512mb.
Ik weet dat aangeraden wordt om twee dezelfde sticks erin te zetten maar is het mogelijk om het toch zo te doen of is de kans op trammelant erg groot?

gr. Tom

NIET DOEN!
Waarom niet?
De nieuwe asusboarden gebruiken de memm banken samen als 1 bus, simpel gezegd. Je prestaties gaan behoorlijk vooruit met dit stukje technologie. Dus je memm moet identiek zijn. Lieftst matched pair kopen, die zijn getest en identiek aan elkaar waar door ze beter presteren.

BESPAAR NOOIT OP JE MEMMORY!! KOOP DE JUISTE SHIT. DUS NIET DE -> OEM, NON BRAND.

:verkoght:

Het is hetzelfde originele Samsung geheugen wat er nu in zit maar dan alleen 512 MB ipv 256 MB.

Ik zou er het liefst direct 2 ingooien maar ik heb er totnogtoe maar 1 kunnen vinden.

Je moet ff nalezen of het kan. Mij staat bij dat je RIMMetjes altijd in twee gelijke reepjes moest plaatsen, maar ik kan me vergissen.

Lijkt me dat die matched pair's alleen belangrijk wordt als je gaat overclocken.
Normaliter heeft electronica altijd een nauwkeurigheidsmarge en door je geheugen te pairen calibreer je die zeg maar. Zodat als je ze gaat opfokken ze allebei op hetzelfde moment de fout in gaan als ze het niet meer kunnen bijbenen.
Als RIMM toch matched pair's nodig heeft dan is het gewoon een slecht ontworpen standaard.
Zelfde merk en type lijkt me toch wel handig al was het om verschillen in CAS ed. tegen te gaan. Dan kun je altijd de optimale performance gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse
Lijkt me dat die matched pair's alleen belangrijk wordt als je gaat overclocken.
Normaliter heeft electronica altijd een nauwkeurigheidsmarge en door je geheugen te pairen calibreer je die zeg maar. Zodat als je ze gaat opfokken ze allebei op hetzelfde moment de fout in gaan als ze het niet meer kunnen bijbenen.
Als RIMM toch matched pair's nodig heeft dan is het gewoon een slecht ontworpen standaard.
Zelfde merk en type lijkt me toch wel handig al was het om verschillen in CAS ed. tegen te gaan. Dan kun je altijd de optimale performance gebruiken.

Matched pair's is wat anders dan gewoon 2 reepjes van hetzelfde merk, met dezelfde timing van dezelfde grootte. Matched pair is inderdaad overclock werk, maar zoals dual channel geheugen ook alleen werkt met gelijke reepjes was dat volgens mij voor RIMM ook zo. Is toch nog even wat anders...

Welk type HD?

Welk type HD?

Ik werkte tot nu toe alleen nog maar met MIDI en een analoge 24ch mixer en heb weinig ervaring met audio-streams binnen Cubase. Toch wil ik binnenkort de overstap naar digitaal maken en mixen binnen Cubase. Er zullen dan ook de nodige audio-sporen gebruikt worden.

Mijn PC (P4 2.0GHz 512Mb) staat om financiele redenen pas over +/- 6 maanden op de nominatie vervangen te worden. Toch zal ik nu al wel een tweede HD nodig hebben om een beetje knap audio te streamen.

Mijn vraag is nu, welke van onderstaande opties is de beste (lees: heeft de meeste performance)?

1.) Naast mijn huidige 40Gb een tweede 120Gb ATA-100 (Ultra) drive plaatsen.
2.) Een externe USB2.0 drive kopen. Waarbij opgemerkt moet worden dat ik ook een (USB) Midex 8 heb. En ik wil natuurlijk geen ge-etter met m'n MIDI.
3.) Een Firewire kaartje a EUR.19,- erbij plaatsen en een externe Firewire drive kopen. Bijv. deze.

Een externe drive kan ik, wanneer ik een nieuwe computer heb, altijd als als backup drive gebruiken. Een ATA-100 drive heb ik dan weinig meer aan.

Wie o wie kan mij verder helpen?

Re: Welk type HD?

Re: Welk type HD?

Origineel geplaatst door Leudes
Ik werkte tot nu toe alleen nog maar met MIDI en een analoge 24ch mixer en heb weinig ervaring met audio-streams binnen Cubase. Toch wil ik binnenkort de overstap naar digitaal maken en mixen binnen Cubase. Er zullen dan ook de nodige audio-sporen gebruikt worden.

Mijn PC (P4 2.0GHz 512Mb) staat om financiele redenen pas over +/- 6 maanden op de nominatie vervangen te worden. Toch zal ik nu al wel een tweede HD nodig hebben om een beetje knap audio te streamen.

Mijn vraag is nu, welke van onderstaande opties is de beste (lees: heeft de meeste performance)?

1.) Naast mijn huidige 40Gb een tweede 120Gb ATA-100 (Ultra) drive plaatsen.
2.) Een externe USB2.0 drive kopen. Waarbij opgemerkt moet worden dat ik ook een (USB) Midex 8 heb. En ik wil natuurlijk geen ge-etter met m'n MIDI.
3.) Een Firewire kaartje a EUR.19,- erbij plaatsen en een externe Firewire drive kopen. Bijv. deze.

Een externe drive kan ik, wanneer ik een nieuwe computer heb, altijd als als backup drive gebruiken. Een ATA-100 drive heb ik dan weinig meer aan.

Wie o wie kan mij verder helpen?
De meeste performance zal je uit de ATA schijf halen. Deze zou je gewoon prima voor je nieuwe pc kunnen gebruiken, tenzij dit een laptop is. Dus als je met desktops werkt, dan interne schijf nemen, als je ook een bepaalde portability wilt dan kan je eventueel wel een externe nemen.

Thanx!

Als ik straks een nieuwe PC koop met SATA drives, kan ik die ATA dan nog steeds gebruiken? MAW zit er op MOBO's met een SATA controller ook een ATA controller?

Origineel geplaatst door Leudes
Thanx!

Als ik straks een nieuwe PC koop met SATA drives, kan ik die ATA dan nog steeds gebruiken? MAW zit er op MOBO's met een SATA controller ook een ATA controller?
Ik heb tot op heden nog geen moederborden zonder ATA controller gezien. Misschien dat dat wel gaat gebeuren in de toekomst, maar als je binnen niet al te lange tijd een pc koopt kan je die HD gewoon gebruiken.

Thanx again!

Dan denk ik dat ik toch voor een ATA drive ga.

Iemand suggesties? Ik wil een stille, toch snelle ATA-100 drive. Minimaal 80Gb, hoeft niet groter dan 120Gb, maximaal een Euro of 100.

Is dit wat?

Heb nu ook een Seagate Barracuda en daar ben ik erg tevreden mee. Stil genoeg.

Als het goed is moet ik minimaal voor een 8Mb buffer gaan toch?

Ben nog even naar 'die' techneut geweest.
Volgens hem is het meestal essentieel om twee gelijke geheugensticks te plaatsen alleen
bij die paar moederborden die 32bit rimms ondersteunen hoeft dat niet.
Laat ik nu net zo'n moederbord hebben....:D

M'n probleem is opgelost.

gr. Tom

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back