mc-505 - diepere blik

cloudman

ex nihilo creatum ens
Hoi medeleden,

graag wat meer specifieke info over de mc505.
Ik heb exhaustief het net en dit forum afgeschuimd en al veel geleerd!
Zoals dat vintagesynth.org VERKEERDELIJK verkondigd dat er een phrasesampler in dit ding zit :stupid
(denk toch dat het verkeerd is)

anyway, het zit zo: ik blijf zwalpen van synth naar synth, maar houd nooit iets lang genoeg, blijf zoeken... je kent het wel.
Eerst dacht ik een mc303 te scoren voor een van mijn synths...
maar misschien is het beter dingen de deur uit te doen en in mijn setup een mc505 over te houden samen met mijn alpha juno1?
(keyboard (+gedeeltelijk analoog) + de alles in één groefdoos).

Hoe zit het met de kicks van de mc505? vele tegenstrijdige berichten, al kun je mits het betere stapelwerk wel ergens geraken denk ik?
en gebruiksvriendelijkheid? geen enkele commentaar op harmony-central was het er over eens.

synthese ziet er relatief goed uit: layeren van vier geluiden die elk apart te editten zijn met envelope, pitch en zo,
plus ieder paar sounds van een tone zou te moduleren zijn met crossmodulatie dacht ik.
Heel lekker is de assignable lfo :)

prachtig zijn ook de diverse outputs: op een dag in een vette setup/studio (ahum :D) kan ik achter iedere output
een hele straat aan efx hangen :D

Ik heb ook de vergelijking bestudeerd met de rm1x, maar de klankkwaliteit is wel belangrijk voor me. (daarmee)

Goed, dit om te zeggen dat ik GRONDIG heb rondgekeken.

nu mijn vragen:
-kan je relatief professioneel klinkende (dus goede) geluiden hieruit toveren?
-Hierbij aansluitend: zijn de kicks een beetje "degelijk"?
-een hele track uit dat ding, klinkt die niet té groovboxachtig of uit 1 doos komende?
-Is het opofferen van knoppen en outputs de extra sounds in de mc307 waard?

waarvoor moet hij dienen?
-electro, beetje trance, experimentele stuff, daft-punk stuff, synthpop, op een verwaaide dag stampende techno.

Gear die erbij zou blijven: alpha juno, compu.

Hopelijk zijn er een paar gebruikers, of ex-gebruikers die hier nog eens over willen nadenken.
De info die ik vind tot hiertoe op mijn vragen zijn vrij ambigu te noemen.
Ze noemen de md "van gemakkelijk tot aartsmoeilijk, professioneel tot speelgoed... en ga zo maar door" :confused:

Het mooie er van is als je je AN-doos en je Electribe houdt (en voor de 307 gaat) je misschien wel meer gedoe hebt om alles aan elkaar te knopen, maar dan houd je tenminste nog een 2-osc polysynth. Geluiden bouwen op de XP-30 of JV-1080 is al geen pretje, laat staan op een 505 of 307 waar alle knoppen eigenlijk zijn vervangen door "vet cool-gehalte" in plaats van "doe iets met de highpass-filter envelope van partial 3".

De D-beam is ook leuk speelgoed, maar de aardigheid gaat er denk ik snel van af. Het is wel jammer dat je dan de extra outputs moet missen, magoed - vette kicks komen idd door stapelwerk (en misschien nog wel belangrijker: samplewerk - hebben we daar al in geïnvesteerd of mag de computer dat doen?).

Ik weet 't niet. Ik was erg onder de indruk van de 505, zeker toen ik de 303 wat langer in actie had gezien (wat een gedoe) maar ik zou zelf gaan voor diegene die je de rest van je gear laat houden en die 't grootste display heeft ;).

mja... budget is zo goed als onbestaande, dus zal er zowiezo gear de deur uit gaan...
mijn alternatief was een mc303, maar ik ben er over uit dat ik dat risico niet wil lopen ;)
Eenvoud van editten van de mc's is niet zo hoog vrees ik idd.

sampelen moet de pc noodgedwongen doen.

zouden de samples er in goed genoeg zijn voor van die eighties-synthpop drumlijntjes?

mc307 heeft idd een knoert van een display in vergelijking.
then again, de rm1x ook. en deze gaat verder in sequencen... maar hij heeft maar een stereoout
en -hoewel meningen verschillen- nogal kutgeluiden.

Hier een korte response, ik heb weinig tijd, mijn advies, koop geen MC505!

Ik heb er zelf 1-tje, vanaf het begin, ik gebruik hem nu alleen nog als midi controller.

Naar mijn idee:

Geluiden zijn maar zo-zo... de presets zijn nu anno 2004 gedateerd, zo goed als onbruikbaar.

Die synthese lijkt op papier wel wat (ROM-pler/JV-1080 stijl), 4 basistonen die je kan mixen en editen. Met een PC met een editior kan je er wel wat mee, maar op de box zelf is het geen pretje om vanaf scratch een geluid op te bouwen. Presets aanpassen kan wel natuurlijk, maar het blijft een beetje te 'plat' of schraal klinken.

Complete mix uit de box laten lopen, het klinkt in mijn oren een beetje te synthetisch, nep ... zoals een keyboard met presets.

En de 505 heeft zo zijn eigenaardigheden, wil ik later nog wel op ingaan, b.v. afkappen van reverb bij een pattern wissel. En de sequencer is niet strak.

Misschien dat je met een compressor, of exciter, of goede eq er een beter geluid uit kan halen, ik heb het nooit geprobeerd. (Maar een mixer doet al wonderen).

Ik moet zeggen: het is een leuk ding om midi, synthesizers, sequencen, EFX, etc. mee onder de knie te krijgen, ik heb er erg veel van geleerd, maar daarna moet je er afstand van doen en verder zoeken naar beter spul. Ik heb zelf nog gedacht om een Korg ER-1 en een EMU module te halen, dan is de sound al een stuk beter, PC's kunnen tegenwoordig steeds meer, dus ik ben ovegestapt op software, met de MC505 als controller.

En ik wil toevoegen, koop geen MC307. Ik heb er zelf een gehad en was er niet tevreden over:

-sounds klinken dun, missen laag. Die kun je wel bijstellen door je variation effect op eq te zetten , maar toch... Is op de rm1x wel apart in te stellen
-Apparaat voelt cheap, plastic..weegt ook niks.. ielige plastic knopjes..
-filters werken raar.. lowpass filter kun je bv vaak niet helemaal dichtdraaien..
-unit is traag.. trage processor. Resetten duurt minstens 5 minuten
-volgens mij word hij in de markt gezet als ' geile groovebox'...Elke keer als hij opstart komen er onnodige animaties en knipperende lampjes voorbij.. heel iri
-Voor de sequencer hoef je hem ook niet te kopen.. die pitch schuif werk alleen op interne sounds.. niet op externe midi apparatuur..

Ik heb ook een rm1x.. is echt 10 keer fijner...

Ok, hier heb je mijn persoonlijke mening:

Situatie:
Je maakt al enige tijd muziek maar je hebt nog niet de sound die je zou willen. Mede door je ' beperkte' budget heb je tot nu toe alleen ' beperkte' apparatuur aangeschaft.

Wens:
Je wil een betere sound. Dit geld eigenlijk qua synths als qua drums.

Jouw eigen idee:
Een of meerdere van je huidige machines verkopen en er een ander betaalbaar instrument voor terugnemen. Liefst een apparaat dat zowel als synth als drummachine kan dienen.

Mijn opmerking:
Een mc303, mc505, 307 of rm1x zijn wat mij betreft leuk om een muzikaal idee mee op te zetten, maar de ervaringen die hier op het synthforum worden geplaatst leert dat ze vaak niet geschikt zijn als 'alles in een' studio.
Daarbij komt dat er maar weinig vooruitgang in je apparatuur zit als je een of twee ' simpele' apparaten gaat inruilen voor een volgend 'simpel' apparaat.

Daarbij komt ook nog eens dat het ontwikkelen van een goede set geluiden veel tijd kost. (Voordat ik 10 goede kicks had die ik in serieuze tracks kan gebruiken was ik een jaar verder.)

Wat je wat mij betreft beter kan doen is echt goede dingen gaan aanschaffen die als aanvulling dienen op wat je nu hebt.
Zodat je steeds meer apparaten en sounds tot je beschikking hebt, in tegenstelling tot telkens op hetzelfde niveau blijven of zelfs overnieuw beginnen.

Ander voordeel is dat de kwaliteit van je studio langzaam maar zeker steeds beter wordt. Uiteindelijk zal je een aantal machines steeds minder gaan gebruiken. Die kan je vervolgens gaan verkopen. Maar alleen op het moment dat je ze niet meer nodig hebt! (Dus niet andersom, een instrument verkopen wat je nu gebruikt om een andere in de plaats te kopen.)

Dus, kijk bij het kopen van een instrument eens naar machines die een jaar of 5 geleden top-of-the-bill waren en nu voor een prikkie te koop. (Voorbeeldje, niet helemaal op jouw lijf geschreven misschien: een Roland JV-2080, nu te koop voor 400 a 500 euro. Terwijl dit een paar jaar geleden nog de fantastische opvolger van de JV-1080 was.)

Ok, hoop dat je er wat aan hebt!

Hoi

Ik ben zeer enthousiast over de MC-505. Het is wel een ingewikkeld ding. Ik had zelf eerst jarenlang een MC-303 en kon daarom wel snel overweg met de MC-505.
Ik vind de geluiden best wel mooi en goed bruikbaar met wat effect enz.
Zelf geluiden maken is tot nu toe nog niet echt een geweldig succes bij mij.
Ik heb er nog een bas-synthesizer en een a-station aangehangen
Ik zelf snap niet hoe het zit met de verschillende uitgangen. Bij de direct 1 en direct 2 uitgangen komt bij mij geen geluid uit!
Misschien weet iemand hoe dit mogelijk is?
Zou inderdaad wel leuk zijn om daar nog wat effecten tussen te hangen.
In de groovebox competitie thread heb ik 2 tracks enkel en alleen met de 505 gemaakt staan, kun je evt luisteren.
(Weet niet of ze nou zo geweldig representatief zijn voor wat je met de 505 kunt doen, maar misschien toch wel leuk)
Ik vind de 505 in ieder geval voor mezelf een mooie basis van mijn set-up

Origineel geplaatst door MCBasje303
Ik zelf snap niet hoe het zit met de verschillende uitgangen. Bij de direct 1 en direct 2 uitgangen komt bij mij geen geluid uit!
Misschien weet iemand hoe dit mogelijk is?

Grapje, maar ook serieus: Read the f*cking Manual... het staat er in en het werkt. 8~

Origineel geplaatst door Furious5
En ik wil toevoegen, koop geen MC307. Ik heb er zelf een gehad en was er niet tevreden over:

-sounds klinken dun, missen laag. Die kun je wel bijstellen door je variation effect op eq te zetten , maar toch... Is op de rm1x wel apart in te stellen
-Apparaat voelt cheap, plastic..weegt ook niks.. ielige plastic knopjes..
-filters werken raar.. lowpass filter kun je bv vaak niet helemaal dichtdraaien..
-unit is traag.. trage processor. Resetten duurt minstens 5 minuten
-volgens mij word hij in de markt gezet als ' geile groovebox'...Elke keer als hij opstart komen er onnodige animaties en knipperende lampjes voorbij.. heel iri
-Voor de sequencer hoef je hem ook niet te kopen.. die pitch schuif werk alleen op interne sounds.. niet op externe midi apparatuur..

Ik heb ook een rm1x.. is echt 10 keer fijner...

oei ik voel mij toch enigszins getriggerd :)

- missen laag, ben me niet bewust van dat "probleem"

- weegt weinig...tja...t was beter als ze er nutteloze blokken lood in stopten idd zodat t geheel wat zwaarder wordt zodat als ie dan valt dat ie ook gelijk naar de kloten is. Over vallen gesproken, hij is me laatste gig bij t uitladen auto op de grond gekletterd. Gelukkig bood de deels metalen casing genoeg bescherming kennelijk.

- filter werking is afhankelijk van de patch. Verder tweaken dan 2 knopjes.

- de meeste apparaten starten op, de 307 doet daar niet langer over dan mijn andere apparaten. En of er nu groovebox langs komt zoeven of niet maakt me niet uit.

- de pitch schuif werkt niet als overall pitch bend op midi out nee. Tempo valt met deze schuif prima te beinvloeden, ook naar midi out, zodat het doel van de schuif (beatmatchen) nog steeds gehandhaafd blijft.

probleem wel is, dat ik idd al een tijdje ter plaatse trappel, en in de praktijk altijd alles met software blijf doen :stupid
en ik zou graag iets van hardware hebben waar ik een andere aanpak op kan proberen,
en die nog de moeite waard is
en die..
en die...

:) een mens is nooit tevreden natuurlijk

Grotendeels blijf ik wel bij software, maar mijn idee is dat ik dat zo graag had aangevuld met iets van hardware:
the best of both worlds zeg maar.

Maar goed, ik zag hier al enkele zeer interessante en verhelderende commentaren naar voor komen!
waarvoor mijn dank :halleluja

@PjotrG: maak jij nog geregeld tracks op ENKEl je mc307? en zo ja, ben je wat tevreden van de klank?

@Solidsnake: wel een mooie analyse die enigszins klopt :)
ik ben me er wel van bewust dat degelijke kicks bvb, nog een tijdje kunnen duren eer ik die echt onder de knie heb.
en idd, een instrument dat een paar jaar terug top of the bill was, kan het hem maken.
helaas is een jv-module idd niet meteen mijn ding. Maar goed, toch het overwegen waard!!!

@Furious: ik heb al in vele threads gelezen hoe blij je wel niet bent met de RM1x :)
ook op je website prijs je het ding nog eens de hoogte in :D
Toch is ook jou inbreng zeer waardevol. bedankt hiervoor.
Ik denk dat de mc505 toch ook iets fijner werkt, wegens meer knoppen...
en of zo zoo veel verschillen qua sound? de 307 heeft er alvast gewoon meer.
Nu, jouw reply was idd wel iets waar Pjotr op moest reageren nutuulk :D

hmm, ik blijf precies eeuwig in het beginnerstadium hangen he.... :confused:

Origineel geplaatst door cloudman

@PjotrG: maak jij nog geregeld tracks op ENKEl je mc307? en zo ja, ben je wat tevreden van de klank?

Nooit maak ik tracks op ENKEL mijn MC-307. Net zoals ik nooit tracks maak op ENKEL mijn andere synths of drumcomputers of software. Elk apparaat heeft zijn sterkte en op dat gebied vervult ie een functie in een bredere setup. De MC-307 heeft goede drumkits en mooie bread & butter sounds, en daarom doet ie t prima wat aankleding op de achtergrond betreft. Daarvoor heeft ie de goede sounds. De klanken zijn niet zo krachtig als die van mooie synths, en daarom gaat mijn nord lekker voorop met leads bijv. Maar een mix met enkel "vette" geluiden, dat wordt een prut mix!

is natuurlijk ook weer heel erg waar, van die vette geluiden in prut mix.

Hetgeen ik in theorie zou kunnen aanvangen, is drumpartijen en brood en boter geluiden uit de mc505 halen,
en dan een vette lead uit de alpha juno persen bvb.
eventueel aanvullen met dingetjes uit de pc :)

maar goed, ik moet dit nog eens overwegen, want veel posters vinden die mc505 eigenlijk (met elk z'n gegronde reden) geen goed idee.

maar goed, ik moet dit nog eens overwegen, want veel posters vinden die mc505 eigenlijk (met elk z'n gegronde reden) geen goed idee.

ik heb net lekker in de kou gefietst en nog even nagedacht over deze topic, en misschien moet ik mijn oordeel wat bijstellen:

Als je hem alleen als drumcomputer gebruikt, alleen drum sounds, en dus al die andere suffe patches vergeet zoals TB303 en Moog saw, honky tonk piano.. en 350 andere... ;) , en aanstuurt met de interne sequencer, dan is het nog wel een handig apparaat.

Vooral het muten van individuele drumklanken is handig, je kan on-the-fly (of jam-style, wat je wilt) grote delen van een track opbouwen. De megamix functie is ook wel handig voor live gebruik, een aantal patronen die je hebt voorbereid kan je soepel in elkaar over laten lopen.

Maar, dit positieve alleen als hardware (stand-alone) drumcomputer functie, als module in een PC sequencer setup is het niet zo best, zie mijn eerdere commentaar.

Kan je een MC505 voor een leuke prijs krijgen? Ik heb geen idee wat de dagwaarde is van deze groovebox :confused:

Als drumbox kan je over alle sporen drumgeluiden sturen, dus je hebt dan veel controle. Part R = drumkit, Part 1 t/m 7 individuele hits, kicks, snares, hihats, percussie, etc. Eventueel direct out voor sommige/alle sporen. Niet gek :okdan:

Origineel geplaatst door raabje
Grapje, maar ook serieus: Read the f*cking Manual... het staat er in en het werkt. 8~

ik heb het opgezocht, direct out:

Als je op shift drukt, en de EFX slider omhoog schuift, kan je ook DIR1, DIR2, (RHY) kiezen.

voor RHY (alleen part R):

In je patch instellen welke klank naar welke output moet, voor een geluid in een drumkit:
EDIT --> RHY TONE

Het is denk ik de klok horen luiden, ik denk dat ik in de goede richting zit..... (ik heb de manual er niet bijgepakt 8o) )

thx raabje! :okdan:

:)

dus als drumcompu kan gaan. de andere geluiden krijg je er dan gewoon "gratis bij" :D (gegeven dat je er wat mee wilt).

Verder, de dagwaarde... ik denk dat ze moeten te vinden zijn voor rond de 350€
In mijn zoektocht naar info gingen meer en meer stemmen op over een dergelijke prijs.
Dat is best wel een strakke prijs natuurlijk, maar mits goed zoeken, moet lukken denk ik.

dus als drumcompu kan gaan. de andere geluiden krijg je er dan gewoon "gratis bij" :D (gegeven dat je er wat mee wilt).

Verder, de dagwaarde... ik denk dat ze moeten te vinden zijn voor rond de 350€
In mijn zoektocht naar info gingen meer en meer stemmen op over een dergelijke prijs.
Dat is best wel een strakke prijs natuurlijk, maar mits goed zoeken, moet lukken denk ik.

Denk er wel aan dat een Korg ER-1 nieuw 200 euro-tjes kost bij www.feedback.nl. (ik heb hem niet nodig, maar zou hem wel willen kopen... money to burn... }:| )

Je moet ze echt allebij testen, en kijken welke functionaliteit en sound het beste bij jou past. De MC505 werkt ook heel aardig als midi controller in een PC setup, daarom heb ik hem nog, en om af en toe met de sequencer te knallen zoals eerder beschreven.

wel, de sequencer, de polyfonie, de aparte uitgangen
en ook de extra geluiden zouden het hem moeten doen.
Ik zou zo'n ding eens moeten horen he... ik ga verder zoeken op het net naar deftige demo mp3's.
als ik ze vind, zal ik hier een linkje bij plaatsen.
(kheb al eens gekeken, maar nog niet meteen iets deftigs gevonden. die real-audiostream van vintagesynth
is zeer minimaal als demo en om op af te gaan vind ik...)

hmm, beetje duur toch louter als drumcompu in feite...

hmm, beetje duur toch louter als drumcompu in feite...

Valt wel mee denk ik. Voor een drummachine is 200,- redelijk goedkoop tot middelmatig. Ik herinner me nog dat ik 1000 gulden (450 euro) betaalde voor een Boss dr-660. Dat ding is zijn geld dubbel en dwars waard. Nu, meer dan 10 jaar later gebruik ik 'm nog steeds volop. Het blijft een schier onuitputtelijke bron van realistische vette drums en percussie. En niet te vergeten de zeer waardevolle basis voor samplemateriaal.

Een goede drummachine (hiermee bedoel ik dus vette, goed te editten drumsounds) zijn zeer waardevol. Het aanschaffen van een goedkope, beperkte drummachine doe je alleen als het apparaat geen belangrijk onderdeel van je setup uitmaakt wat mij betreft.

Nog een pluspunt: de arpeggiator, erg prettige functie, werkt ook in een PC setup, ik gebruik hem vaak.

En ter info: in totaal heb je 2 stereo direct outs en 1 stereo mix out. Van die 2 stereo direct outs kan je 4 mono's maken door drumgeluiden hard link of rechts te pannen, in de patch van je drumkit.

De quantize functie is ook wel leuk, er zitten behoorlijk veel varianten in. Werkt alleen als je hem als sequencer gebruikt natuurlijk.

Er zit ook nog een soort mini-sequence trigger functie op, RPS, dan kan je vooraf geprogrammeerde drum-licks en melodietjes door een live mix heen gooien. Er zitten al een berg patterns in, je kan ze ook zelf maken.

Ik vind de filters op de MC505 een beetje slappe-hap

Hier kan je de MC505 editor downloaden:

http://www.hitsquad.com/smm/programs/mc505ed/

En nog als toetje: TOP reasons why people think MC505 sucks:

http://members.lycos.co.uk/norsez/505.php

Laatst gewijzigd:
Back