Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Momenteel is sowieso een lastige tijd om je PC hardware te updaten. Ik sta zelf op het punt om m'n pc een hele hardware-makeover te geven. Maar op dit moment worden er net allemaal nieuwe hardware-standaarden geintroduceerd.

De 2 belangrijksten:
PCI en AGP wordt vervangen door PCI-Express...
SATA harddisks veroveren steeds meer terrein [en dat betekent dus een nieuw moederbord, als je een ouder model hebt dat geen SATA ondersteunt]

Nu wordt dit wel geleidelijk doorgevoerd, maar het is evengoed iets om rekening mee te houden bij je keuzes.

@DraZZiC
Als je dus een nieuw moederbord haal, denk eraan dat je "oude?" videokaart er nog op moet passen.
Maar als je nu een nieuw moederbord haalt, zul je ook nieuwe geheugen en processor moeten halen, maar dat was je sowieso al van plan zag ik. Zorg voor stille harde schijven zoals de Seagate Barracuda's 7200.7; niet de nieuwere 7200.8 want die maken net een beetje meer geluid. Ook qua performance zijn deze NOG niet veel beter dan de 7200.7.

En qua koeling, tja, koeling geeft herrie. Passieve koeling zit er in de nieuwe generatie processors niet meer aan helaas. Dus dat wordt zorgen dat je geen direct geluid van je PC hebt, aangezien er dus zeker fans in komen te zitten, of je moet voor waterkoeling kiezen. Dus zet je PC onder je bureau, als het kan nog achter een deurtje ofzo [en aan de achterkant dus open i.v.m. koeling]. Ikzelf ga me een Zalmann Reserator kopen [waterkoeltoren] voor m'n PC, stil en koelt heel goed.

Wat betreft Intel vs AMD, tja, daar zijn al zoveel discussies over geweest hier en de moderators hebben ook liever niet dat die discussies hier gevoerd. Ik ben in ieder geval een fervent AMD-aanhanger, omdat deze sneller zijn in Floating-Point berekeningen dan Intel [Althans Athlon 64/FX vs. nieuwe Pentium4 processors] wat vaak gebruikt wordt bij muziek [en games ;) ]

Succes met de zoektocht :)

Soundcard voor laptop ?

Soundcard voor laptop ?

Hoi synthers,

Na een zestal maanden produceer-rust ,door een klein wondertje die me 's nachts wakker hield, heb ik me nu onlangs een laptop gekocht, en men oude celeron PIII desktop buitengesmeten.

Laptop is een Toshiba sattelite pro A60, PIV 3.06 Ghz, 512 DDR, 40 Gb HD, en meteen na het installeren van FL studio en cubase zag ik het licht ! Wat een verschil met vroeger !:{

Maarre, die onboard soundcard is big sh*t natuurlijk, ik had vroeger een audiophile 2496 waar ik erg tevreden mee was, maar daar kan ik nu niks mee aanvangen.

Enfin, ik ben dus op zoek naar de ideale geluidskaart voor men laptop om mee te dj'en (traktor 2.5), dus 2 paar stereo outputs, maar ook om wat mee te produceren, vocals en sounds opnemen, enz.. Midi mag maar moet niet. Men budget zou ik graag rond de 250 Euro houden. PCMCIA ofwel extern over USB maakt niet uit voor me.

Ik heb nu gezocht bij M-audio, EMU, Edirol, enz.. maar ik zie door de bomen het bos niet meer, en ik ga ook graag voort op de ervaringen en meningen van mijn mede-forummers ;)

De echo indigo DJ leek me wel wat, maar kan ik hiermee ook deftig wat geluiden opnemen ?

Alvast bedankt voor de reacties !

als ik het zo lees is de FW audiophile van M-audio misschien the way to go? binnen je budget, 2in's 4out's, midi i/O, spdif i/O, 2FW-connecties, ... voor 230euro ofzo? won future music's value-award, hehe
grtz

Ik heb een audiophile usb, en daar ben ik op zich best over te spreken. Heb iets van 5 ms latency, ik geloof niet dat het veel lager wordt met een usb interface. Ze zijn ook tweedehands best te vinden.

Ik heb zelf ook een toshiba laptop en wacht op dit moment af op 2 gigantisch vette firewire interfaces:
- de Edirol FA-66
- de Presonus Firebox

Dit zijn 2 bakkies die als het goed is volgende week besteld kunnen worden bij de dealers die deze merken verkopen en zitten op 420 euro's.

Dit zijn dan de nieuwste geluidskaarten met phantom powered mic. pre amps en genoeg in/uit gangen om je blij te voelen als laptop bezitter:maffia:

Ik heb mezelf alleen maar in firewire verdiept, omdat dit denk ik toch wel het meeste voordeel heeft qua ons laptop gebruikers, want stel je voor dat je laptop kapot gaat of wat dan ook.. dan heb je die pcmcia geluidskaarten niets meer =( terwijl je de firewire ook aan pc systemen kan aansluiten.

In de toekomst komt EMU wel met een heeele vette geluidskaart, helaas pcmcia, maar wel met een audiodock en software waar je U tegen zegt.. de EMU 1818 dacht ik.

Verder heb je nog:

- De Firewire Audiophile van M-audio (lees het forum; geen goeie dingen over gelezen)
- De ESI Quatafire 610 (ook een topic over gemaakt op t forum)
- De Edirol FA-101

Dit zijn kaarten die bij de eerste lichting FireWire kaarten hoorden, dus je leest veel gebruikerservaringen over bugs, gedoe met het stroom en het missen van de software console mixer.

dus ja, na ongeveer een jaartje zwaar sparen en veel geduld 8) komt als het goed is die firebox en de fa-66 volgende week uit, daar nog maar effies op wachten!!

:mega:

ECHO

ECHO

De Echo Indigo lijkt me ideaal voor jou, heb dit zelf ook op een laptop en werkt perfect. 2 stereo outs, weinig latency, en geen extern bakje nodig...ik vind het superhandig. Ook voor Traktor ideaal. Wel één opmerking : er zijn GEEN INputs aan hoor ! Dus voor opnames kan je't niet gebruiken.

de quatafire kun je gerust naast de FA66 en firebox zetten imho ..... in duitsland zijn al deze bakjes voor 399 euro te krijgen, scheelt weer 21 euro ;)

laptop en asio (newbie vraag)

laptop en asio (newbie vraag)

Ik ben van plan om binnen enkele maanden een laptop aan te schaffen, waarmee ik dan ook wil gaan werken met vst en cubase. Nu heb ik op mijn pc een asio geluidskaart, maar voor laptop heb ik nog nooit asio geluidskaarten gezien. Ik ken wel usb en firewire midi-interfaces, maar ik ben niet zeker of dit nu de laptop-tegenhangers van de asio geluidskaart zijn. Kan iemand me hier wat over bijspijkeren?

Alvast bedankt,

Bluze

Een midi interface is geen geluidskaart! Er bestaan echter wel geluidskaarten met ASIO die via usb of firewire werken. Daarnaast zijn er ASIO-geluidskaarten die je als pcmcia-kaart in je laptop steekt, soms met een aparte breakout-box.

Overigens kunnen die geluidskaarten best wel een midi-poort aan boord hebben. :)

Ik ben van plan mn pc up te graden en in een flighcase te stoppen. Nu komt er waarschijnlijk een m-audio delta 1010LT in. En ik liet me vertellen dat dit soort geluidskaarten een deel van je processor werk over nemen. Is dit waar? Ik werk nu nog met mn onboard kaart (...:o: ) dus dat zal dan al een hoop performance schelen.

Origineel geplaatst door Vlex
Ik ben van plan mn pc up te graden en in een flighcase te stoppen. Nu komt er waarschijnlijk een m-audio delta 1010LT in. En ik liet me vertellen dat dit soort geluidskaarten een deel van je processor werk over nemen. Is dit waar? Ik werk nu nog met mn onboard kaart (...:o: ) dus dat zal dan al een hoop performance schelen.

Hoe dat met de delta 1010 zit weet ik niet, maar er bestaan idd wel geluidskaarten met dsp-chip die het mixen van je cpu overnemen. Mijn RME hammerfall kaart doet dat bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door Hazes
Hoe dat met de delta 1010 zit weet ik niet, maar er bestaan idd wel geluidskaarten met dsp-chip die het mixen van je cpu overnemen. Mijn RME hammerfall kaart doet dat bijvoorbeeld.

ik dacht dat creamware kaarten dat ook deden8D

Origineel geplaatst door turtel
ik dacht dat creamware kaarten dat ook deden8D

ja, maar die doen dan nog wat meer. Je kunt op zo'n creamware kaart ook synths en andersoortige plugins draaien. Op een hammerfall en andere "gewone" geluidskaarten met mix-dsp niet. Daar zit een dsp op die uitsluitend het mixen van alle ins en outs voor zijn rekening neemt en dus niet te gebruiken is voor het draaien van plugins.

Origineel geplaatst door Hazes
ja, maar die doen dan nog wat meer. Je kunt op zo'n creamware kaart ook synths en andersoortige plugins draaien. Op een hammerfall en andere "gewone" geluidskaarten met mix-dsp niet. Daar zit een dsp op die uitsluitend het mixen van alle ins en outs voor zijn rekening neemt en dus niet te gebruiken is voor het draaien van plugins.

De 1010 heeft wel een mix-dsp geloof ik. Maar dit wordt dus uitsluitend gebruikt voor het berekenen van de in/outs? in hoevere zou dan je audio performance omhoog gaan als je zo'n kaart erin hebt?

softsynth newbie vragen

softsynth newbie vragen

Ik wil me verdiepen in softsynth's omdat hardware mijn huis niet meer in kan ;-)

De vragen:

Hoe snel moet mijn pc zijn en welke processor is dan noodzakelijk?

Welke geluidskaart? (liefst in de niet al te dure segment?)

Hoeveel geheugen moet mijn PC hebben?

Welke midi aanstuurbare softsynth's liefst modulair en freeware zijn er?

En alle andere tips/links enzovoort tevens welkom

Alvast dank!

Hallo,

ik ben de laatste tijd dat logge ding van een computer een beetje zat. Ben aan het denken aan een Laptop/Notebook.
Ik heb daar alleen wel wat vraagjes over: (Heb al gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden)

1. Is er verschil tussen een Laptop of een Notebook en waar ik op moet letten? Welke van die twee is de beste?
2. Welke processor is het meest geschikt, als je in je achterhoofd het doel muziek maken houd? (Centino/Pentium Enz.)
3. Welke firewire interface is aan te raden, voor een beetje een normaal budget? Want ik zie hier wel weer allemaal dure interface modules staan, maar ik vind € 500 veel te veel. maximaal tot 200 euro vind ik redelijk.
4. Hoeveel geheugen zou minimaal nodig zijn?
5. Zijn er überhaupt goede laptops/notebooks in de prijsklasse gemiddeld te krijgen?

Alvast bedankt voor alle reacties!

B.:D

Origineel geplaatst door Bubbles
Hallo,

ik ben de laatste tijd dat logge ding van een computer een beetje zat. Ben aan het denken aan een Laptop/Notebook.
Ik heb daar alleen wel wat vraagjes over: (Heb al gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden)

1. Is er verschil tussen een Laptop of een Notebook en waar ik op moet letten? Welke is de beste?
2. Welke processor is het meest geschikt, als je in je achterhoofd het doel muziek maken houd? (Centino/Pentium Enz.)
3. Hoe doe je dat met geluidskaarten?
4. Hoeveel geheugen zou minimaal nodig zijn?
5. Zijn er überhaupt goede laptops/notebooks in de prijsklasse gemiddeld te krijgen?

Alvast bedankt voor alle reacties!

B.:D

1. Ja, daar zit wel verschil tussen. Een notebook is over het algemeen compacter dan een laptop. Toch heb ik de indruk dat beide termen vaak als synoniemen worden gebruikt. What's in a name.

2. Centrino is een energie zuinige processor, speciaal voor mobiele doeleinden ontwikkeld. Daar ligt het belangrijkste verschil als je het vergelijkt met een pentium 4 processor. Centrino's hebben ook niet zo'n grote cooler nodig, zodat de laptop is afmeting kleiner kan zijn. 't Is eigenlijk een combi van intel pentium M met wifi component.

3. Er vanuit gaande dat je bedoeld: "hoe gebruik ik een audio geluidskaart in een laptop?". Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Extern ligt het meest voor de hand. Via PCM/CIA, USB2 of firewire. Keuze genoeg.

4. Hangt helemaal af van de door jou te gebruiken applicaties. 1gig is een mooi uitgangspunt :)

5. Define gemiddeld.

Over elk van je gestelde vragen zijn topics op dit forum. Zoek maar eens rond! :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back