Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Dobre
"After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac," he said."

;)
virtual pc op os x draaien zal in elk geval een stuk performanter worden...

zo kun je wel eeuwig blijven wachten, want er komt uiteindelijk altijd een betere versie.
ik denk ook dat het verschil (lees compatibiliteitsprobleem) tussen g5 en intel minder groot zal zijn dan tussen bijvoorbeeld 68000 en ppc

Ja bij Apple duurt dit inderdaad altijd een eeuwigheid! Laatst hebben ze de processor vd PB G4 met maar liefst 170mb versneld! Amai... Van 1.5ghz naar maar liefst 1.67ghz! Wow!! Groot nieuws.. :stupid
Enkel de strafste dual G5 kan mij blij maken... en dan nog...

Origineel geplaatst door divi
virtual pc op os x draaien zal in elk geval een stuk performanter worden...

Ja, maar daar koop ik geen Mac voor, daar draaien we een pc voor ernaast.
Ben nooit een voorstander geweest van virtual PC.

"After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac," he said."

;)

Aankomende maandag weten we "echt" meer.
Dit klinkt iig al aannemelijk.

Dan te bedenken dat deze 'move' 5 jaar geleden is voorbereid en ze toen al rekening hebben gehouden met een overstap.

De boefjes.

En toch is het egt waar.

Einde discussie?

Einde discussie?

windows pc versus mac. is dit nu einde van de disussie?
jobs geeft aan dat de huidige chips eigenlijk k#t zijn en er kan zelfs windows op die nieuwe dozen gedraaid worden.
binnekort toch weer logic??????????

Het is officieel: Apple stapt over op Intel-chips

Dinsdag 7 juni 2005, 00:07 - Veel Apple-aficionado's konden het aanvankelijk niet geloven, maar maandag kwam toch de bevestiging: Apple gaat over op Intel.
Geen reacties Door Maarten Reijnders

De eerste Macintoshes die zijn voorzien van Intel-chips zullen over een jaar verkrijgbaar, zo kondigde Apple-bestuursvoorzitter Steve Jobs maandag tijdens de Worldwide Developer Conference (WWDC) in San Francisco aan. Eind 2007 moeten alle modellen zijn voorzien van Intel-processors.

Volgens Jobs ligt de overstap op Intel-processors voor de hand. "Ons doel is om onze klanten te voorzien van de beste pc's in de wereld en Intel biedt ons in de toekomst de beste mogelijkheden om aan die doelstelling te voldoen."

Om de overgang soepel te laten verlopen stelt Apple aan de ontwikkelaars van Apple-software een Developer Transition Kit ter beschikking. Met behulp van deze kit kunnen ontwikkelaars hun software zo maken dat de programmatuur zowel op Macs met PowerPC als Macs met Intel-chips kan draaien.

Intel is in z'n nopjes met het besluit van Apple. "We zijn blij om het meest innovatieve pc-bedrijf ter wereld als klant te mogen hebben", aldus Paul Otellini, bestuursvoorzitter van Intel.

Vertegenwoordigers van softwaremakers Microsoft en Adobe toonden zich eveneens verheugd over de deal tussen Apple en Intel. Microsoft kondigde een nieuwe versie van Office aan die zowel geschikt is voor de PowerPC als voor Macs met Intel-chips.
Kloksnelheid

De afgelopen weken toonden diverse analisten zich aanmerkelijk minder gelukkig over de plannen van Apple om over te stappen op Intel. Veel marktvorsers konden niet geloven dat Apple serieus van plan was om de PowerPC-chip van IBM in te ruilen voor de processors van Intel.

Gary Barnett, analist van Ovum, gaf Apple maandag - voordat Jobs de samenwerking met Intel aankondigde - nog het advies om niet over te stappen op Intel. "Intel is niet meer de toonaangevende ontwerper van processors die het enkele jaren geleden was. AMD en IBM zijn Intel voorbijgestreefd."

Jobs is daar niet mee eens. De Apple-bestuursvoorzitter wees op de problemen die er in het verleden zijn geweest met de PowerPC-chips. Twee jaar geleden kondigde Jobs aan dat er binnen twaalf maanden een G5 PowerMac zou zijn met een kloksnelheid van 3 GHz. Twee jaar later wachten de Apple-fans daar nog steeds op.

Ook bij de ontwikkeling van een goede G5-processor voor de laptop schoot IBM tekort. Tot ongenoegen van Jobs. "Ik denk dat velen van jullie dat wel zouden willen", hield de bestuursvoorzitter zijn publiek voor.

Op de Macs met Intel-chips is het theoretisch mogelijk om het besturingssysteem Windows installeren. "Mensen zullen dat waarschijnlijk gaan doen. Wij zullen ze niet tegenhouden", aldus Phil Schiller van Apple. De computerfabrikant zal echter niet toestaan dat mensen Mac OS X op de hardware van andere computermakers installeren.

Het is inderdaad wel grappig dat Jobs Intel de beste processorfabrikant noemde in het interview terwijl ik me toch afvraag waar dat op is gebaseerd.

AMD is op gebied van technologie momenteel toch echt wel sterker bezig. Het gaat hier voornamelijk om formaat en het feit dat je je toekomstige partner in crime niet gaat lopen afkraken natuurlijk.

Feit is wel dat AMD momenteel de krachtigste laptop cpu heeft en ook in de desktop markt erg krachtig staat.
Intel is nog veruit de grootste natuurlijk, en dat geeft een bepaalde zekerheid. Had wel een leuke situatie geweest als AMD deze deal had binnengehaald.

Ben toch erg benieuwd wat dit voor consequenties gaat hebben. AMD is klok voor klok sneller dan Intel maar dit lijkt zowel consument als bedrijfsleven weinig te imponeren. Vreemd.......

Edit: Ik zit overigens te wachten tot iemand iets gaat posten over de warmte productie van AMD cpu's t.o.v. die van intel. Zo'n discussie die al jaren duurt en die ook al jaten niet meer van toepassing is.

Overigens zie ik de eerste gekraakte Mac OSX voor x86 platforms met open armen tegemoet. Leuk speelgoed! Ze zeggen dat ze het niet toestaan, maar hoeveel mensen gaat dat stoppen?

Origineel geplaatst door Acidfever
Het is inderdaad wel grappig dat Jobs Intel de beste processorfabrikant noemde in het interview terwijl ik me toch afvraag waar dat op is gebaseerd.

AMD is op gebied van technologie momenteel toch echt wel sterker bezig. Het gaat hier voornamelijk om formaat en het feit dat je je toekomstige partner in crime niet gaat lopen afkraken natuurlijk.

Feit is wel dat AMD momenteel de krachtigste laptop cpu heeft en ook in de desktop markt erg krachtig staat.
Intel is nog veruit de grootste natuurlijk, en dat geeft een bepaalde zekerheid. Had wel een leuke situatie geweest als AMD deze deal had binnengehaald.

Ben toch erg benieuwd wat dit voor consequenties gaat hebben. AMD is klok voor klok sneller dan Intel maar dit lijkt zowel consument als bedrijfsleven weinig te imponeren. Vreemd.......

Edit: Ik zit overigens te wachten tot iemand iets gaat posten over de warmte productie van AMD cpu's t.o.v. die van intel. Zo'n discussie die al jaren duurt en die ook al jaten niet meer van toepassing is.

Overigens zie ik de eerste gekraakte Mac OSX voor x86 platforms met open armen tegemoet. Leuk speelgoed! Ze zeggen dat ze het niet toestaan, maar hoeveel mensen gaat dat stoppen?

denk dat de zakelijke kant van de deal minstens zo niet veel belangrijker is dan kloksnelheden ed... al ben ik het met je eens dat AMD een leuke speler is..... maar Intel heeft zo'n gigantisch grote afzet, dat is superinteressant qua schaalvoordelen en marktinvloed.....verder is het een heel sterk merk qua bekendheid .... en ze hebben het hele mooie centrino (pentium-M) platform, wat steeds meer opmars krijgt in kleine computertjes, laptops en straks mediacenters..

Origineel geplaatst door mono-poly
Je zal een lekkere preformance hebben met je emulator zeg.

Hangt een beetje af van de kwaliteit van de emulatie.

Er zijn emulators die met relatief beperkte performance hit hun werk kunnen doen. Als je dus die emulator op een 3.2 Ghz X86 machine draait zou je in principe gewoon normaal moeten kunnen draaien.

Origineel geplaatst door mikemix
Ja, maar daar koop ik geen Mac voor, daar draaien we een pc voor ernaast.
Ben nooit een voorstander geweest van virtual PC.
ja da's wel handig, een pc laptop moeten meedragen naast m'n powerbook voor die enkele keer dat 'k is een windows programma nodig heb ;)

en ik heb echt geen powerbook genomen omdat die virtual pc kan draaien hoor...

Origineel geplaatst door divi
ja da's wel handig, een pc laptop moeten meedragen naast m'n powerbook voor die enkele keer dat 'k is een windows programma nodig heb ;)

en ik heb echt geen powerbook genomen omdat die virtual pc kan draaien hoor...

Nee joh effe :duivels:
Het kan zoals je zelf zegt voor die enkele keer dat je een Windhoos progje gebruikt
handig zijn.

Re: Einde discussie?

Re: Einde discussie?

Origineel geplaatst door M_vh_K
windows pc versus mac. is dit nu einde van de disussie?
jobs geeft aan dat de huidige chips eigenlijk k#t zijn en er kan zelfs windows op die nieuwe dozen gedraaid worden.
binnekort toch weer logic??????????

Ik zou niet willen zeggen dat de huidige processors k*t zijn, integendeel. De Power5 (grote broer van de G5) is een bijzonder indrukwekkend staaltje processor ontwerpkunde, maar er zijn in dat ontwerp een aantal keuzes gemaakt die voor de toepassing van een Power 5 heel logisch zijn, maar die voor de toepassing van diezelfde chip in een workstation of laptop niet gemaakt zouden worden. Een Power 5 wordt heet. Zeer heet. In de high-end servers van IBM is dat geen probleem, die staan in goed gekoelde serverruimtes. De afgeleide G5 wordt ook heet, dat weten we allemaal. Zo heet, dat er in de dual G5 mac waterkoeling nodig is om de warmte binnen de perken te houden. Dat is voor een workstation al bijna niet te doen, laat staan voor een laptop. Apple is dus gebaat bij een ontwerp dat minder warmte produceert.

Daarnaast kun je er niet omheen dat het voor IBM niet heel rendabel is om voor een hele kleine markt een G5 processor te ontwerpen en produceren.

Tot slot is het uitstekend management van Jobs dat hij 5 jaar geleden al het vooruitzicht had dat hij eventueel van processorarchitectuur zou moeten wisselen. 5 jaar geleden was de kwaliteit van de AMD processoren niet wat het nu is... ik kan me een keuze voor Intel heel levendig voorstellen... veel andere keuzes waren er toen ook al niet.

Interessante theorie waarom nou eigenlijk (van http://wiredblogs.tripod.com/cultofmac/index.blog?entry_id=1125226)

But why would Apple do this? Because Apple wants Intel's new Pentium D chips.

Released just few days ago, the dual-core chips include a hardware copy protection scheme that prevents "unauthorized copying and distribution of copyrighted materials from the motherboard," according to PC World.

Apple -- or rather, Hollywood -- wants the Pentium D to secure an online movie store (iFlicks if you will), that will allow consumers to buy or rent new movies on demand, over the Internet.

According to News.com, the Intel transition will occur first in the summer with the Mac mini, which I'll bet will become a mini-Tivo-cum-home-server.

Hooked to the Internet, it will allow movies to be ordered and stored, and if this News.com piece is correct, loaded onto the video iPod that's in the works.

Intel's DRM scheme has been kept under wraps -- to prevent giving clues to crackers -- but the company has said it will allow content to be moved around a home network, and onto suitably-equipped portable devices.

And that's why the whole Mac platform has to shift to Intel. Consumers will want to move content from one device to another -- or one computer to another -- and Intel's DRM scheme will keep it all nicely locked down.

Presumably, Jobs used his Pixar moxie to persuade Hollywood to get onboard, and they did so because the Mac platform is seen as small and isolated -- just as it was when the record labels first licensed music to iTunes. The new Mac/Intel platform will be a relatively isolated test bed for the digital distribution of movies and video.

Will current Mac users like this new locked-down platform? I doubt it, which I guess is why it's going into consumer devices first.

In the PC industry, Apple lost the productivity/office era to Microsoft, but it's trying to get the jump on the next big thing: the entertainment/creativity era, and it's going to drag it users, even if they're kicking and screaming, with it.

Zie ook: http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,121027,00.asp

Het is geen gerucht meer.
All over town nu.

Voor velen een Deus ex machina incluis mezelf.

Maar twee zaken. Het gaat nog wel even duren eer die nieuwe hardware op de markt gaat komen. En de preciese vorm en details van die hardware is ook nog niet bekend.
Gaan ze met Xeons werken of andere CPU's in welke configuraties. Gebruiken ze speciale apple only chipsets en/of eigen BIOS. PCI-X of PCI-E? etc etc etc.

Het is natuurlijk wel zo dat AMD chips veel heter worden dan Intel chips...
beamup.gif

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back