9V AC adapter

hoe zit dat eigenlijk met het aantal amperes?
bij veel aparaten die ik heb staat het wel op de voeding, maar niet op het aparaat zelf.
soms koop ik wel eens iets zonder voeding en dan staat er op de achterkant bijv. 9V AC
vaak gaat er dan een universele adapter aan...
wat is het meest gebruikte aantal amperes?
enne, wat is de marge die je ik in acht zou kunnen nemen?

een vraag wekt weer een andere hoop vragen op!

Mijn Lexicon MPX110 heeft er bijvoorbeeld eentje van 1900mA. Volgens mij is dat veel meer dan nodig is. Je zou eventueel het apparaat open kunnen maken en kijken of er een zekering in zit. Als er een zekering in zit van 250 mA weet je dat ie sowieso niet meer gaat trekken dan dat...

volgens mij moet het amperage van je adapter altijd hoger of gelijk zijn dan dat van de aangesloten gear....

volgens mij kan je op een adapter van 1000 mA dus 5 apparaten van 200 mA aansluiten...( ff heel kort door de bocht...)

Voltage is gewoon duidelijk.. 9 volt op je gear betekent 9 volt!! ga hier dus niet een 12 volt adapter aanhangen !! dat maakt wel veel uit !!!

Was de formule niet zo?
A = P/V of P=AxV

(A= Ampere)
(P = Watt's)
(V = Volt)

P en V staan volgens mij op de meeste electronische apparaten... ff rekenen dus... en je weet het aantal Ampere's

(stom.. nu ik erover na ga denken begin ik weer te twijfelen... ) thuis weer ff in mn Binas kijken... :D

Origineel geplaatst door etaoin
Je zou eventueel het apparaat open kunnen maken en kijken of er een zekering in zit. Als er een zekering in zit van 250 mA weet je dat ie sowieso niet meer gaat trekken dan dat...

hmm ja dat is idd ook een manier om er achter te komen!
lager dan aangegeven, maakt dat ook wat uit?
bijv 500 ipv 1000 om maar even wat te zeggen.

lager dan aangegeven, maakt dat ook wat uit?

Als je het niet erg vind dat je adapter in rook op gaat kun je rustig een lagere erop aansluiten :D
Nee serieus, een apparaat dat 1A trekt aansluiten op iets dat maar 500mA kan leveren is vragen om moeilijkheden...

Mijn vriendin toverde vanmorgen een 600mA DC adapter van Sony uit een verhuisdoos. Daar bleek een 9V trafo in te zitten, dus de gelijkrichter is er inmiddels uit en de x0xb0x staat erop te snorren :D

Oftewel: voorzien!

:slotje:

Oeps. 600mA was dus niet genoeg. Heeft net de geest gegeven :D

Trekt dat ding zoveel dan? Het valt me wel op, dat niet alleen Amerikaanse auto's, maar ook hun apparaten meer zuipen dan hun Europese varianten. Een Future Retro Mobius trekt bijvoorbeeld 12 V @ 1 Amp om een paar ledjes te laten branden... 8D

Blijkbaar. Het officiële woord is "iets meer dan 200mA" , maar de trafo is toch echt doorgebrand (oneindige interne weerstand nu) terwijl de x0xb0x een riedeltje stond af te spelen...

Ik bedenk me net wel net dat de originele DC voeding 600mA was, maar het is een 2x9V trafo die met twee enkele diodes gelijkgericht werd. Dat houdt waarschijnlijk in dat hij niet 600 maar 2x300mA was. Zou ook genoeg moeten zijn, maar misschien dat de scheve belasting het 'm deed.

Unomat maakt mooie voedingen voor digitale cameras, zijn ook voor andere apparaten te gebruiken.
bij fotozaken te verkrijgen

Attachments

• 2254b.jpg
    2254b.jpg
    15,6 KB · Bekeken: 97
mijn adapter gefabriseerd via conrad
bijvoorbeeld Model Jaa-091000E bij conrad.
output 9v ac 1A,
kassie er bij kopen geloof € 1,25
230 aan de eene kant solderen
9 v ac aan de andere kant.
werkt goed.
succes:doei:
gemaakt voor een allesis Quadroverb dus echt AC :D

Laatst gewijzigd:
de betere electronica onderdelen zaak heeft een ruim assortiment 9V AC adapters met verschillende amperages. Hoe zwaarder hoe duurder. Zo heb Ik net een Vellemans PS 915
9V AC @ 1500 mA voeding gekocht voor 17,95. Die is voor mijn Line-6 delay modeller die maar 'maar' 1200 mA nodig. Te veel kan geen kwaad, te weinig amperes is vragen om problemen

Zo heb Ik net een Vellemans PS 915 9V AC @ 1500 mA voeding gekocht voor 17,95.

Waar heb jij die gekocht? Ik weet inmiddels dat "de betere elektronica-zaak" die Velleman adapters verkoopt, alleen heb tot nog toe alleen maar slechte zaken (in dat opzicht) gevonden.
Oja, en de originele vraag was:
Graag regio Utrecht of via internet

Origineel geplaatst door dr.DRé
mijn adapter gefabriseerd via conrad

Dat ga ik denk ik uiteindelijk ook maar doen. Niet bij Conrad, want dan moet ik weer minimaal 20 euro besteden en bijna een tientje verzendkosten betalen en dan raakt vervolgens alsnog het pakket kwijt bij Selekt Vracht, want die verdwalen hier in de wijk. Ehm, sorry, geen goeie ervaring mee dus :D

Laatst gewijzigd:
Misschien moet ik maar gewoon een losse 9V trafo kopen, wat kabels aan solderen en omwikkelen met duct tape :D
Bij Display (Techniekweg 44 in Utrecht) verkopen ze losse trafo's die 2x9V @ 3A kunnen leveren. Dat moet denk ik wel voldoende zijn. Deze zijn overigens wel 27 euro. De 2A versie moet ongeveer 15 euro kosten.

http://www.display.nl

(online catalogus -> inloggen als gast -> onderdelen -> transformatoren -> transformatoren, diverse -> universele transformator)

Display verkoopt niet aan particulieren.

Losse trafo kopen is overigens niet het probleem, daar heb ik wel mijn bronnen voor, maar vooralsnog zoek ik liever iets met een kastje er omheen.

Display verkoopt niet aan particulieren.
Oh, is dat al lang zo? In Groningen hebben we een tijd een filiaal van Display gehad en ook in Utrecht heb ik er wel eens onderdelen gehaald (is overigens al wel aardig wat jaren geleden).
Kant-en-klare oplossing is inderdaad wel mooier, maar als het niet anders kan... De meeste K&K oplossingen leveren vaak niet meer dan 1A.

Back