Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ik heb hier een 12" pb... die harddisk is tergend traag. (1,33 Ghz
, 786 Mb RAM) Ableton draait echt niet op dit ding (zonder effecten 12 mono channels monitoren is al heel tricky).... Nu aangezien de 12" geen cardbus heeft moet ik m'n fireface800 aansluiten op de fw400 poort. Op zich geen probleem maar ik als ik een externe harde schijf wil aansluiten moet ik die dus chainen. Zou ik op deze manier enige performance winst kunnen krijgen ?

Origineel geplaatst door mecanoiz
ik heb hier een 12" pb... die harddisk is tergend traag. (1,33 Ghz
, 786 Mb RAM) Ableton draait echt niet op dit ding (zonder effecten 12 mono channels monitoren is al heel tricky).... Nu aangezien de 12" geen cardbus heeft moet ik m'n fireface800 aansluiten op de fw400 poort. Op zich geen probleem maar ik als ik een externe harde schijf wil aansluiten moet ik die dus chainen. Zou ik op deze manier enige performance winst kunnen krijgen ?

Die HardDisk van jou, draait die op 4200RPM?

JaZz.

Ik had mijn 12" pb van een Travelstar 7200 toeren schijf voorzien.
Is echt goed zelf te doen hoor, en een hele serieuse goede upgrade.

Ik was toen (3 mnd geleden) iets van E140,- kwijt voor die schijf.
Manual vond ik op het net.

Kunnen we hier dus stellen dat applicaties die veel gebruik maken van de harddisk dus eigenlijk totaal geen baat meer hebben bij een snellere processor? Een externe Firewire 800 HD is dus echt noodzakelijk. Is er een upgrade mogelijk om de trage interne harddisk te vervangen door een sneller model van maar liefst 7200 rpm? Ik wil 'm dus gaan gebruiken om Ableton te draaien met een shitload aan VST/Audiounits en als er ooit nog een keer zo'n mooi programma zoals Resolume voor de Mac zal gaan uitkomen ook als vj-laptop. Ik heb wat gespeeld met Modul8 en GridPro beta maar hou er niet van dan m'n films stoppen zodra ik ook maar even een ander filmpje moet laden. Nu moet ik dus van tevoren bepalen welke filmpjes ik als vj eventueel wil gaan draaien en kan dus veel moeilijker improviseren. maar da's een beetje off-topic hiero.

mijn 15" met 5400RPM HD doet het goed met Live hoor. maar 'n upgrade naar 7200RPM hoeft niet duur of moeilijk te zijn zoals Mikemix illustreert, of gewoon 'n firewire disk inprikken. als je video wil opslaan heb je waarschijnlijk toch meer ruimte dan 'n interne disk nodig.

Ik wil graag nog eens terugkomen op de post van Slolov...
Aan wat kan dit liggen? Ik begrijp niet hoe die PB G4 1.33 GHz veel trager kan lopen dan die G4 op 867MHz? Zit het verschil 'm dan in de HD snelheid? Of heeft het OS X gewoon meer aan extra ram dan aan kloksnelheid?

Groeten,

JaZz.

Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Ik wil graag nog eens terugkomen op de post van Slolov...
Aan wat kan dit liggen? Ik begrijp niet hoe die PB G4 1.33 GHz veel trager kan lopen dan die G4 op 867MHz? Zit het verschil 'm dan in de HD snelheid? Of heeft het OS X gewoon meer aan extra ram dan aan kloksnelheid?

Groeten,

JaZz.
zijn bevindingen zijn 'dat de beeldopbouw trager leek'. nogal een subjectieve benchmark om je aankoop op te baseren hé. dat kan aan zoveel factoren liggen: apps die in de background lopen, RAM geheugen dat volzat waardoor de HD ging swappen, ...

Ook het uitpakken van een 100 Mb .sit bestand ging trager maar dat had ik al eerder geschreven. Het .sit bestand had ik al vaker gebruikt en geopend want daar stonden nogal wat samples van me in. Er draaiden verder geen andere programma's op de achtergrond. Het was opstarten, .sit bestand openen en uitpakken en verder werken. Algemene look en feel waren gewoon trager en dat had ik dus mooi niet verwacht. Het zal vast aan de harddisk gelegen hebben maar over de beeldopbouw was op ook niet tevreden. Ik ben ook even op de site van Xbench wezen kijken en dat de gemiddelde PB 1,3 Ghz. toch ook in de benchmarks in de buurt komt van een PowerMac QS 867 Mhz. Harddisk en videokaart lijken me de grote bottleneck in dit geval.

PowerBook nu kopen of wachten?

PowerBook nu kopen of wachten?

hi

Ik lees net dat Apple gaat overstappen op Intel chips.
Dus wordt de hele Mik Mac omgebouwd naar snellere modellen.

Naar verwachting komen de nieuwe PowerBook en Power Mac modellen in de zomer van 2006.

Zou ik nu wachten met een aanschaf van power book of niet? Weet iemand hier meer van?

Re: PowerBook nu kopen of wachten?

Re: PowerBook nu kopen of wachten?

Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
hi

Ik lees net dat Apple gaat overstappen op Intel chips.
Dus wordt de hele Mik Mac omgebouwd naar snellere modellen.

Naar verwachting komen de nieuwe PowerBook en Power Mac modellen in de zomer van 2006.

Zou ik nu wachten met een aanschaf van power book of niet? Weet iemand hier meer van?

Ik denk dat je de vraag anders moet stellen... wil je nog minimaal een jaar wachten op een nieuw model powerbook of wil je nu al aan de gang? Kan je huidige machine nog een jaar mee?

En hoe zit het met de compatibiliteit van de huidige OSX software? Er zal vast wel een emulatie geboden worden, a la classic, maar met welke performance? Of moet je een nieuwe berg software aanschaffen? Hoe is het met je huidige investering in software?

ik heb wel begrepen dat Apple moeite heeft om een G5 powerbook te maken met de huidige G5 processor.
Die zou zonder vloeistofkoeling te heet worden.
Dus een G5 powerbook met de huidige processor zal er niet komen denk ik.
maar die G4's zijn prima powerbookjes dus lijkt mij niet dat je je daar een buil aan kan vallen...

... als je nu een powerbook koopt zit er tenminste niet zo'n lelijke intel inside plakker op :D

"After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac," he said."

;)

zo kun je wel eeuwig blijven wachten, want er komt uiteindelijk altijd een betere versie.
ik denk ook dat het verschil (lees compatibiliteitsprobleem) tussen g5 en intel minder groot zal zijn dan tussen bijvoorbeeld 68000 en ppc

x86 emuleert een PPC moeiteloos hoor. ;)

Maar ik snap bij godesnaam niet wat men er op tegen heeft.
Het is eerder antisementiment wat de mensen ontroostbaar lijkt te maken.
Iets waar ik bizar weinig sympathie voor heb.

Tegen Steve ingaan is toch heiligschennis? 8o)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back